۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85256383
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برکات اربعین حسینی در کردستان

۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۷
کد خبر: 85256383
برکات اربعین حسینی در کردستان

سنندج- ایرنا- ۲ سال از انتخاب مرز باشماق مریوان به عنوان مرز ترددی زائران اربعین حسینی می گذرد، انتخابی که برکات مادی و معنوی بسیاری را با خود به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال حدود ۱۴۰ هزار زائر از مرز باشماق مریوان راهی کربلای معلا و عتبات عالیات شدند، مرزی که در استان کردستان قرار دارد؛ استانی که غالب ساکنان آن اهل سنت هستند و در میزبانی از زائران اربعین آنقدر سنگ تمام می‌گذارند که زائر برای اربعین بعد و تردد از این مرز لحظه شماری می‌کند.

ثمره استقبال باشکوه زائران از اربعین در کردستان، این شد که در ماه ربیع الاول این وحدت و اتحاد به اوج برسد و در میهمانی‌های امت احمد(ص) در مناطق مختلف این استان به ویژه در سنندج و مریوان مردم سنگ تمام بگذارند.

و حالا بعد از یک ماه و چند روز بعد از اربعین حسینی، در نشستی در استانداری کردستان مدیران کمیته‌های ۱۵ گانه ستاد اربعین از اقدامات خود گزارش دادند و پیشنهادهایی برای اربعین ۱۴۰۳ داشتند و این یعنی کربلا در هر زمان و مکانی همچنان جاری است.

برکات اربعین حسینی در کردستان

اختصاص ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در قالب اعتبار اربعین

کمیته زیرساخت اربعین یکی از کمیته های زیرمجموعه ستاد اربعین حسینی است و ریاست آن را معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان بر عهده دارد.

کیومرث حبیبی امروز در جلسه ستاد اربعین به احصای ۱۲۹ طرح اولویت دار زیرساختی برای بهبود در اربعین ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: برآورد اولیه برای اجرای این طرحها پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بود که با تامین بخشی از این اعتبار، این طرحها انجام و زیرساختهای استان و شهرستان تقویت شد.

وی افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بصورت مستقیم و به غیر از منابع دستگاههای اجرایی به کردستان اختصاص یافت که هزار و ۵۰ میلیارد ریال در اختیار راهداری قرار گرفت و بقیه نیز به شهرداریها اختصاص یافت.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان مشکل چندین ساله تملک ۲۵ هکتار از زمینهای مرز باشماق نیز به تازگی مرتفع شده و طرح ساماندهی این مرز سرعت می گیرد.

حبیبی اضافه کرد: یکی از مشکلات دیگر پوشش آنتن دهی محور سنندج- مریوان بود که این مشکل برطرف شد و سال آینده برای تقویت آنتن دهی در مسیرهای مریوان – سقز و مریوان کامیاران اقدام می شود.

فرمانده انتظامی کردستان هم که مسوولیت کمیته امنیتی و انتظامی را دارد، گفت: تامین نظم و امنیت و تسهیل در تردد زائران ۲ موضوع مهمی بود که نیروی انتظامی بر عهده داشت و هر دو به خوبی اجرایی شد.

سردار علی آزادی افزود: در کنار وظایف اصلی پلیس، ۶ موکب هم در مناطق مختلف استان توسط فراجا دایر شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و مسئول کمیته فرهنگی هم به تولیدات محتوایی فرهنگی و مجازی اشاره کرد و از انجام کارهای ماندگار خبر داد.

علی اصغر دریایی افزود: در اربعین امسال برپایی موکبهای اهل سنت و تشیع در کنار هم، یک پیام را به دنیا مخابره کرد و آن این بود که وحدت در کردستان یک راهبرد است و نه تاکتیک.

وی افزود: نتایج حاصل از این وحدت در اربعین حسینی در مراسمهای جشن ماه ربیع الاول در کردستان نمود پیدا کرد.

مردم در کنار مسوولان

مسوول کمیته مشارکتهای مردمی ستاد اربعین حسینی کردستان نیز با اشاره به برپایی ۶۸ موکب در داخل کردستان و پنج موکب در کربلای معلا، اظهار کرد: ۷۰۰ هزار زائر در مدت راهپیمایی بزرگ اربعین در استان اسکان یافتند.

غلامحسین یوسفی افزود: در کنار رسیدگی به زائران کارهای فرهنگی دیگری نیز انجام گرفت که از جمله آن جذب ۳۵۰ حامی برای ایتام و محسنین استان بود.

تشکیل هیات های اندیشه ورز با حضور علمای اهل سنت و تشیع، آسیب شناسی و تبیین نقاط ضعف در ۲ سال اخیر و اختصاص زمین برای احداث ساختمان دائمی موکب مردمی در باشماق هم پیشنهادهایی بود که مسئول کمیته مشارکتهای مردمی ستاد اربعین حسینی کردستان داشت.

وی ادامه داد: با اتمام عملیات بازسازی عتبات عالیات در عراق، از سال آینده بیشترین توان صرف ساماندهی موکبها می شود.

برکات اربعین حسینی در کردستان

سفری بدون حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی

فرماندار مریوان نیز در این نشست با اشاره به تردد ۱۳۶ هزار زائر اربعین از مرز باشماق، اظهار کرد: این آمار نسبت به اربعین سال گذشته افزایش قابل توجهی داشت.

اسماعیل احمدی افزود: امسال از نظر حوادث ترافیکی صفر بودیم و هیچ حادثه ای در محورهای اربعین روی نداد.

وی ادامه داد: ۲ استان گیلان و همدان نیز معین کردستان در راهپیمایی بزرگ اربعین بودند.

شهردار سنندج و مسوول کمیته خدمات شهری نیز گفت: احداث یکی از بزرگترین موکبها در خروجی سنندج به نام موکب پیامبر اعظم (ص) از خدمات این کمیته بود.

وی افزود: ۲۰ دستگاه اتوبوس و هفت دستگاه مینی بوس نیز برای جابجایی زائران به مرز باشماق اعزام شد.

لزوم احداث مجموعه درمانگاهی در مرز باشماق

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان و مسئول کمیته بهداشت و درمان هم حرف را به قدس شریف کشاند و گفت: شعار راه قدس از کربلا می گذرد زمانی بر لب رزمندگان بود و امروز ما درباره تمهیدات اعزام زائران برای سومین سال از کردستان مرزی تصمیم گیری می کنیم و امیداوریم به زودی شاهد اعزام زائر به قدس شریف باشیم.

فریدون عبدالملکی با اشاره به خدمات بهداشتی و درمانی در مدت اربعین حسینی در کردستان، اظهار کرد: ۱۴۰ مامویت فوریتهای پزشکی در این مدت انجام شد که ۳۹ مورد ترافیکی بود.

وی افزود: بیمارستانی صحرایی ۵۰ تختخوابی شهید شیخ الاسلام نیز در این مدت به هزار و ۵۹۴ بیمار خدمات درمانی ارائه کرد که هزار و ۵۱۱ بیمار سرپایی درمان و ۸۳ نفر بستری و ۲۰ نفر نیز به مراکز مجهز اعزام شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خواستار اختصاص زمین هزار مترمربعی برای ساخت مجموعه درمانگاهی در مرز باشماق شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان و رییس کمیته امداد و نجات نیز درخواست مشابهی داشت تا قرارگاه مرزی امداد و نجات در باشماق مریوان احداث شود.

پیام جلالی افزود: امسال داوطلبان این جمعیت به هفت هزار و ۸۱۸ زائر خدمات ارائه کردند و در حوزه اسکان ۲ هزار زائر و ارائه خدمات سلامت به سه هزار و ۶۱۷ نفر فعالیت داشتند.

وی ادامه داد: پنج مورد عملیات جاده ای با ۱۴ مصدوم نیز در این مدت انجام شد و در مجموع ۱۶۰ نفر روز نیروی عملیاتی در محورهای استان حضور داشتند.

برکات اربعین حسینی در کردستان

افزایش ۴۰درصدی تردد از مرز باشماق مریوان

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان نیز اظهار کرد: ۱۴۳ هزار نفر از مرز باشماق مریوان در ایام اربعین تردد داشتند که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشت.

سید عبدالرحمن حسینی افزود: ۱۳۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی استان نیز به جابجایی زائران اختصاص یافت که بخشی از کار اعزام زائران را مرزهای مهران و خسروی بر عهده داشتند.

قائم مقام صداوسیمای مرکز کردستان نیز به فعالیتهای کمیته اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: ۴۵ ارتباط زنده با شبکه خبر، ۲۷۳ ارتباط مستقیم با قرارگاه رسانه ای مریوان و برقراری قرارگاه رسانه ای برون مرزی در سلیمانیه عراق از جمله این فعالیتها بود.

حجت رشیدی افزود: ۱۴ محتوا ویژه فضای مجازی و پنج هزار و ۱۱۰ دقیقه ارتباط رادیویی نیز در اربعین برقرار شد.

مرادعلی بهمنی مسئول کمیته نظارت و ارزیابی نیز با اشاره به عملکرد مطلوب ستاد اربعین حسینی در کردستان اظهار کرد: همه خدمات ارائه شده ارزیابی شد و کمیته های زیرمجموعه ستاد اربعین عملکرد مطلوبی داشتند.

مدیرکل حج و زیارت کردستان نیز با اشاره به ثبت نام ۱۴ هزار کردستانی در سامانه سماح برای اعزام به سفر اربعین از مرزهای مختلف، گفت: ۳۴ هزار نفر هم مرز باشماق را برای مرز خروجی خود انتخاب کرده بودند و این افرادی بودند که بر اساس علاقه خود در این سامانه ثبت نام کردند.

کاوه شیرزادی افزود: امداد و راهنمایی گمشدگان نیز با مشارکت ۵۰ نفر از کارگزاران اهل سنت در مرز مستقر و سه هزار و ۵۰۰ خدمت انجام شد.

تدوین اعتبار در بودجه کشور برای اربعین کردستان

نماینده مردم سروآباد و مریوان در مجلس شورای اسلامی نیز از لزوم تلاش برای تدوین ردیف اعتباری در لایحه و قانون بودجه سال آینده خبر داد و گفت: طرح جامع اربعین می تواند در ساماندهی مرز باشماق داشته باشد که در گام نخست ۲۵ هکتار زمین برای آن تملک و اعتبار آن نیز تامین شده است.

شیوا قاسمی پور افزود: با زحمات بی وقفه استاندار کردستان طرح ساماندهی مرز باشماق سرعت گرفته و از جمله کارهای بزرگ است.

وی با بیان اینکه مردم مریوان با مهمان نوازی ویژه خود در اربعین زمینه برگزاری این مراسم را به بهترین نحو میسر کردند و افزود: در کنار مردم استان، مردم اقلیم کردستان عراق در تکیه کسنزانی‌ها نیز برای استقبال از زائران هر آنچه در توان داشتند بکار گرفتند.

برکات اربعین حسینی در کردستان

بزرگترین راهپیمایی سیاسی دنیا و مقدمه‌ای برای رهایی قدس

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کردستان نیز با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حسینی بزرگترین راهپیمایی سیاسی و فرهنگی دنیاست، گفت: امیدواریم با وحدتی که در سایه این برنامه عظیم معنوی ایجاد شده، مقدمه ای برای فتح قدس و اخراج صهیونیستهای خبیث و ظالم از بیت المقدس باشد.

مهدی رمضانی تاکید کرد: اتحاد امروز دنیای اسلام فتحی قریب الوقوع را برای لشگر امت محمد(ص) نوید می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه خدمت به ساحت اهل بیت و حضرت سیدالشهدا(ع) شیعه و سنی و مسئول و غیرمسئول ندارد، افزود: در روزهای اربعین حسینی شاهد ایثارگری بزرگی از سوی همه مردم و مسوولان استان بودیم و اقدامات جدی با همت جمعی شکل گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی کردستان با یادآوری اینکه دشمن هر روز با سناریویی جدید بر طبل تفرقه می کوبد، گفت: مردم مسلمان کردستان و سراسر ایران بر این سناریو در اربعین و ماه ربیع الاول خط بطلانی بر همه طراحی های دشمن کشیدند.

وی با اشاره به فرهنگی بودن کردستان، ادامه داد: مردم کردستان بار دیگر با اثبات این موضوع، به دشمن ثابت کردند که درباره آنان سخت در اشتباه است.

رمضانی با بیان اینکه به حق کردستان استانی فرهنگی با مردمانی مهمان‌نواز و مهماندوست است، افزود: مردم مریوان کریمانه به ساحت ابا عبدالله الحسین(ع) خدمت کردند و اخیرا در مهمانی امت احمد(ص) و دیگر مراسم‌های هفته وحدت صحنه‌های بی‌بدیلی را خلق کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان یادآور شد: محبت، لطف و بزرگواری مردم استان کردستان نسبت به حضور در مراسم‌ها همگام با مسئولین و میزبانی از زوار اربعین همواره مایه مباهات است.

رمضانی تاکید کرد: در جلسات کارشناسی شده باید نقاط قوت و ضعف کمیته‌های مختلف بررسی و مرتفع شود و زمینه برگزاری هرچه باشکوهتر میزبانی و استقبال از زوار امام حسین(ع) در سال ۱۴۰۳ فراهم شود و تمهیدات بهتری بیاندیشیم.

وی با بیان اینکه باید بنا را بر محتوای برکات معنوی اربعین بنیان‌گذاری کنیم، اضافه کرد: اگر مواجهه جبهه اسلام و جمهوری اسلامی ایران با دنیای استکبار را تحلیل کنیم، در می‌یابیم که هر قدم و قلم و نیت خالص ما می‌تواند در موفقیت جبهه اسلام علیه استکبار تاثیر گذار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به برکات مادی و معنوی سفر اربعین یادآور شد: تامین و تخصیص اعتبار لازم برای تملک ۲۵ هکتاری اراضی باشماق که مشکلی ۲۰ ساله و بر زمین مانده بود به برکت این سفر معنوی انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha