رایزن فرهنگی عراق در ایران: بیش از ۷۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران تحصیل می‌کنند

مشهد-ایرنا-رایزن فرهنگی کشور عراق در ایران گفت: بیش از ۷۰ هزار دانشجوی عراقی با پرداخت هزینه تحصیل و اقامت در ایران تحصیل می‌کنند که تعداد کمی از آنان بورسیه هستند.

"یاسر عبدالزهره" روز سه شنبه در حاشیه رویداد بزرگ علمی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: این در حالی است که آنان توانایی حضور در سایر دانشگاه ها و در کشورهای دیگر را نیز دارند ولی با این حال دانشگاه های کشور ایران را انتخاب می‌کنند که از زیرساخت‌ها و قابلیت‌های مناسب و بسیار خوب دانشگاه ها در کشور ایران نشان دارد.

وی ادامه داد: پارک‌های فناور ایران بدون شک نسبت به کشورهای منطقه و جهان شرایط بهتر و حرف برای گفتن دارد و امیدواریم یکی از مباحثی که در طول مدت حضور روسای دانشگاه های کشور عراق در ایران دنبال می شود، موضوع انتقال تجارب این پارک ها باشد تا در عراق به کار گرفته شود.

رایزن فرهنگی کشور عراق در ایران گفت: در طول ۱۰ سال گذشته شاهد افزایش میل و رغبت دانشجویان عراقی برای تحصیل در ایران نسبت به سایر کشورهای همسایه خود هستیم.

عبدالزهره با اشاره به این که روابط ۲ کشور اکنون در سطح بالایی قرار دارد اظهار کرد: امروز سطح همبستگی علمی و فرهنگی بین ۲ کشور رو به افزایش بیشتری است و یکی از مباحثی که توسط رایزنان فرهنگی عراق در سایر کشورها پیگیری می‌شود، ارتباطات دانشگاهی و دانشجویی بین کشورها است.

وی با بیان این که طرح‌ "در عراق درس بخوان" اکنون در کشور عراق دنبال می‌شود ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار این فراخوان اعلام شد و در نتیجه آن بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه‌های کشور عراق ثبت نام کردند.

رایزن فرهنگی کشور عراق در ایران گفت: البته میزان حضور دانشجویان کشور ایران در عراق اندک است و سعی ما بر این است تا بتوانیم دانشجویان را در رشته های مختلف جذب و پذیرش کنیم.

عبدالزهره در خصوص رشته ها و دانشگاه‌های کشور عراق اظهار کرد: بدون شک دانشگاه‌ها بر اساس شاخص ‌ها و معیارهایی که نهادهای بین المللی اعلام می‌کنند رتبه بندی می‌شوند و بر همین اساس دانشگاه های بغداد، کوفه و بصره جایگاه بالایی را به دست آورده اند.

اوی اضافه کرد: در نظام آموزش عالی عراق همچون ایران رشته ها تفکیک شده نیست و شاهد آموزش رشته‌های تخصص پزشکی و غیر پزشکی در یک محیط دانشگاهی هستیم. در حال حاضر رشته های ادبیات و پزشکی کشور عراق جایگاه مناسبی در رتبه بندی جهانی دارند.

رایزن فرهنگی کشور عراق در ایران گفت: از سوی دیگر رشته‌هایی که در ایران تحت تاثیر تحریم های ظالمانه بین المللی قرار گرفته ‌اند، در عراق تحریم نیستند و دانشجویان ایرانی علاقه مند می توانند کشور عراق را برای تحصیل خود انتخاب کنند.

عبدالزهره در خصوص این که سال گذشته وزارت آموزش عالی عراق، مدارک فارغ التحصیلی برخی از دانشگاه های ایران را قبول قرار نداد افزود: امکان دارد مدرک دانشگاهی در یک کشور مورد قبول باشد و در کشور دیگری مورد قبول نباشد و این در حالی است که شاهد بودیم که در برهه ای از زمان برخی از دانشگاه های ایران بدون ضابطه دانشجویان عراقی را پذیرش می‌کردند که برای عراق دچار مشکل شد.

وی ادامه داد: این مسائل اکنون توسط کمیته‌های مشترک بین ۲ کشور در حال بررسی است تا مشکلات موجود در این خصوص حل شود و این در حالی است که عراق هیچ وقت اعلام نکرده، مدارک فارغ التحصیلانی را که از دانشگاه های مورد اعتماد ایران صادر شده است را نمی پذیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha