۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۳
کد خبر: 85251866
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

زندگی در روستای کشتی ایران +فیلم

۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۳
کد خبر: 85251866
زندگی در روستای کشتی ایران +فیلم

ساری- ایرنا- ۶۰ خانوار در روستای «لپو صحرا» زندگی می‌کنند. شغل بیشتر مردم این‌جا شالیکاری است. پسران روستا همه‌شان اهل ورزش‌اند. ورزش در نظر آنها در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ کشتی. کشتی گرفتن جز جدایی‌ناپذیر زندگی مردمان این‌جاست.

به گزارش ایرنا، امیرمحمد یکی از کودکان لپو صحراست. ۱۱ سال دارد و امسال قرار است به کلاس پنجم دبستان برود. پاچه‌های شلوارش را ورمالیده. انگار که از دویدن برگشته. سرش بالا و شانه‌هایش صاف است. دستم را که دراز می‌کنم با اشتیاق و به سرعت دست دراز می‌کند و دستم را محکم فشار می‌دهد.

امیرمحمد عاشق کشتی است. هر روز با همین رؤیا می‌رود روی تشک: «سه روز توی سالن، سه روز هم برای خودم تمرین می‌کنم.»

امیرمحمد تنها نیست. ٢٠ کودک و نوجوان ساکن لپو صحرا مثل او کشتی را شروع کرده‌اند. هریک با رؤیایی مخصوص به خودشان. کودکان لپو صحرا این‌روزها شادمانند. آنها یک الگو دارند که در نظرشان قهرمانی است «خاکی و بی‌ادعا.» این را یکی از پسرعموهای قهرمان می‌گوید و بقیه تأیید می‌کنند. قهرمان امروز و کودک دیروز لپوصحرا شهرستان جویبار حسن یزدانی است. کشتی‌گیر ۲۷ ساله‌ای که در المپیک ۲۰۱۶ ستاره شد و طلا گرفت.

زندگی در روستای کشتی ایران +فیلم

هم‌روستایی‌های حسن از روزی که او در مسابقات قهرمانی جهانی ۲۰۱۵ نقره گرفت، عزمشان را جزم کردند که بشوند یکی مثل حسن.

امیرمحمد یکی از همان‌هاست. با چهره‌ای مصمم و چشمانی سرریز از شوق قهرمان‌شدن. این‌جا روستای لپوصحراست یکی از روستاهای شهرستان جویبار. سه عضو تیم‌ملی کشتی ایران در المپیک ریو از این شهر آمده‌اند؛ حسن یزدانی، کمیل قاسمی و رضا یزدانی. شهری که به پایتخت کشتی ایران مشهور شده است.

حسن یزدانی کشتی گیر وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد و برنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو در وزن ۷۴ کیلوگرم و مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ توکیو در وزن ۸۶ کیلوگرم است. یزدانی قهرمان سه دوره مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، و دارنده سه مدال نقره و یک برنز این مسابقات است.

کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و ۲ عنوان قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشتی آسیا از دیگر افتخارات وی است. وی در سال ۲۰۱۷ از سوی اتحادیه جهانی کشتی به عنوان بهترین کشتی‌گیر سال جهان انتخاب شد و در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ با گرفتن مدال نقره مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ در بلگراد، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران از نظر تعداد شمارش مدال جهانی و المپیک شد.

اگرچه رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان طی روزهای ۲۵ تا ۲۸ شهریورماه در شهر بلگراد صربستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با کسب یک طلا، ۲ نقره و یک برنز به‌عنوان نایب قهرمانی دست یافت اما یک اتفاق تلخ برای کشتی ایران به همراه داشت و آن چیزی جزء شکست حسن یزدانی در مسابقه فینال نبود.

زندگی در روستای کشتی ایران +فیلم

در مبارزه ششم یزدانی برابر تیلور، نماینده کشورمان هیچ برنامه خاصی و یا تغییر تاکتیکی برای رویارویی مقابل حریفش نداشت هر چند تیلور با همان سبک و سیاق قبلی ظاهر شده و با بستن کشتی و یورش‌های پی‌در پی، عرصه را بر یزدانی تنگ کرده بود. در حالی که یزدانی به عنوان یکی از بهترین آزادکاران حال حاضر جهان اگر کشتی خودش را می‌گرفت و همانند حریفش تلاشش را از همان اول برای رسیدن به پاهای رقیب به کار می‌بست، شاید نتیجه دیگری رقم می‌خورد.

شکست یزدانی برابر تیلور چیزی از ارزش‌های این پهلوان ایرانی کم نمی‌کند. او با ۹ مدال طلا رکوردی را در تاریخ ورزش ایران از خود بر جای گذاشته است که بعید به نظر می‌رسد تا چند دهه دیگر کسی بتواند حتی به آن نزدیک بشود چه برسد حتی آن را بشکند!

یزدانی پس از شکست در بلگرداد راهی بازی‌های آسیایی شد و ساعت های دیگر در مسابقه فینال به روی تشک می رود تا افتخاری دیگر را برای خود و ورزش ایران کسب کند.

زندگی در روستای کشتی ایران +فیلم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha