سازه های آبخیزداری، بستری برای کاهش اثرات مخرب سیل در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا -کارشناسان منابع طبیعی معتقدند که اجرای طرح های آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد افزون بر کاهش خسارت های سیل،مهار و ذخیره سازی آب برای استفاده در فصول گرم سال، دوران خشکسالی و کاهش فرسایش خاک به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی از طریق کشاورزی از نیازهای ضروری استان است .

به گزارش ایرنا، براساس آمار موجود ، میزان فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ تن در هر هکتار است در حالی که میانگین فرسایش خاک در کشور ۱۲ تن در هر هکتار است که این امر اهمیت توجه بیشتر به توسعه طرح های آبخیزداری در این استان را بیشتر می کند.

ملموس ترین و مهیب ترین چهره سیل را ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان سال ۱۳۹۹ هنگام از بین رفتن محصولات صدها هکتار مزرعه کشاورزی، باغ، واحدهای تولیدی شیلات و دام مشاهده کردند که این امر ضرورت توسعه زیرساخت های آبخیزداری را بیشتر کرده است.

اما این همه پیامدهای سیل نیست و از بین رفتن منابع ارزشمند خاک، آسیب به واحدهای تجاری و صنعتی روی دیگری از پدیده طبیعی سیل است که این اثرات باعث شده کارشناسان به توسعه زیرساخت های آبخیزداری تاکید کنند .

آبخیزداری چیست؟

آبخیزداری به معنای مهار آب های روان در زمان سیلاب و تزریق آن به سفره‌های زیرزمینی و همچنین ذخیره در پشت سدهای خاکی برای استفاده در زمان خشکسالی یا فصول گرم سال است.

کارشناسان منابع طبیعی می گویند:اجرای این طرح‌ها علاوه بر رونق بخش کشاورزی و باغداری، موجب افزایش ذخیره آب، تقویت سفره‌های زیرزمینی و کاهش سرعت تخریب های سیلاب و کنترل دبی آب رودخانه، قنات و چشمه‌ها می شود.

سازه های آبخیزداری، بستری برای کاهش اثرات مخرب سیل در کهگیلویه و بویراحمد

زیرساخت های ایجاد شده و در دست احداث

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت:از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲.۶ میلیون متر مکعب سازه آبخیزداری در این استان ایجاد شده است که اجرای این سازه ها باعث ذخیره سالیانه ۴۰میلیون متر مکعب مهار سیلاب و کنترل ۱.۲ میلیون متر مکعب فرسایش خاک در استان می شود.

عبدال میرفردی با اشاره به اینکه افزایش زیرساخت های آبخیزداری از راهبردهای جدی دولت برای توسعه پایدار در کهگیلویه و بویراحمد است افزود: هم اکنونبیش از ۳۷۰ میلیارد ریال طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان در دست اجراست.

وی تاکید کرد: این سازه ها در قالب ۲۹ طرح آبخیزداری در مناطق مختلف استان و با پیشرفت فیزیکی ۷۵درصد اجرا می شود.

سازه های آبخیزداری، بستری برای کاهش اثرات مخرب سیل در کهگیلویه و بویراحمد

میرفردی ابراز کرد: در قالب این طرح ها بیش از ۲۲ هزارو ۳۶۰ متر مکعب عملیات سنگی ملاتی به منظور جلوگیری از رسوب روان آبهای سطحی در فرسایش خاک اجرا می شود.

وی تصریح کرد: این زیرساخت های در مناطقی مانند طسوج،چرام،سرابننیز گچساران، چاروسا کهگیلویه،آرند چرام، لوداب بویراحمد،ده شیخ دنا،جره کار مارگون،آبدهگاه باشت در دست اجراست.

چشم انداز آینده آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت:۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار به ایجاد سازه های آبخیزداری در مناطق مختلف این استان پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل بودجه ملی و ۱۵۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی به توسعه طرح های آبخیزداری تصویب شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: هم اکنون ۲ طرح مطالعاتی در مناطق شبلیز و بهمئی در دست مطالعه است.

میرفردی تاکید کرد: طرح مطالعاتی به مساحت هشت هزار و ۱۵۵ متر مربع در منطقه شبلیز و و یک طرح مطالعاتی دیگر در منطقه سیاه شیر در حال اجراست.

وی عنوان کرد: ۲۳۰ هزار هکتار از مساحت استان نیازمند اجرای طرح ها آبخیزداری است که برای انجام این مهم حداقل ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار باید اختصاص یابد.

مزایای سازه های آبخیزداری

وی اظهار کرد: احداث سازه های آبخیزداری علاوه بر ذخیره آب برای دوران کم آبی از بروز سیل و خسارت های ناشی از آن پیشگیری می کند.

میرفردی گفت: با اجرای این طرح ها سالانه حجم زیادی از روان آبهای سطحی کنترل و از خسارت به اراضی و تاسیسات جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: کنترل سیلاب، ایجاد اشتغال موقت و دائم،نشاط تفرجگاه ها، مهیا شدن آبشخور برای گونه های حیات وحش،تقویت پوشش گیاهی و افزایش تولیدات کشاورزی و دامپروری،کاهش رسوبات و افزایش عمر مفید سدها مزایای مهم اجرای سازه های آبخیزداری در این استان بوده است.

ضرورت همراهی خیران

در حالی که کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه برای درامان ماندن از آسیب های سیل و خشکسالی به شدت نیازمند مدیریت مصرف آب است حمایت خیران به عنوان یک مقوله مرسوم از راهکارهای تقویت زیرساخت های آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد است که باید برای تحقق این مقوله تلاش بیشتری صورت گیرد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد و یک درصد مساحت کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha