آغاز عملیات اجرایی نخستین ناحیه تخصصی صنایع‌دستی‌کشور در شیراز 

شیراز-ایرنا-همزمان با سفر رییس جمهور به استان فارس و با حضور سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیرصمت ،عملیات اجرایی نخستین  ناحیه صنعتی تخصصی صنایع‌دستی کشور در شیراز آغازشد.

به گزارش ایرنا،عملیات اجرایی ناحیه تخصصی صنایع‌دستی شیراز در اراضی به مساحت حدود ۴۰هکتار در شمال غرب شیراز آغازشد.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در این مراسم گفت:ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز دارای مصوبه سال ۱۳۹۶ از هیات وزیران است که پس از ۱۶سال وقفه، در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفت و با انجام مراحل مکان‌یابی و اخذ استعلامات و تاییدیه از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی توسعه فارس، عملیات اجرایی آن به برکت سفر رئیس جمهور به استان آغاز شد.

فرشاد مقیمی با اشاره به اینکه ایجاد و راه‌ادازی شهرک‌های صنعتی تخصصی از رویکردهای این سازمان در سطح کشور است گفت:شهرک صنایع دستی شیراز،پنجاه و هفتمین شهرک صنعتی تخصصی کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون در شهرک‌های صنعتی تخصصی در سطح کشور افزون بر سه هزار و ۴۰۰واحد با اشتغال زایی ۸۴هزارنفر به فعالیت می پردازند، گفت:شهرک های صنعتی تخصصی در حوزه های متنوع و مختلفی نظیر شیمیایی،آب معدنی،چوب ومبلمان،انرژی،غذاو دارو و شیشه راه‌اندازی شده اما در حوزه تخصصی صنایع دستی این شهرک صنعتی برای نخستین بار در کشور ایجاد می‌شود.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر تسریع در ایجاد زیرساخت‌ها در این ناحیه صنعتی تاکید کرد و گفت:امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده شاهد واگذاری زمین تا ۱۵ماه آینده باشیم.

مقیمی بابیان اینکه استان فارس در بخش صنایع دستی به عنوان یکی از فعال ترین استان‌ها مطرح است و جزو پنج استان برتر در کشور شناخته می شودگفت:باتوجه به جایگاه فارس در این بخش بعنوان یکی از قطب های تولید صنایع دستی کشور و اینکه از ۲۵۰ رشته صنایع دستی موجود در کشور ۱۲۰ رشته در این استان وجود دارد که از این تعداد ۸۵ رشته صنایع دستی در فارس فعال است،راه اندازی ناحیه تخصصی صنایع دستی بستر مهمی برای رشد و توسعه این بخش ایجاد می کند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس نیز گفت: ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز قابلیت استقرار بیش از ۳۰۰ واحد صنایع دستی در قالب غرفه ها و کارگاههای تولیدی با اشتغال بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر را خواهد داشت.

سید مصطفی هاشمی افزود: براساس برآوردها،برای اجرا و تکمیل تمامی فازهای عملیاتی زیرساخت های این ناحیه صنعتی افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیگیری ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی از ابتدای سال گذشته در دستورکار این شرکت قرارگرفت گفت:در این زمینه با حمایت های ویژه استاندار فارس و فرماندار شهرستان شیراز و نیز پیگیری ها و تلاش دکتر نجابت نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان و همکاری اداره کل راه و شهرسازی فارس توانستیم اراضی در شمال غرب شیراز را جهت ایجاد این ناحیه جانمایی کنیم.

هاشمی با بیان اینکه در طراحی این ناحیه تخصصی از دیدگاه‌ها و نظرات متخصصان و فعالان صنایع دستی استفاده می کنیم گفت:با همکاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان،کارگروه مشترکی را تشکیل می دهیم تا طراحی و اجرای این ناحیه تخصصی بر اساس دیدگاه های کارشناسان و اهل فن صورت گیرد.

وی درنظر گرفتن بخش‌های نمایشگاهی درکنار فضای کارگاهی را از ویژگی های این ناحیه تخصصی صنایع دستی اعلام کردو گفت:با استقرار واحدها ،این ناحیه تخصصی به یکی از مقاصد گردشگران نیز تبدیل می‌شود.

رشته‌های خاتم سازی، قلمزنی، کاشی هفت رنگ، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه خانه ای، طراحی سنتی، گره چینی، گچبری، آیینه کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم دوزی و نقاشی روی چرم، از جمله رشته‌های فعال صنایع دستی در فارس هستند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و هیات دولت در دومین دور از سفر استانی خود روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری (بیستم و بیست و یکم مهرماه) میهمان مردم استان فارس هستند.

افتتاح پروژه آزادراه شیراز – اصفهان، بهره برداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با جمعی از هنرمندان، شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، دیدار با جمعی از نخبگان، بازدید از کارخانه آی. تی. آی، واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، خود مالک، بافت فرسوده و روستایی، سخنرانی عمومی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان حوادث تروریستی در شاهچراغ (ع)، شرکت در جلسه شورای برنامه ریزی و دیدار با فعالان اقتصادی از جمله برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور به استان فارس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha