نخستین جلسه رسیدگی به ادعاهای ضد سوری در دیوان لاهه آغاز شد

تهران – ایرنا – نخستین جلسه رسیدگی به شکایت هلند و کانادا از شکنجه و بدرفتاری ادعا شده در زندان های سوریه در حالی امرزو (سه‌شنبه) در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شده که هیات سوری در آن حاضر نشده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه نوشت که قاضیان دیوان لاهه در بررسی نخستین پرونده بین ‌المللی جنگ داخلی سوریه، ادعای شکنجه ده‌ ها هزار نفر به دست دولت را بررسی می کنند.

کانادا و هلند با طرح شکایت از دولت سوریه، از دیوان خواسته‌ اند که تدابیر فوری برای توقف بدرفتاری مداوم با هزاران بازداشتی را اتخاذ کند.

دمشق که نخستین جلسه دادگاه را تحریم کرده این پرونده را "دروغ و نشر اکاذیب" نامیده و اعلام کرده که این اتهامات "اندک اعتباری ندارند".

رنه لفبر (Rene Lefeber)، سرپرست هیأت هلندی به نقل از شهادت‌ بازداشت ‌شدگان، مدعی تجاوز گروهی، مثله کردن و ضرب و شتم زندانیان شد.

کانادا و هلند از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته‌اند که "به سرعت" از سوریه بخواهد که شکنجه‌ها و بازداشت‌های خودسرانه را متوقف کرده، زندان‌ها را به روی بازرسان خارجی گشوده و اطلاعاتی درباره سرنوشت بازداشتی ها به خانواده‌هایشان ارائه دهد.

صدور رای دیوان ممکن است سالها به طول انجامد اما دستور "اقدام های موقت" فوری و لازم الاجرا را می توان ظرف چند هفته صادر کرد.

هلند برای نخستین بار در سپتامبر ۲۰۲۰ پیگیری قانونی نقض کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل متحد را که دمشق نیز از امضاکنندگان آن است، آغاز کرد. کانادا در مارس ۲۰۲۱ به شاکی این پرونده پیوست.

دادگاه کیفری بین المللی (ICC) که جنایات جنگی را بررسی کرده و مانند دیوان در لاهه مستقر است، قادر به برخورد با سوریه نیست زیرا دمشق هرگز اساسنامه رم (معاهده موسس دادگاه) را تصویب نکرده است.

روسیه و چین نیز در سال ۲۰۱۴ پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای ارجاع وضعیت سوریه به دیوان بین المللی کیفری را وتو کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha