گلایه مردم از نحوه جمع آوری زباله/ چرایی آتش زدن زباله‌ها در جنوب تهران؟

تهران بزرگ - ایرنا - حجم زباله در محلات جنوبی بسیار زیاد است و گاهی خبر می‌رسد بدلیل حجم زیاد زباله، برخی زباله گردها یا افراد دیگر نسبت به آتش زدن آن اقدام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توسعه آپارتمان نشینی و افزایش جمعیت تهران مستمر است و در حوزه مدیریت شهری به ویژه رفت و روب همچنین جمع آوری و انتقال زباله کار شهرداری پایتخت را در این بخش سخت کرده است.

در برخی مناطق شهر سطل‌های مکانیزه مملو از زباله است ولی کار جمع اوری و انتقال طلای کثیف با کُندی صورت می‌گیرد و می‌توان گفت مدیریت شهری در این بخش به نوعی غافلگیر شده است.

یکی از شهروندان تهرانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: حدود یک سال است جمع آوری زباله در محله مهرآباد جنوبی است دچار بی نظمی شده و این امر موجب بروز مشکلاتی برای اهالی شده که انتظار داریم شهرداری فکری به حال این معضل و بوی نامطبوع و فضای زننده اطراف سطل‌های زباله این منطقه کند.

وی افزود: در سال‌های قبل جمع آوری شبانه زباله از سوی شهرداری تهران بطور مرتب صورت می‌گرفت اما اکنون شبکه جمع آوری نامنظم شده و به همین منظور شاهد انباشت زباله در این محله هستیم.

این شهروند تهرانی ادامه داد: بدلیل حجم زیاد زباله، ورود افراد معتاد و زباله گردها برای جمع آوری نیز زیاد شده لذا شهرداری منطقه باید در خصوص جمع آوری به موقع زباله اقدامات جدی انجام دهد.

یکی دیگر از شهروندان در خصوص کمبود سطل‌های مکانیزه زباله در محله خود (یکی از مناطق شهرداری منطقه ۱۰) گفت: برخی از مردم بدلیل کمبود سطل زباله مجبورند زباله‌های خود را در فضای کنار خیابان رها کنند که این اقدام منجر به افزایش آلودگی شهر می‌شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه چندین بار با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته و خواستار توجه شهرداری به رفع این مشکل شده‌ایم، افزود: از شهرداری منطقه درخواست داریم در جانمایی سطل‌های زباله بازنگری داشته باشد و در ساعت مقرر برای جمع آوری اقدام کند.

همچنین شهروند دیگری از رها شدن و آتش زدن زباله‌ها در خیابان سهیل منطقه ۱۹ تهران از سوی برخی زباله‌گردها خبر داد و گفت: حجم زیادی از زباله در این خیابان وجود دارد ولی در برخی ساعات که تردد کم است، برخی نسبت به آتش زدن آن اقدام می‌کنند.

گلایه مردم از نحوه جمع آوری زباله/ چرایی آتش زدن زباله‌ها در جنوب تهران چیست؟

موضوع آتش زدن زباله چیست؟

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۹ در خصوص آتش زدن زباله در خیابان سهیل این منطقه اظهار کرد: آتش سوزی زباله در این محدوده وجود دارد که برخی افراد معتاد و به اصطلاح گاراژدارها نسبت به آتش زدن زباله‌های ضایعاتی اقدام می‌کنند.

علی نایبی افزود: برخی گاراژداران در ساعات پایانی شب زباله‌ها و ضایعات خود را در محدوده اشاره شده رها می‌کنند و برخی از معتادان متجاهر نیز اقدام به تفکیک غیرمجاز زباله‌ها و ضایعات در این محدوده می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید به این نکته اشاره کرد که تنها زباله نیست و همانطور که گفته شد در این محدوده ضایعات نیز ریخته می‌شود.

نایبی ادامه داد: البته ما در این زمینه پیگیری‌های حقوقی و قضایی و درخواست برخورد با گاراژداران و جابجایی آنها را در این محدوده داشته‌ایم و این موضوع در دستور کار قرار دارد.

گلایه شهروندان به حق است

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران نیز در خصوص گلایه شهروندان برخی مناطق در مورد جمع‌آوری زباله به خبرنگار ایرنا گفت: گلایه شهروندان به حق و درست است البته این معاونت به همراه سازمان پسماند که متولی اصلی جمع آوری زباله است اقداماتی مهمی در حال انجام دارد.

حسین نظری افزود: یکی از این اقدامات بازنگری در حوزه فعالیت شرکت‌های پیمانکاری است و یک بررسی دقیقی در این حوزه انجام شده و با شرکت‌های کم کار که با نیروی کمتر مشغول به فعالیت بوده‌اند، خداحافظی و قطع همکاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: آن چیزی که برایمان بسیار مهم است رضایتمندی شهری است البته در حوزه جمع آوری زباله اوضاع بهتر شده و در روزهای آینده نیز تلاش می‌کنیم رضایتمندی مردم را در این بخش افزایش دهیم.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در خصوص لایروبی انهار نیز گفت: این عملیات چند وقتی است که انجام شده و تلاش داریم در فصل بارندگی مشکل جدی در زمینه آبگرفتگی نداشته باشیم البته سال گذشته نیز با کمترین مشکل در حوزه آبگرفتگی مواجه بودیم.

وی در خصوص گلایه شهروندان از کمبود مخازن مکانیزه سطل‌های زباله نیز یادآور شد: این نکته هم بسیار درست و مهم است لذا اقداماتی از سوی سازمان پسماند برای رفع مشکل در حال انجام است.

وجود ۵۳ هزار مخزن ذخیره‌سازی زباله در پایتخت

مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق ۲۲ گانه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون ۵۳ هزار مخزن ذخیره‌سازی برای جمع‌آوری زباله در سطح شهر تهران وجود دارد که ماموران وظیفه نظافت و جمع‌آوری این مخازن را به عهده دارند.

قنبر آدینه‌وند افزود: موضوعی که در زمینه جمع‌آوری زباله و کاهش آمار زباله‌گردان وجود دارد اینکه شهروندان باید راس ساعت ۲۱ شب زباله‌ها را داخل سطل زباله بگذارند تا از طریق ماموران شهرداری جمع‌آوری شوند زیرا برخی معتادان و عوامل غیرمجاز که هیج ارتباطی با شهرداری ندارند با گردش در سطح شهر، برای بدست آوردن پسماند با ارزش، زباله‌ها را به هم می‌زنند.

وی ادامه داد: با توجه به ارزشمند بودن پسماند، کار جمع‌آوری زباله‌ها از سوی برخی افراد زباله‌گرد انجام می‌شود، به همین منظور از شهروندان درخواست داریم پسماند را هر ساعتی از شبانه‌روز در سطل زباله نریزند و ملاک این اقدام برای آنها ساعت ۲۱ شب باشد تا همزمان کار پردازش از سوی شهرداری صورت گیرد.

گلایه مردم از نحوه جمع آوری زباله/ چرایی آتش زدن زباله‌ها در جنوب تهران چیست؟

شهروندان برای جمع‌آوری زباله‌های بازیافتی همکاری کنند

مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق ۲۲ گانه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: موضوع آموزش تفکیک زباله و پسماند از سوی شهرداری پایتخت انجام می‌شود به همین منظور برخی پسماندهای موجود در مخازن با استفاده از وانت‌های شهرداری جمع‌آوری می‌شود که به واسطه همکاری شهروندان با مدیریت پسماند شهرداری به این افراد خدمات فرهنگی و حتی هزینه‌هایی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به سنگینی فعالیت پردازش زباله‌ها و اینکه امکان جمع‌آوری پسماند از همه زباله‌های جمع‌آوری شده توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران وجود ندارد بنابراین شهروندان باید راس ساعت ۲۱ زباله خود را در مخازن تخلیه کنند تا از این طریق هم امکان جمع‌آوری پسماندها از سوی زباله‌گردها وجود نداشته باشد و هم عوامل غیرمجاز از این تجارت پرسود سو استفاده نکنند.

آدینه‌وند افزود: اگر شهروندان این مساله را رعایت کنند کمک زیادی به کارگران، سازمان مدیریت پسماند و شهرداری تهران خواهند کرد. با توجه به اینکه شهرداری وظیفه نگهداری شهر را دارد. در صورتی که شهروندان این موضوعات را رعایت نکنند و هر لحظه زباله را کف خیابان بریزند باید برای هر کوچه یک رفتگر فعالیت داشته باشد که عملا امکان پذیر نیست.

به گزارش ایرنا، روزانه در سطح شهر تهران ۲۳ هزار تن نخاله و پسماند ساختمانی و عمرانی تولید می‌شود که مدیریت شهری باید اقدامات جدی و با برنامه در این حوزه انجام دهد چرا که اگر این حجم از زباله مدیریت جدی نشود شاهد چهره نا زیبا در شهر تهران خواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha