به گزارش ایرنا شهلا عموری روز سهشنبه در نشست هماهنگی برگزاری رویداد معرفی ظرفیتهای دفاع مقدس، گردشگری و عشایر و روستا در اتاق بازرگانی اهواز به رشد صادرات ترکیه به ویژه در عراق اشاره کرد و گفت: با وجود قرابت فرهنگی میان خوزستان و جنوب عراق اما ترکیه با تکیه بر ابزارهای تبلیغاتی که دربرگیرنده فرهنگ این کشور است؛ توانسته بخش زیادی از جامعه عراق را مجذوب خود کند و محصولات تولیدی خودی را به این کشور صادر کند.
وی یادآورشد: پیش از این، نقش جمهوری اسلامی بخصوص استان خوزستان در زمینه صادرات به کشور عراق از نقش پررنگی برخوردار بوده است.
عموری با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه ای کاربردی برای نگهداشت گردشگران عراقی در استان بیان کرد: بهرغم اینکه جابجایی مسافران عراقی با قطارهای مسافری خوزستان انجام میشوند اما در استان ماندگاری ندارند و هزینهکرد ارزی آنها در خوزستان بسیار ناچیز است که استان را به ایستگاه بین راهی گردشگران عراقی برای تردد به دیگر استانها تبدیل شده است.
نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز ضمن تاکید بر اهمیت صنعت گردشگری به عنوان صنعتی مهم در دنیا اظهار کرد: به استان خوزستان با وجود برخورداری از ظرفیتهای مهم در حوزههای مختلف گردشگری آنطور که باید توجه نشده است.
عموری وجود اقدامات جزیرهای و عدم استفاده از پیوست رسانهای را از جمله ایرادات اساسی حوزه گردشگری استان قلمداد کرد و خواستار ورود جدی دستگاههای ذی ربط در این حوزه شد.
وی معرفی ظرفیتهای گردشگری از طریق پروازها را از دیگر روشهای جذب گردشگر خواند و پیشنهاد داد این روش در استان خوزستان و با معرفی ظرفیتهای گردشگری و مناطق بکر استان انجام شود.
عموری در ادامه از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خواست تا بخش رسانهای در حوزه گردشگری را فعال کند و ویدیوها ساخته شده در این حوزه را در اختیار رسانهها قرار دهد.
وی ابراز امیدواری کرد با استفاده از ظرفیت دولت و بخش خصوصی استان برای تقویت حوزه گردشگری بهره برده شود.
نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز در ادامه بر حضور استان خوزستان در نمایشگاهها و جشنوارههای ملی تاکید کرد و گفت: جای خوزستان در چنین رویدادهایی خالی است.
وی ابراز امیدواری کرد با همگرایی سازمانها و دستگاههای مختلف گامی در جهت توسعه گردشگری استان و معرفی ظرفیتها، صنایع دستی و آثار تاریخی برداشته شود و عملکرد مناسبی از دستگاههای مربوطه در کارنامهشان ثبت شود.
برگزاری یک رویداد برای نخستین بار به منظور همکاری بیشتر دولت و بخش خصوصی
رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز گفت: در مهر ماه سه هفته مهم به عنوان هفته دفاع مقدس، هفته گردشگری و هفته روستا و عشایر وجود دارد که استان خوزستان در این سه حوزه از ظرفیتهای بالایی برخوردار است.
هادی شرفی ادامه داد: با توجه به وجود سه رویداد مذکور برنامه ریزی شده تا جشنوارهای به این مناسبت و متناسب با ظرفیتهای استان در هر سه حوزه در مهر ماه جاری و در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شود.
وی جامعه هدف این جشنواره را سرمایهگذاران، بخش خصوصی، تاجران، بازرگانان و دستگاههای متولی عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این رویداد که برای نخستین بار برگزار میشود برقراری پیوند بهتر و بیشتر میان بخش خصوصی و ارگانهای دولتی است و رسیدن به همگرایی میان طرفین است.
رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اهواز گفت: برنامه ریزی شده تا خروجی این جشنواره به تفاهمنامه ای بین دستگاه های اجرایی مربوطه به منظور توسعه استان در حوزههای گردشگری منجر شود.
در این نشست که با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی مختلف استان برگزار شد؛ موضوعات مختلفی همچون گردشگری سلامت، گردشگری ساحلی و دریایی، توسعه روستاهای هدف و بومگردی، ارایه فرصتهای سرمایهگذاری، تسهیل و نحوه صدور مجوز در حوزههای مختلف گردشگری و صنایع دستی، معرفی رویدادهای مختلف و تخصصی برای ظرفیتهای استان، استفاده از ظرفیت رسانه در راستای معرفی استان خوزستان، بررسی چالش های حوزه گردشگری استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
خوزستان علاوه بر وجود چهار اثر ثبت جهانی، آثار تاریخی مختلف و برخورداری از غنای فرهنگی؛ دارای تنوع قومی بی نظیری است و اقوام مختلف در این استان در کنار یکدیگر زندگی میکنند. از سوی دیگر استان خوزستان به خاطر قشلاقی بودن، بخش زیادی از تولیدات عشایر کشور نظیر صنایع دستی، فراوردههای دامی و گوشتی را به خود اختصاص داده است.
وقوع هشت سال جنگ تحمیلی نیز موجب شده بخش قابل توجهی از "آثار ملی دفاع مقدس" کشور در استان خوزستان ثبت شود.
نظر شما