امکان فعالیت شبانه‌روزی گمرک‌های ایران و افغانستان فراهم شد

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: زمینه فعالیت شبانه‌روزی گمرک های ایران و افغانستان در سفر اخیر هیات اقتصادی استان به این کشور فراهم شده است.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل چمندی روز پنجشنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، افزود: هیات اقتصادی استان به ریاست استاندار هفته جاری سفری سه روزه به کابل داشت.

وی بیان کرد: در سفر به افغانستان هیاتی متشکل از ۷۶ نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی حضور داشتند که ۸۰ درصد از این هیات را فعالان بخش خصوصی تشکیل می دادند، در ابتدای این سفر ملاقاتی با وزیر تجارت افغانستان انجام گرفت، در ادامه نیز برنامه هایی با سایر وزیران افغانستان و فعالان بخش خصوصی آن کشور اجرا شد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: توافقات خوبی با وزیر تجارت افغانستان مبنی بر ۲۴ ساعته شدن گمرکات ۲ کشور انجام گرفت که امیدواریم با توجه به سفر هیات بلندپایه اقتصادی افغانستان به ایران در آینده نزدیک، این مهم محقق شود.

چمندی همچنین از سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به ریاست استاندار به کشور روسیه خبر داد و از فعالان اقتصادی خواست هر چه سریعتر مسائل و پیشنهادهای خود را در ارتباط با این سفر به استانداری اطلاع دهند.

در بخشی از این سفر، «یعقوبعلی نظری»، استاندار خراسان رضوی طی دیداری که با وزیر معادن افغانستان داشت، پیشنهاد راه اندازی کنسرسیوم مشترک برای اکتشاف و استخراج معادن افغانستان در قالب یک برنامه راهبردی ۱۰ ساله ساله را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید:

استاندار خراسان رضوی :میدان برای اقدام اقتصادی این استان در افغانستان گشوده است

توسعه روابط تجاری هدف سفر ۹۰ فعال اقتصادی خراسان رضوی به افغانستان است

امکان فعالیت شبانه‌روزی گمرک‌های ایران و افغانستان فراهم شد

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان نیز در حاشیه این شورا درباره بخشی از دستاوردهای این سفر چند روزه گفت: سفر به افغانستان در شناخت اقتصاد و نیازهای این کشور به منظور افزایش سهم ایران در اقتصاد این کشور موثر است. هدف اصلی ما از این سفر، ارزیابی شرایط اقتصادی افغانستان از نزدیک بود. این رویداد تا حد زیادی نگرانی‌های موجود فعالان اقتصادی ایران را کاهش داد و با دیدگاههای مسوولان افغانستان آشنا شدیم.

محمود سیادت اظهار کرد: به نظر می‌رسد به جمع بندی جامعی در خصوص نحوه تعامل با افغانستان پس از تحولات رخ داده در این کشور برسیم. خوشبختانه در حال حاضر امنیت در افغانستان برقرار است؛ اما متاسفانه به دلیل شرایط موجود، فقر و بیکاری در این کشور همچنان مشهود است. با این حال، طرح‌های زیربنایی خوبی در این کشور در دست اقدام بوده و قوانین و مقررات نیز در جهت حمایت از تولید وضع شده است.

وی با بیان اینکه  آینده اقتصادی افغانستان رو به بهبود است، افزود: ما باید به عنوان فعالان اقتصادی در کشور همسایه هرچه سریع‌تر سهم و نقش خود را در مسیر آبادانی این کشور مشخص کنیم. قطعا این سفر و سفرهای مشابه می‌تواند ما را در این مسیر یاری کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با اشاره به دیدارهایی که هیات تجاری خراسانی در افغانستان داشتند، تشریح کرد: در ابتدای این سفر با نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در افغانستان، سرپرست سفارت و معاون وی و تعدادی از مسوولان افغانستان از جمله سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان و وزیر تجارت این کشور دیدار شد و در خصوص شرایط اقتصادی افغانستان و ارائه پیشنهادات و راهکارها به منظور افزایش تعاملات فی مابین بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی افزود: همچنین نشست‌های رو در رو در یکی از هتل‌های کابل برگزار شد، در این نشست‌ها حدود ۱۶۰ نفر از فعالان اقتصادی افغانستان، روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌های اقتصادی حضور داشتند و اینجانب به همراه سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، معاون وزارت تجارت افغانستان، سرپرست سفارت ایران و رایزن تجاری افغانستان در تهران، در خصوص شرایط عمومی افغانستان و انتظارات طرفین نکاتی را مطرح کردیم.

سیادت به بازدید هیات ایرانی از نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی افغانستان اشاره کرد و همچنین گفت: در ادامه جلسات متعددی میان تجار ایران و افغانستان در مباحث ترانسفر، ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی، انرژی و معادن برگزار و قول‌های مساعدی برای افزایش همکاری‌های مختلف داده شد.

وی ادامه داد: در حاشیه این سفر نیز نشست‌هایی با حضور وزیر اقتصاد افغانستان، معاون وزیر صحه عامه، وزیر کشاورزی و زراعت و وزیر صنایع و تجارت این کشور برگزار شد و طرفین به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان اظهار کرد: در حاشیه نشستی که با وزیر صنایع و تجارت، وزیر کشاورزی و رییس راه آهن افغانستان داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای بین نماینده کنسرسیوم ایرانی در خصوص راه آهن افغانستان و رییس راه آهن این کشور منعقد شد، همچنین بعد از حضور وزیر صحت افغانستان در مناطق زلزله‌زده، با معاون وی دیدار و گفتگویی داشتیم که در بحث گردشگری سلامت به طور مفصل بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

وی با بیان اینکه این نشستها با حضور پررنگ تجار و مسوولان اقتصادی افغانستان همراه بود، گفت: با درخواست و تاکید ما مقرر شد، به زودی طرف افغانستانی اتاق مشترک ایران و افغانستان فعال شده و با طرف ایرانی تعامل داشته باشد.

شایان ذکر است، این دومین سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به افغانستان طی ۲ سال گذشته و بعد از حضور طالبان در راس حاکمیت آن کشور است. سال گذشته هیات اقتصادی استان به سرپرستی معاون اقتصادی استاندار به هرات سفر کردند.

روابط تجاری بین ایران و افغانستان بویژه خراسان رضوی با این کشور از گذشته های دور رونق داشته و در سالهای پس از انقلاب این روابط گسترش بیشتری یافته است، اما در سالهای اخیر با دخالت های بیگانگان و مشکلات داخلی افغانستان این روابط دستخوش تغییراتی شده است.

خراسان رضوی که ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد در صادرات کالا از ایران به این کشور از سهم عمده ای برخوردار است، اما بنا به آمارهای موجود و اظهارات کارشناسان، تحریم های اقتصادی ایران و فشارهای سیاسی در کشور افغانستان و پاره ای مشکلات دیگر این مبادلات را در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

این در حالی است که داشتن زبان مشترک و اشتراکات مذهبی و فرهنگی که بین مردم ایران و افغانستان وجود دارد، راه را برای توسعه مبادلات کالا و روابط تجاری باز کرده و این مهم لزوم برطرف شدن مشکلات و رفع موانع موجود را از سوی مسوولان اقتصادی دو کشور دوچندان کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha