۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85257347
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گوهرتراشی هنری مغفول در زنجان

۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۷:۵۸
کد خبر: 85257347
گوهرتراشی هنری مغفول در زنجان

زنجان - ایرنا - تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله رشته‌های هنری جذاب با ارزآوری بالا محسوب می‌شود که حمایت‌های لازم از آن به رشد و رونق اقتصادی این حرفه منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استان زنجان با دارا بودن ذخایر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی همچون آگات(عقیق)، فلورین، مالاکیت و گارنت، موقعیت مناسبی جهت راه اندازی کارگاه های تولید سنگ های جواهر دارد.

با توجه به این ظرفیت، کارگاه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در سال ۱۳۸۳ در مرکز آموزشی صنایع دستی زنجان راه اندازی شد و هرچند علاقه‌مندانی در این رشته آموزش دیدند، اما توسعه و ترویج آن نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با مریم زمانی هنرمند رشته سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان زنجان گفت و گو کرده است.

گوهرتراشی هنری مغفول در زنجان

ایرنا: خودتان را معرفی کنید؟

مریم زمانی هستم، ۳۶ سال سن دارم، حدود ۱۱ سال پیش وارد این رشته هنری شدم، البته در رشته اقتصاد کشاورزی تحصیل کردم که هیچ ارتباطی به این هنر ندارد.

من دنبال یک کار خوب می گشتم که پس از تحقیقات لازم متوجه شدم موسسه‌ای در استان البرز در ارتباط با تراش سنگ های قیمتی آموزش می دهد پس دوره های آموزشی را در آن آغاز کردم.

پس از پایان دوره آموزش و اخذ مدرک فنی و حرفه ای این رشته به شهر خودم بازگشتم.

ایرنا: وضعیت این رشته هنری در استان را توضیح دهید؟

تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان آنگونه که باید و شاید شناخته شده نیست.

من در شهر چند سالی طول کشید تا شناخته شوم سپس با دریافت تسهیلات برای خرید دستگاه های به روز و جدید اقدام کردم و با تبلیغ کارهایم در شبکه های مجازی اکنون از شهرهای مختلف حتی از کشور ترکیه سفارش دریافت می کنم.

همچنین با شرکت در اولین مسابقات گوهرتراشی کشور مقام اول را کسب کردم.

ایرنا: اکنون از این هنر چه حمایت هایی انجام می گیرد؟

متاسفانه مسوولان مربوطه به ویژه در حوزه صنایع دستی در خصوص توسعه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی حمایت آنچنانی ندارند، در صورتی که سازمان ایمیدور" زیر پوشش " وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از این هنر اعلام آمادگی کرده است.

متولیان میراث فرهنگی استان بیشتر به هنرهای دستی از قبیل چاقو، ملیله و مس متمرکز شده اند و از هنرهای دیگر مثل تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی غافل شده اند، این در حالی است که انگشتر سازهای بسیار معروفی در استان فعالیت می کنند که می توان از ظرفیت آنها بهره گرفت.

با همکاری ایمیدرو در تلاش هستیم اولین کارگاه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را با دریافت تسهیلات راه اندازی کنیم اما حمایت چندانی از ما صورت نمی گیرد به رغم اینکه این رشته هنری درآمد خوبی دارد.

گوهرتراشی هنری مغفول در زنجان

ایرنا: چه راهکارهایی برای توسعه این هنر پیشنهاد می کنید؟

تنها فردی هستم که در رشته تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به صورت "زاویه دار" فعالیت می کنم هنرمندانی دیگر هم در حوزه تراش گنبدی شکل مشغول به کار هستند.

مسوولان و متولیان باید بیش از گذشته به رشته هایی نو و با در آمد بالا مثل" تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی" توجه کنند و سرمایه گذاری لازم را انجام دهند چون با توجه به وجود معادن زیاد در استان امکان توسعه این هنر در زنجان وجود دارد.

سنگ های کلکسیونی قیمتی در زنجان استخراج می شود و به راحتی به فروش می رسد در حالی که می تواند در تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

در صورت سرمایه گذاری در این رشته چشم انداز بسیار خوبی برای آن قابل تصور است و در صورت اختصاص وام مناسب، ایجاد اشتغال در این هنر بسیار زیاد خواهد بود.

از طرفی واردات سنگ "راف" یا خام باید مد نظر قرار گیرد به عنوان مثال سنگ دمانتوئید کرمان بسیار گرانقیمت است درحالیکه در خارج از کشور قیراطی هشت دلار به فروش می رسد و خام فروشی می شود.

پیشنهاد می کنم به جای صادرات سنگ ها، واردات سنگ های جواهری متعلق به کشورهای دیگر انجام شود و تراشنده، تعیین کننده قیمت آن باشد.

سنگهای راف یا همان تراش نخورده به طور مستقیم از معدن استخراج می شود و به کشورهای دیگر صادر شده و پس از تراش با قیمت های گزاف به کشور مبدا باز می گردد.

تسهیل در ورود سنگ های مختلف می تواند به ارائه کارهای خوب و به نام خود ایران منتهی شود که تحقق این مساله می تواند از ابعاد گوناگون بسیار تاثیر گذار باشد.

همچنین باید سرمایه گذاری بر سنگ های اکتشافی مد نظر قرار گیرد که علاوه بر ارزآوری برای کشورمان به ترویج و رشد بیشتر این هنر در استان منتهی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha