۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۷
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 85254805
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بنای یخدان‌های تاریخی سبزوار استحکام‌بخشی شد

سبزوار- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: بخشی از بنای یخدان‌های تاریخی سبزوار، در حاشیه مسیر کمربند جنوبی این شهر با هدف جلوگیری از خطر تخریب، مرمت و استحکام‌بخشی شد.

حسنعلی حبیب‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرمت شکاف‌ها و ترک‌های بدنه یکی از یخدان ها با اجرای پیوندی دور جداره یخدان به عنوان کلاف محافظ، تولید خشت خام برای مرمت و بازسازی بنا، اجرای دیواره‌های خشتی و برف‌اندازهای بالایی جداره یخدان و کاهگل، چینه کاری برخی از اقدامات صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در حاشیه کمربندی جنوبی سبزوار، ۶ یخدان وجود داشته که ۲ یخدان به صورت کامل تخریب شده و از سه موردی که در کنار هم باقی مانده اند، یکی در حال مرمت است و یک یخدان‌ دیگر نیز با فاصله یک کیلومتر از این سه یخدان، وجود دارد.

بنای یخدان‌های تاریخی سبزوار استحکام‌بخشی شد

حبیب‌پور افزود: اعتبار اولیه هزینه شده برای مرمت این آثار تاریخی ۱.۵ میلیارد ریال بوده است که البته برای مرمت کامل آنها به پنج میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی گفت: پس از پایان مرمت، این یخدان‌ها قابلیت تغییر و تبدیل به سفره‌خانه و چایخانه سنتی را دارند و همچنین می توان از ظرفیت آنها در حوزه تأسیسات گردشگری برای رونق این مجموعه نیز استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، یخدان‌های تاریخی سبزوار در حاشیه جاده کمربندی جنوبی این شهر با شماره ۴۸۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بنای یخدان‌های تاریخی سبزوار استحکام‌بخشی شد

با توجه به اینکه سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر و مسافر از مسیر شهرستان سبزوار عبور می‌کنند، یخدان‌های تاریخی این شهر قابلیت تبدیل به بازارچه صنایع‌ دستی و سنتی، فضای خدماتی و رستوران سنتی را دارند.

سبزوار از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان‌ رضوی در غرب این استان است که با بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی، ۶ موزه، جاذبه‌های طبیعت کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و تولید ۱۵ نوع صنایع‌ دستی و سنتی ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha