سه هزار میلیارد ریال به پروژه‌های فرهنگی خراسان جنوبی اختصاص یافت

بیرجند- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی در استان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدرضا طالبی یکشنبه شب در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی هنرستان هنرهای زیبا و جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر کشور که با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: در سفر دوم رئیس جمهور درخواست اعتبارات فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را دادیم که سه هزار میلیارد ریال اعتبار فرهنگی تنها برای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در نظر گرفته شد.

وی افزود: بنا به قول مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص صدور مجوز تاسیس هنرستان هنرهای زیبای پسران در خراسان جنوبی، زمینه کار و مکان برای برپایی این هنرستان فراهم می‌شود و امیدواریم مجوز این هنرستان به زودی صادر شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: وسعت و پراکندگی استان باعث افزایش هزینه‌ها شده در صورتی که منابع انسانی و مالی معدود و محدود بوده است.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌های استان هم ضعیف بوده و آن طور که نیاز است از گذشته کار نشده اما استان خراسان جنوبی دارای جامعه ولایی و دین‌مدار است و در انتخابات بالاترین درصد مشارکت و حضور را شاهد هستیم.

طالبی گفت: سال گذشته برنامه های فرهنگی متنوع را برای خراسان جنوبی اجرایی کردیم که موجب شد استان درگیری زیادی با مباحث اغتشاشات نداشته باشد لذا در موضوعات نشاط اجتماعی توانستیم به اغناسازی برسیم.

اجرای برنامه‌های فرهنگی با رویکرد نشاط اجتماعی

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر، یادواره شهدای هنرمند و هفته فرهنگی در سال جاری نیز باعث تقویت امید و نشاط در جامعه و بین جوانان می‌شود پس در قالب این برنامه ها باید جهاد تبیین را هم دنبال کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای کار برنامه های فرهنگی استان باشد خراسان جنوبی تبدیل به فرهنگستان خواهد شد.

وی افزود: بهترین راهکار برای مدیریت تبلیغات سوء دشمن در راستای ناامید کردن مردم، اقدامات فرهنگی هدفمند و هوشمند است.

طالبی گفت: یکی از مشکلات عمده در برنامه های فرهنگی بحث اعتبارات است اما با همپوشانی دستگاه‌های اجرایی توانستیم این برنامه ها را مدیریت کنیم.

وی عنوان کرد: در جنگ ترکیبی که تمام کشور به آن مبتلا شده دشمن به دنبال ترویج فرهنگ مبتذل غربی است که دامنگیر استان خراسان جنوبی نیز شده است.

۲۱ گروه نمایشی در خراسان جنوبی فعال است 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: ۲۱ گروه نمایشی در استان خراسان جنوبی فعال است که در درجه‌های الف، ب و ج رتبه بندی شده اند.

علی فرخنده با بیان اینکه در شهرستان بیرجند یک سالن نمایش با ظرفیت ۱۱۰ نفر فعال است افزود: همچنین در قاین و طبس سالنی با ظرفیت ۲۲۰ نفر، نهبندان با ظرفیت ۳۰۰ نفر، سربیشه با ظرفیت ۱۱۰ نفر و فردوس با ظرفیت ۶۰۰ نفر سالن نمایش فعال بوده و پنج شهرستان استان فاقد سالن نمایش است.

وی با اشاره به وجود برخی عقب ماندگی‌ها در حوزه زیرساخت فرهنگی - هنری استان خراسان جنوبی اظهار کرد: در گذشته توجه چندانی به این حوزه نشده اما در سفر استانی رئیس جمهور اولین پروژه ۲ هزار متر مربع خانه فرهنگ استان کلنگ زنی شد و به زودی افتتاح خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی حادثه آتش سوزی سالن علامه فرزان بیرجند در سال ۱۳۹۶ را یادآور شد و گفت: بخش اعظمی از پروژه های فرهنگی استان زمین مانده، از همین رو سالن‌های در حال ساخت نهبندان با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، شهرستان بیرجند سالن علامه فرزان با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی، سالن های سربیشه، سرایان و بشرویه نیز هر کدام حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه ۳۱ نمایش در ۲ سال گذشته به مرحله تولید رسیده عنوان کرد: دوره های آموزشی با ظرفیت ۳۰۰ نفر برگزار شده و اولین مرحله استعدادیابی هم تابستان امسال رقم خورد.

فرخنده همچنین گفت: براساس سیاست تمرکز زدایی، میزبانی جشنواره تئاتر استان به شهرستان قائنات سپرده شده که ۱۷ آبان ماه به مدت سه روز این جشنواره برگزار خواهد شد.

جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

وی ادامه داد: به دستور استاندار میزبانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر کشور پیگیری شده لذا از آنجایی که توجه به مناطق کم برخودار مشی دولت سیزدهم بوده، امید است ظرفیت هنرمندان استان خراسان جنوبی در این جشنواره به خوبی دیده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر کشور اواخر آذر امسال در ۲ بخش صحنه ای و خیابانی به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود که ۳۵۰ نفر شرکت کننده خواهد داشت.

وی همچنین گفت: تنها هنرستان هنرهای زیبای دخترانه خراسان جنوبی دایر است که سال تحصیلی گذشته ۶ نفر رتبه زیر هزار از این هنرستان داشتیم.

فرخنده با بیان اینکه در این هنرستان رشته‌های سینما، نمایش و نقاشی فعال است افزود: ۱۶۰ هنرجو در این هنرستان مشغول به تحصیل هستند اما با مشکل تامین منابع مواجه است که انتظار داریم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهکارهایی ارایه شود.

وی گفت: جشنواره سواد رسانه جایزه پروفسور معتمد نژاد، هفته فرهنگی، طرح فرهنگی اصیلا و یادواره شهدای هنرمند از مهمترین برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که برای امسال برنامه ریزی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه ظرفیت‌های فرهنگی غنی و هنرمندان زیادی در تاریخ این دیار درخشیده‌اند اضافه کرد: آغاز حرکت عملی رهبر معظم انقلاب علیه طاغوت هم از بیرجند بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha