۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵
کد خبر: 85255013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ذخیره آب سدهای استان مرکزی مطلوب نیست

۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵
کد خبر: 85255013
ذخیره آب سدهای استان مرکزی مطلوب نیست

اراک - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: ذخیره آب در سدهای این استان شرایط خوبی ندارد و امید است ظرفیت آنها با بارش‌های پیشرو افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزت‌الله آمری روز چهارشنبه در همایش تخصصی آب و آینده در دانشگاه اراک با اشاره به برنامه‌ریزی برای سازگاری با کم‌آبی در استان مرکزی، افزود: آب یک منبع استراتژیک در معادلات اقتصادی اجتماعی، سیاسی و امنیتی است و شرایط آب و هوایی منجر به پیچیده شدن معادلات می‌شود و جنگ بین مردم و دولت‌ها شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: استان مرکزی جزو استان‌های کم بارش است که میانگین بارش آن ۲۶۰ میلی‌متر است و این که پاییز امسال با بارندگی فوق نرمال پیش‌بینی شده، ممکن است محقق نشود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی ادامه داد: ۸۹ درصد از منابع این استان از بخش زیرزمینی تامین می‌شود و ۸۰ درصد منابع آبی متکی به بخش زیرزمینی است.

آمری افزود: منابع آبی این استان در آب‌خوان‌ها ۸۰ درصد ظرفیت دارد که اکنون به پایان رسیده است.

وی بیان کرد: برخی طرح‌های وزارت نیرو شامل انتقال از دریا، استفاده از پساب و باروری ابرها نقد می‌شود و وقتی آبخوان خالی است باید آب دریا منتقل شود و در استان مرکزی هم انتقال آب از دریا در مرحله تحقیقاتی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اضافه کرد: وزارت نیرو سال ۹۹ در برنامه سازگاری با کم‌آبی برای کشور برنامه تدوین کرد و استان مرکزی هم در چهار محور برای این مهم، برنامه دارد.

آمری عنوان کرد: یکی از محورها، تدوین تعادل بخشی مدیریت و سفرهای زیرزمینی برای هفت سال است، که تاکنون چهار سال آن گذشته و باید مورد نقد قرار گیرد.

وی بیان کرد: ۲۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی شناسایی شده که تا نیمه اول سال آینده وضعیت این چاه‌ها به سرانجام می‌رسد.

مدیر عامل شرکت آبفا استان مرکزی نیز در این همایش گفت: این استان، سومین سال خشکسالی را تجربه کرد که مواجه شدن با این پدیده تهدیدی برای منابع آب است.

«حشمت‌الله عباسی» افزود: آبفا تلاش کرد تا منابع آب پایدار را تامین کند و نباید بدون برنامه، منابع آبی هدر رود.

وی، با اشاره به افزایش جمعیت و استفاده از منابع آبی، بیان کرد: هر سال ۵۰ تا ۸۰ درصد به آمار شهرنشینی اضافه می‌شود و چهار میلیارد نفر دنیا با بحران آب مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی ادامه داد: در گذشته منابع کمی آب مورد توجه بود اما اکنون مشکل کیفیت آب هم اضافه شده است.

عباسی اظهار کرد: برای مقابله با این پدیده لازم است از ظرفیت دانشگاه و مباحث علمی استفاده شود.

وی، به سرانه مصرف آب در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: با شیوع کرونا مصرف آب افزایش یافت و اکنون سرانه مصرف در کشور ۱۹۴ لیتر است که این میزان مصرف، هشدار است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی اضافه کرد: ۶۰ درصد منابع آبی استان سطحی و ۴۰ درصد منابع زیرزمینی است.

عباسی اظهار کرد: سال گذشته به سبب کمبود بارش، شرایط تامین آب به ویژه در مناطق روستایی سخت بود که با اقداماتی مانند جهاد آبرسانی شرایط مطلوب شد.

وی بیان کرد: مرحله اول جهاد آبرسانی برای ۶۷ روستا با ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال و مرحله دوم برای ۱۱۵ روستا با ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی افزود: کمبود و خشکسالی باعث شد تا سال گذشته، ۱۱۵ روستا با تانکر آبرسانی شود و این تعداد امسال به ۷۹ روستا کاهش یافته است.

عباسی بیان کرد: اکنون یک‌هزار و ۶۰۰ لیتر پساب در استان آماده واگذاری است تا برای کم آبی مورد استفاده قرار گیرد.

آب مورد نیاز استان مرکزی از ۷۲۶ حلقه چاه، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تامین می‌شود و در بخش شهری ۳۳۷ هزار مشترک و در روستاها ۱۶۹ هزار مشترک وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha