گزارش رویترز از پیشرفت مذاکرات آمریکا- ونزوئلا در قطر برای کاهش تحریم‌ها

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز با اشاره به برگزاری «چند دیدار» با موضوع رفع تحریم‌های نفتی میان نمایندگان ونزوئلا و آمریکا در پایتخت قطر، اطمینان داد ۲ کشور در مذاکراتی که می‌تواند تحریم‌ها علیه کاراکاس را کاهش دهد، پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رویترز اعلام کرد علاوه بر رفع تحریم‌ها، موضوعات دیگری در این گفت‌وگوها مطرح شده که آزادی زندانیان سیاسی، تضمین انتخابات و راهکارهای احتمالی برای مقابله با سرازیر شدن مهاجران ونزوئلایی به آمریکا از جمله آن‌ها است.

به گزارش این خبرگزاری از این مذاکرات، «چنان چه نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا، مذاکرات با مخالفان را در مکزیک از سر بگیرد، دست‌کم یک شرکت نفتی خارجی دیگر مجاز خواهد بودکه نفت خام ونزوئلا را در ازای پرداخت بدهی دریافت کند».

رویترز اطلاعات ارائه شده را بر اساس پنج منبعی که خواستند اسامی آن‌ها فاش نشود، ارائه داد؛ منابعی که اطمینان دادند گفت‌وگوها در هفته‌های اخیر «به طور قابل توجهی» پیشرفت کرده است.

دو منبع آگاه تاکید کردند از میان شرکت‌هایی که ممکن است مجوز آمریکا برای پذیرش نفت ونزوئلا به عنوان پرداخت بدهی را دریافت کنند، شرکت مورل اند پروم (Maurel & Prom) فرانسه، یکی از شرکای سرمایه‌گذاری مشترک شرکت نفت دولتی ونزوئلا (Pdvsa) است.

رویترز تصریح کرد که «چندین نشست» با حضور نمایندگان دولت‌های مادورو و جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از سال گذشته در دوحه برگزار شده است تا «تلاش مجددی برای حل بحران سیاسی و اقتصادی طولانی‌مدت در ونزوئلا، از جمله بحث در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری» صورت گیرد.

این منابع همچنین اطمینان دادند که در هفته های آینده ممکن است گفتگوهای «جداگانه» میان نمایندگان مادورو و مخالفان دولت، در مکزیک انجام شود.

این خبرگزاری، هفته گذشته به نقل از یک سخنگوی کاخ سفید اطمینان داد که «اگر ونزوئلا، اقدامات عملی برای احیای دموکراسی انجام دهد که به انتخابات آزاد و عادلانه منجر شود»، آن‌ها آماده هستند تا تحریم‌های مربوطه را لغو کنند.

این سخنگو در عین حال تاکید کرد که در حال حاضر «ونزوئلا اقدامات لازم را انجام نداده و تحریم‌ها به قوت خود باقی است».

باید یادآور شد که پایان هفته گذشته، ایالات متحده اعلام کرد که پس از توافق با دولت مادورو، اخراج ونزوئلایی‌هایی که به طور غیرقانونی از مرز میان آمریکا و مکزیک عبور می‌کنند را از سر می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha