کسی حاضر نیست برای تحول در علوم انسانی هزینه کند

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی گفت:شعار تحول یا کیفیت‌بخشی به علوم‌ انسانی را در سال‌های گذشته شنیدیم، اما در میدان عمل، نه درک عمیقی از تحول و کیفیت‌بخشی مشاهده می‌شود و نه کسی حاضر است برای تحول در علوم انسانی هزینه کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، رضا غلامی امروز (دوشنبه) در نشست خبری در محل پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، جشنواره فارابی را یکی از فاخرترین و برجسته‌ترین جشنواره‌های علمی علوم انسانی و اسلامی در ایران و جهان اسلام توصیف کرد و افزود: این جشنواره با مناسب‌ترین معیارهای داوری و مشارکت استادان درجه اول دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، هر ساله در ایران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این جشنواره، نه فقط فضای نسبتاً رقابتی و سازنده در محیط علوم انسانی و اسلامی ایجاد کرده، بلکه توانسته است ضمن معرفی استعدادهای برتر و نخبگان علوم انسانی و زمینه سازی برای حمایت از آنها، فرصت مساعدی را برای توصیف و ارزیابی فراز و فرودهای علوم انسانی و اسلامی فراهم کند.

رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم زمان درباره پانزدهمین جشنواره فارابی در سال ۱۴۰۳ یادآور شد: جشنواره فارابی تابلویی از وضعیت علوم انسانی و اسلامی است. یعنی ما به کمک جشنواره بین‌المللی فارابی می‌توانیم، هم موفقیت‌های خودمان را لمس کنیم و هم به ضعف‌ها و ناکامی‌های خودمان واقف شویم.

رییس دبیرخانه دائمی پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی تاکید کرد: در سال‌های گذشته شعار تحول یا کیفیت‌بخشی به علوم‌ انسانی را فراوان می‌شنویم تا حدی که گاهی این شعاردهی‌ها حاشیه‌های سیاسی‌ نیز برای کشور ساخته است، اما در میدان عمل، نه درک عمیقی از تحول و کیفیت بخشی مشاهده می‌شود و نه کسی حاضر است برای تحول در علوم انسانی هزینه کند.

بی توجهی به علوم انسانی

غلامی لازمه کسب موفقیت بزرگ در جشنواره بین المللی فارابی را پایان دادن به غربت و مظلومیت علوم انسانی و اسلامی دانست و افزود: ابایی از بیان این مطلب ندارم که علوم انسانی در کشور از یک غربت و مظلومیت عمیق رنج‌ می‌کشد.

وی تاکید کرد: بخش مهمی از ضعف‌ها و کاستی‌های مدیریتی در کشور به کم توجهی به علوم انسانی و نقش کلیدی و منحصربه فرد آن در مسیر محاسبه‌ پذیر کردن حکمرانی بر می‌گردد.

رییس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی اضافه کرد: حکمرانی در دنیای امروز به شدت سخت، حساس و پیچیده شده و اگر از ظرفیت‌های علوم انسانی و فناوری‌های نرم مانند فناوری هوش مصنوعی و غیره برای آن استفاده نشود، توان مواجهه فعال و مبتکرانه با پدیده‌های حیاتی حکمرانی سلب خواهد شد.

وی گفت: با آنکه نظام آموزش عالی در دهه‌های اخیر روی کمیت علوم انسانی سرمایه‌گذاری کرده و عدد دانش آموختگان را حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، به عددی بیش از حدّ انتظار رسانده است، اما نمی‌توان انکار کرد که میزان سرمایه‌گذاری نظام آموزش عالی در زمینه کیفیت‌بخشی به علوم انسانی بسیار ناچیز بوده است. وقتی از کیفیت بخشی صحبت می کنیم منظورمان متمرکز ساختن ظرفیت های موجود روی نیازها و مسائل حائز اولویت است.

رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، ادامه داد: این نیازها شامل اختصاص دستکم یک‌دهم بودجه پژوهشی کشور به طرح‌های پژوهشی علوم انسانی و افزایش پلکانی سهم‌ علوم انسانی از بودجه تحقیقاتی کشور، به‌روزسازی کتابخانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی، ایجاد و گسترش حلقات نقد علمی، ارتباط، گفت‌وگو و تعامل با متفکران برجسته دنیا است، بها دادن به ابداع و نوآوری و پایان دادن به ظاهرسازی و تشریفات کاذب و شکل گیری چرخه نوآوری، توسعه فرصت‌های مطالعاتی است. همچنین مقابله با انحصارگرایی‌ها، مقابله با تابوزدگی‌ها و برداشتن سایه سیاست‌زدگی از روی سر علوم انسانی است.

غلامی اظهار داشت: در سال‌های گذشته شعار تحول یا کیفیت‌بخشی به علوم‌ انسانی را فراوان می‌شنویم تا حدی که گاهی این شعاردهی‌ها حاشیه‌های سیاسی‌ نیز برای کشور ساخته است، اما در میدان عمل، نه درک عمیقی از تحول و کیفیت بخشی مشاهده می‌شود و نه کسی حاضر است برای تحول در علوم انسانی هزینه کند.

وی تاکید کرد: این ها نگرانی‌هایی است که توقع می رود نظام آموزش عالی و البته کل دولت به آنها توجه کند. امید است جشنواره پانزدهم فارابی با کمک همکارانمان در وزارت علوم‌ بهتر از سالهای قبل برگزار شود و ورودی های جشنواره و نتایج آن هم از دوره‌های پیش بهتر باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha