سهم بالای استان‌ها در جشنواره چهلم فیلم کوتاه/ تمرکز جشنواره بر تنوع ژانر

تهران- ایرنا- عضو هیئت انتخاب فیلم‌های داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اشاره به تنوع ژانر در دومین دوره پیاپی گفت: امسال در میان آثار راه‌یافته به جشنواره، فیلم‌های متعلق به استان‌ها سهم بسیار بالایی داشتند.

امیر پذیرفته درباره ارزیابی خود از آثار داستانی متقاضی حضور در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: فیلم‌هایی که در این مدت ارزیابی کردیم، تعدادشان بسیار زیاد بود، وقتی در هیئت انتخاب درباره آرای اولیه بحث می‌کردیم تا به اجماع برسیم، کارمان برای انتخاب سخت و نگرانی مان بالا بود چون نمی‌خواستیم در حق کسی اجحاف شود. سایر اعضای هیئت انتخاب هم این حساسیت را داشتند.

وی گفت: هر کارگردان و تهیه‌کننده‌ای برای ساخت فیلم هزینه می‌کند و مهمتر از هزینه، وقت و انرژی‌ای است که می‌گذارد. پس به این فکر می‌کردیم که انتخاب‌ها بحق باشد و خدای نکرده حقی از کسی ضایع نشود؛ این مهمترین ملاحظه و سخت‌ترین قسمت کار ما در هیئت انتخاب بود به نحوی که چند روز نفس‌گیر را پشت سر گذاشتیم.

امسال برای دومین دوره‌ تمرکز اصلی جشنواره بر تنوع ژانر است، این اتفاق به طرز ملموسی در جشنواره در حال رخ دادن استپذیرفته افزود: در هیئت انتخاب، مهمترین دغدغه ما انتخاب بهترین‌ها بود، ضمن اینکه در مرحله انتخاب، نامی از کارگردان، تهیه‌کننده و شهر تولیدکننده اثر را نداشتیم.

عضو هیئت انتخاب آثار داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: امسال برای دومین دوره‌ تمرکز اصلی جشنواره بر تنوع ژانر است، این اتفاق به طرز ملموسی در جشنواره در حال رخ دادن است.

وی اظهارداشت: در ترکیب آثار متقاضی شاهد آثاری در ژانرهای فانتزی، رازآلود، وحشت، کمدی و دیگر ژانرها بودیم. در سال‌های گذشته کمتر شاهد چنین تنوعی بودیم، سال گذشته این تنوع در اکران‌ها وجود داشت و ترکیب آثار خسته‌کننده نبود. امسال هم همین روال وجود دارد و حتی می‌توان گفت درصد این تنوع در آثار بالاتر هم رفته است.

پذیرفته گفت: یکی دیگر از نکات درباره ترکیب آثار، سهم قابل ملاحظه فیلم‌های شهرستانی بود. به هر دلیلی این اتفاق پیش‌تر رخ نمی‌داد. یکی از دلایل شاید تمرکز تجهیزات در مرکز بود و نمی‌توان این موارد را کتمان کرد.

عضو هیئت انتخاب آثار داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران افزود: امسال در میان فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره هم، فیلم‌های متعلق به استان‌ها سهم بسیار بالایی داشتند حتی از ‌مناطقی که پیش‌تر فیلمی از آنها نداشتیم هم آثاری متقاضی حضور در جشنواره بودند.

پذیرفته تأکید کرد: اینگونه هم نبود که تعمدی در پذیرش بیشتر فیلم‌های دیگر استان‌ها داشته باشیم. در فرآیند انتخاب، در جریان محل تولید آثار و تهیه‌کننده آنها نبودیم. در انتها که فهرست آثار پذیرفته مشخص شد، دیدیم سهم فیلم‌های شهرستان‌ها چقدر بالاست.

سهم بالای استان‌ها در جشنواره چهلم فیلم کوتاه/ تمرکز جشنواره بر تنوع ژانر
امیر پذیرفته

این کارگردان سینمای کوتاه درباره کیفیت آثار داستانی جشنواره چهلم گفت: در مرحله داوری خیلی از فیلم‌هایی که دیدیم از نظر استانداردهای سینمایی قابل توجه بودند اما از نظر محتوایی، خیلی از آثار همچنان مشکل داشتند. شاید حتی بتوانم بگویم برخی از فیلم‌ها به نظر عجولانه تولید شده بودند. از نظر فنی خیلی از کارگردانان کارشان را به درستی انجام داده بودند اما در محتوا وقت کافی صرف نکرده بودند.

وقتی فیلمنامه قوی باشد، می‌تواند خیلی از ایرادات و نواقص بخش‌های دیگر را هم بپوشاندوی در پاسخ به اینکه آیا فیلمی در میان آثار متقاضی وجود داشت که او را شگفت‌زده کند؟ بیان کرد: بله. طبیعتا در این مرحله نمی‌توانیم به آثار اشاره کنیم اما آثاری بودند که واقعا آنها را دوست داشتم. یکی از این آثار حتی به‌ قدری برایم تأثیرگذار بود که فکر می‌کنم تا سال‌ها تأثیر تماشای آن در ذهنم بماند. فکر می‌کنم این فیلم‌ها جزو فیلم‌های مهم جشنواره امسال هم باشند.

عضو هیئت انتخاب آثار داستانی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به فیلمسازان جوان توصیه کرد: پایه و اساس یک فیلم، فیلمنامه است، این نکته بسیار مهم است. وقتی فیلمنامه قوی باشد، می‌تواند خیلی از ایرادات و نواقص بخش‌های دیگر را هم بپوشاند. در مواجهه با فیلمنامه درست، مخاطب خواه‌ناخواه برخی ایرادات را نادیده می‌گیرد. اگر فیلمسازان در زمینه فیلمنامه دقت بالاتری داشته باشند، قطعا شاهد اتفاقا بهتری هم خواهیم بود.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا دوم آبان ماه امسال برگزار خواهد شد. بیژن میرباقری، هاتف علیمردانی، محمدرضا شفاه، مریم بحرالعلومی، امیر بوالی، یوسف منصوری و امیر پذیرفته، اعضای هیئت انتخاب بخش آثار داستانی این دوره از جشنواره هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha