۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۵
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85255809
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم هفت درصدی البرز در تولید تخم مرغ کشور/ زیان دهی تولید

کرج - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان البرز با اشاره به تولید روزانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ تن تخم مرغ در واحدهای تولیدی استان، گفت: هفت درصد تخم مرغ کشور در البرز تولید می شود.

«علی احدی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استان البرز دارای ۱۳۰ واحد مرغداری تخمگذار است که در زمان حاضر ۱۰۷واحد آن ها فعال هستند که ۲۲ واحد آنها به پرورش پولت (نیمچه مرغ تخمگذار) اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در کشور ۹۰ میلیون قطعه مرغ تخمگذار از جوجه یک روزه تا مرغ پیر داریم، اظهار کرد: ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه از این مرغ ها در استان البرز هستند.

احدی تصریح کرد: نیمی از تولید تخم مرغ البرز در داخل استان مصرف شده و مابقی یا به استان های دیگر و یا کشورهای همسایه صادر می شود.

وی به مزیت های مصرف تخم مرغ اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت هایی که تمام مواد غذایی به خصوص مواد پروتئینی داشتند،تخم مرغ هنوز سالم ترین، کامل ترین، مفیدترین و ارزان ترین پروتئین موجود در سراسر دنیا است و از نظر ارزش غذایی برای بدن جزو یکی از منحصربه فردترین مواد غذایی است.

سهم هفت درصدی البرز در تولید تخم مرغ کشور/ زیان دهی تولید

وی افزود: طبق بررسی های ، تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی و دارای کامل ترین اسیدهای آمینه است و کلسترول خوب داشته و در پایین آوردن تری گلیسیرید خون و جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی موثر است .

اجدی گفت: به همین دلیل مصرف روزانه تخم مرغ برای همه افراد مفید است و برای تمام گروهای سنی به ویژه کودکان، نوجوانان، زنان باردار،سالمندان و بیماران قلبی و دیابتی توصیه می شود.

قیمت تخم مرغ در بازار مصرف با قیمت واقعی تمام شده فاصله زیادی دارد

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان البرز در ادامه به موضوع قیمت تخم مرغ در بازار مصرف اشاره کرد و گفت: مصرف تخم مرغ همواره در نیمه اول سال پایین تر از نیمه دوم سال است که این محصول با افزایش مصرف در نیمه دوم سال افزایش قیمت دارد و به طور معمول در نیمه اول سال زیر قیمت تولید و مصوب در بازار عرضه می شود.

وی افزود: نرخ فروش تخم مرغ در ۶ ماهه اول سال جاری زیر قیمت مصوب بود و اکنون به رغم اینکه با افزایش قیمت در بازار مصرف روبرو هستیم ولی هنوز با قیمت واقعی فاصله زیادی دارد.

احدی قیمت مصوب تخم مرغ در مرغداری را ۴۷۳ هزار ریال برای هر کیلوگرم عنوان کرد و گفت: در صورتیکه در نیمه اول سال میانگین قیمت تخم مرغ در بازار حدود ۴۰۰ هزار ریال یعنی ۷۰ هزار ریال زیر قیمت مصوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه این نرخ گذاری زیان فراوانی به مرغداران وارد کرده است، گفت: اکنون قیمت تمام شده با حداقل سود آن حدود ۵۷۰ هزار ریال است و به رغم اینکه دولت قول افزایش قیمت مصوب را داده است اما عملیاتی نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار البرز ۲ مساله را مهمترین مشکل مرغداران تخمگذار استان دانست و اظهار کرد: یکی از این مشکلات در بخش تامین نهاده ها به ویژه ذرت و کنجاله سویا است که این نهاده ها از سامانه بازارگاه به مرغداران به صورت نقدی فروخته شده ولی با تاخیر ۲تا سه ماهه به دستشان می رسد و مرغداران مجبور به تهیه آنها با قیمت ۲ برابر به صورت روزانه یا هفتگی از بازار آزاد هستند در حالیکه بایستی این مواد برای حداقل سه ماه آینده تامین شود و این مشکل استرس فراوانی را به مرغدار وارد می کند.

وی گفت: مرغ یک موجود زنده است و مانند کارخانه نیست که در صورت نبود مواد اولیه تعطیل شود و بایستی این نهاده ها به هر قیمتی تهیه و به مرغ داده شود.

احدی افزود: گاهی به علت عدم تامین به موقع نهاده ها و دان مرغی، مرغداران به ناچار مجبور به جایگزینی مواد بی کیفیت هستند که در این صورت ضربه زیادی به کیفیت و کمیت تولید آنها می زند.

وی مشکل بعدی را در قیمت تمام شده تخم مرغ عنوان کرد و اظهار کرد: قیمت تمام شده تخم مرغ برای تولیدکنندگان باید واقعی شود و بایستی دولت به بهای تمام شده نگاه واقعی داشته باشد و راضی به ضرر تولیدکننده برای حمایت از مصرف کننده نباشد و به تعبیر دیگر از جیب تولیدکنندگان یارانه ندهند.

احدی گفت: امسال قیمت مصوب سویا افزایش حدود ۲۰ درصدی داشته به جز اینکه قیمت آزاد آن بیش ۱۰۰درصد افزایش یافته، ضمن آنکه دستمزد کارگر و هزینه حمل و نقل و تمام مولفه های تولید نیز افزایش زیادی داشته اند ولی قیمت مصوب تغییری نکرده است .

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان البرز در خصوص خرید نهاده ها افزود: نهاده های مرغداری تا اردیبهشت سال گذشته با ارز ۴۲۰ هزار ریالی وارد کشور می شد ولی از سال گذشته این ارز حذف شده و با ارز ۲۸۵ هزار ریالی وارد می شود و با اینکه این ارز در ماه های اخیر تغییری نداشت ولی قیمت بعضی نهاده ها افزایش یافت.

وی در پایان با اشاره به روز جهانی تخم مرغ (۱۷ مهرماه) گفت: امسال نیز مانند سال های گذشته به همت مرغداران استان تخم مرغ برای صبحانه دانش آموزان مدارس حاشیه شهرهای استان البرز و مناطق کم برخوردار تامین شد تا ضمن اینکه تبلیغی برای مصرف این ماده پروتئینی سالم باشد این دانش آموزان نیز بتوانند از این ماده غذایی سالم بهره مند شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha