طرح تشدید پایش زیستگاه پرندگان مهاجر در خراسان‌شمالی آغاز شد 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: طرح تشدید نظارت بر زیستگاه پرندگان مهاجر در استان از امروز (یکشنبه) با رویکرد بررسی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، حمید رمضانی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: این طرح تا پایان سال ادامه دارد و ۹ گروه از کارشناسان محیط زیست پایش و بررسی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سدها، آبگیرها و رودخانه های استان انجام می دهند.

وی افزود: در این طرح بررسی و نظارت زیستگاه های پرندگان مهاجر در حاشیه روستاها و اطراف واحدهای صنعتی پرورش طیور در اولویت است.

رمضانی با بیان اینکه خشکسالی و کاهش منابع آبی از چالش های پیش رو برای مدیریت بیماری های دامی است، گفت: اقدامات و خدمات دامپزشکی نقش زیادی در کنترل بیماری ها و کمک به ارتقای امنیت غذایی دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: نیمه نخست امسال ۶ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۱۷۰ راس دام زیر پوشش مبارزه با بیماری ها قرار گرفت که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۵.۴ درصد کاهش دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت یک میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۱۸ راس دام علیه بیماری های مشترک مایه کوبی شدند که ۶۹ درصد از برنامه پیش بینی سالانه محقق شده است.

مایه کوبی حدود پنج میلیون راس دام

وی گفت: ۶ ماهه نخست امسال چهار میلیون و ۸۲۴ هزار و ۸۲۸ راس دام علیه بیماری های اختصاصی دام مایه کوبی شدند که بر این اساس مبارزه با بیماری های آبله، تب برفکی، انتروتوکسمی، آگالاکسی، قانقاریا، تیلریوز، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شد.

رمضانی، واکسیناسیون ۱۴ هزار و ۳۸۱ قلاده سگ علیه هاری، انجام سه هزار و ۱۷۱ نوبت سر تست سل گاوی و ۴۲۰ تست مشمشه تک سمیان و خونگیری پنج هزار و ۸۳۶ راس گاو را از دیگر اقدمات در نیمه نخست امسال عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: در این مدت مبارزه با انگل های خارجی دام با سمپاشی و حمام دادن ۴۳ هزار و ۵۷۳ راس دام و سمپاشی ۷۵ هزار و ۹۵۰ مترمربع اماکن دامی انجام شد.

بر پایه این گزارش، آنفلوانزای پرندگان یک بیماری فصلی است که معمولا به واسطه پرندگان مهاجر منتقل می شود. این بیماری معمولا در اروپا از ماه اکتبر تا آوریل (مهر تا اردیبهشت) پرندگان را درگیر می کند. تکرار این بحران با وادار کردن مرغداری ها به توقف تولید، فروش و صادرات خسارت زیادی به فعالان این بخش وارد می کند و دولت را نیز که مجبور به پرداخت غرامت پرندگان معدوم شده و محروم ازسود بازار فروش پرندگان در بازار بین المللی است، متاثر می کند.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی و ترشحات مختلف بدن دام از جمله ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است؛ در واقع انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

خراسان شمالی با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی، قطب دامداری و دامپروری کشور محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha