دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا با چه برنامه ای به چین سفر می کند؟
تصویر آرشیویی نماینده عالی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه چین

تهران-ایرنا- رسانه های غربی و چینی در خصوص دیدار آتی نماینده عالی اتحادیه اروپا با مقامات چینی در مورد روابط راهبردی بین دو طرف، مساله تایوان، همکاری نظامی نزدیک روسیه و کره شمالی و مساله فلسطین و اسرائیل تبادل نظر می کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا فردا (پنج شنبه ۲۰ مهر) برای دیدار با مقامات ارشد چین به پکن سفر می کند.

نشریه چاینا دیلی در گزارشی نوشت: این دیدار احتمالی پس از آن صورت می گیرد که بروکسل تحقیقاتی را در مورد "یارانه خودروهای الکتریکی چین" شروع کرده و مقامات اتحادیه اروپا پکن را مسئول پایین نگه داشتن قیمت خودروهای برقی چینی در اروپا هستند که روابط تجاری چین و اتحادیه اروپا را تیره کرده است.

جوزپ بورل پس از دوره همه گیری کویید-۱۹ مایل به دیدار با مقامات چینی بود اما به دلیل اینکه پکن «چین گانگ» وزیر امور خارجه خود را برکنار کرده بود و جانشینی برای این شخص وجود نداشت و همچنین مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونایش، سفرهای وی لغو شد.

بر اساس رسانه های چینی و غربی، بورل در طول سفر دو روزه اش قرار است با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار و درباره روابط دوجانبه و سیاست خارجی و مسائل امنیتی تبادل نظرکند.

وی همچنین مایل به دیدار «لی شانگفو» وزیر دفاع چین بود اما به دلیل غیبت لی (احتمال برکناری وی وجود دارد)، این دیدار لغو شد.

این دیپلمات ارشد اروپا در دیدار با وزیر امور خارجه چین مایل به طرح مساله تایوان است.

بورل با اشاره به اینکه مساله تایوان فقط مربوط به چین محسوب نمی شود، تاکید کرد که ثبات و صلح تنگه تایوان یک موضوع جهانی است و همچنین تایپه به عنوان دوازدهمین شریک تجاری بزرگ ما قرار دارد.

البته نماینده ارشد اروپا در هنگام مطرح شدن چنین موضوعی، پکن واکنش مناسبی نشان نخواهد داد و حتی ممکن است از عبارت" به شما چه مربوط هست" استفاده کند.

همکاری نزدیک نظامی بین روسیه و کره شمالی

دیپلمات ارشد اروپا همچنین چین را برای رسیدگی به همکاری نزدیک نظامی بین روسیه و کره شمالی فشار خواهد گذاشت

بنا بر گفته یک مقام اتحادیه اروپا، بورل قصد دارد از نفوذ پکن در مسکو برای رسیدن به نتایج دلخواه خود استفاده کند.

جنگ بین رژیم صهیونیستی اسرائیل و گروه مقامت فلسطین(حماس)

نماینده عالی اروپا هنگامی به چین سفر می کند که نیروی های مقاومت فلسطین به سرزمین های اشغالی از روز شنبه حملات موشکی خود را آغاز کرده است.

بسیاری از مقامات اروپایی و آمریکایی اقدامات حماس را «تروریسمی» خواندند و اما چین در طول این هفته هرگز از عبارات «ترویسم» استفاده نکرده است، به طوری که «چاک شومر» رئیس اکثریت سنای آمریکا در دیدار اخیر خود با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، با ادبیاتی انتقادی گفت که نوع موضع گیری پکن در قبال درگیری های اخیر"نا امید کننده" است.

جوزپ بورل احتمالا در دیدارش با وانگ یی، مانند آمریکا دولت چین برای محکوم کردن اقدامات حماس یا خواندن سازمان تروریستی، تحت فشار بگذارد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اسرائیل نسبت به جنگ طولانی بین دو طرف هشدار داد.

وزارت امور خارجه چین در طول این چند روز خواستار تنش زدایی و ایجاد حکومت مستقل فلسطین شد.

بنا به گفته سفارت رژیم صهنویستی اسرائیل در پکن، خواستار "محکومیت شدیدتر" حماس از سوی چین شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha