شبات سیاه برای صهیون

تهران- ایرنا- مهم‌ترین شاخصه‌ی جنگ اکتبر ۱۹۷۳ شروع آن از جانب دولت‌های عربی و با به کارگیری از عنصر «غافل‌گیری» بود که استفاده از آن مقامات مصر، سوریه و دیگر حکام عرب دخیل در جنگ را امیدوار به شکست سنگین ارتش اشغالگر اسرائیل کرده بود.

نیروهای متعدد اشغالگر حاضر در منطقه به استثنای تحولات شمال سوریه، این روزها خطر درگیری و تهدیدی عملیاتی را بر خود نمی‌دیدند تا اینکه حمله ناگهانی و غیر منتظره صبح روز گذشته -شنبه ۱۵مهرماه- توسط مقاومت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست‌، شگفتی تازه‌ای در دل تحولات معمول و جاری منطقه رقم زد. محوریت یافتن عامل غافلگیری در عملیات طوفان الاقصی، حیرت عمومی و شوک فلج کننده برای صهیونیست‌ها به همراه داشت.

نیروهای مقاومت فلسطین اعم از جنبش حماس و جهاد اسلامی، برای اولین با یک عملیات ترکیبی زمینی و هوایی حصار غزه را شکستند و خود را به مناطق اشغالی مجاور از جمله سدیروت رساندند. مبارزان ظرف چند ساعت حدود ده نقطه از جمله شهرک‌ها و پایگاه نظامی اشغالگران در نزدیکی شرق غزه را تحت کنترل خود در آوردند. این هجوم طوفانی به قدری برای اسرائیلی‌ها غیر قابل باور و پیش‌بینی بود که عملا هیچگونه واکنش سریع برای مقابله با پیش‌روی نیروهای مقاومت در این شهرک‌ها انجام نشد. بدین ترتیب تا پایان شب گذشته آمار به هلاکت رسیدن بیش از ۳۵۰ صهیونیست و هزاران زخمی طی این عملیات ثبت شد و البته مهم‌تر صدها اسیری اسرائیلی است که به دست نیروی‌های مقاومت به داخل غزه منتقل شده‌اند.

شبات سیاه برای صهیون

برای روشن شدن ابعاد بی‌سابقه این عملیات باید گفت، تا کنون جبهه مقاومت چنین آماری از تلفات‌گیری یک روزه به ثبت نرسانده حتی طی۳۳ روز جنگ در جنوب لبنان که با پیروزی مقاومت حزب‌الله همراه بود کشته‌های صهیونیست‌ها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر اعلام شد. اگر فراتر از رژیم صهیونیستی، عملیات‌های انجام شده علیه اشغالگران حاضر در منطقه را هم بررسی کنیم، بزرگترین رقم ثبت شده به عملیات انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت می‌رسد که طی آن در اکتبر سال ۱۹۸۳ نزدیک به ۳۰۰ نظامی آمریکایی و فرانسوی کشته شدند تا اینکه دیروز عملیات مقاومت فلسطین به نوعی رکورد جدیدی در تاریخ مبارزه با اشغالگران منطقه ثبت کرد.

برای طرف اسرائیلی فراتر از آمار و ارقام تلفات این حمله غافلگیرکننده، تحقیر ساختار اطلاعاتی و امنیتی این رژیم بیش از هر مسئله دیگر دردآور بود. روزنامه‌های اسرائیلی از این موضوع با عنوان «فروپاشی سامانه اطلاعاتی و امنیتی» خود یاد کرده‌اند. مقامات صهیونیستی در واکنش به این تحقیر هیج توجیهی برای دفاع از خود نتوانستند عنوان کنند. این ضربه‌ی اطلاعاتی به قدری برای راستگراترین و افراطی‌ترین کابینه اسرائیلی یعنی دولت بنیامین نتانیاهو سنگین بود که در مقابل اپوزیسیون دولتش که در رقابت سنگین برای حفظ قدرت قرار دارد، مجبور به عقب‌نشینی شده است. یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین رژیم و از جدی‌ترین مخالفان دولت کنونی، با کنایه به ناتوانی کابینه نتانیاهو در خنثی کردن چنین فاجعه‌ای برای اسرائیل، پیشنهاد تشکیل دولت اضطراری را داده است تا مخالفان هم بخشی از کار را در دست بگیرند و فکر چاره‌ای برای افتضاحات اطلاعاتی اسرائیل شود. نتانیاهو تا کنون نتوانسته با چنین پینشهادی مخالفت کند و سردرگمی در پی ضربه مبارزان قدس او را به پای میز مذاکره با مخالفان کشانده است.

پیروزی در پنجاهمین سالگرد شکست

از نکات قابل توجه دیگر می‌توان به زمان عملیات اشاره کرد. طوفان اقصی در پنجاهمین سالگرد «جنگ یوم کیپور» به انجام رسید. این جنگ آخرین دور از سلسله مبارزات اعراب و اسرائیل بود که در فضای ناسیونالیستی عربی حاکم بر مسئله فلسطین طی چندین عملیات شکل ‌گرفتند.

مهم‌ترین شاخصه‌ی جنگ اکتبر ۱۹۷۳ شروع آن از جانب دولت‌های عربی و با به کارگیری از عنصر «غافل‌گیری» بود که استفاده از آن مقامات مصر، سوریه و دیگر حکام عرب دخیل در جنگ را امیدوار به شکست سنگین ارتش اشغالگر اسرائیل کرده بود. هرچند این ابتکار باعث رقم خوردن موفقیت‌ اولیه برای ارتش عربی شد اما در نهایت اسرائیل مانع از نتیجه بخشی این حمله برای مجریان آن شد.

برگ‌های جدید پرونده اشرف مروان

بعدها آشکار شدن رسوایی نفوذی صهیونیست‌ها در دولت مصر این ادعا را مطرح کرد که اشرف مروان، داماد جمال عبدالناصر با آگاه کردن مقامات اسرائیلی از برنامه دولت متبوعش برای حمله به سرزمین‌های اشغالی، عملا کارسازی عامل غافل‌گیری را خنثی کرده و بدین ترتیب صهیونیست‌ها توانستند به موقع توان نظامی خود را برای دفع حمله جمع کنند.

شبات سیاه برای صهیون
اشرف مروان داماد جمال عبدالناصر و جاسوس رژیم صهیونیستی

پرونده جاسوسی اشرف مروان، بعد از ۵۰ سال بار دیگر در ماه گذشته سر باز کرد. موساد اسناد محرمانه‌ی تازه‌ای را منتشر کرد که مؤید همکاری اطلاعاتی مروان با اسرائیل پیش از آغاز جنگ ۷۳ بود. موساد برای اولین بار اعلام کرد قبل از جنگ مذکور، مروان در دیداری که با تسوی‌ زمیر، از رؤسای پیشین موساد در لندن داشته، او را از حمله قریب الوقوع مطلع ساخته است. در حالیکه در میان مقامات اسرائیلی نظرات جدی برای انکار این موضوع وجود دارد اما در مقابل چنین نظری هم مطرح می‌شود که هدف موساد از افشاگری اخیر به رخ کشیدن قدرت‌ اطلاعاتی و گستره نفوذ اسرائیل است که توانسته اعراب را ناکام بگذارد. اما عمر این مانور قدرت فقط یک ماه بود!

دست‌های خالی جاسوس‌خانه صهیونیست‌ها

با گذشت پنجاه سال از تحقیر چندباره اعراب در جنگ یوم کیپور، عملیات طوفان الاقصی عجز دستگاه اطلاعاتی اسرائیل را آشکار ساخت تا دیگر چنین روزی نه به عنوان نماد قدرت اطلاعاتی صهیونیست‌ها بلکه روز تحقیر و غافل‌گیری بزرگ نام بگیرد. صهیونیست‌ها همواره تلاش داشته اند در بعد عملیاتی و رسانه ای با کنار هم چیدن اضلاع نفوذ، خرابکاری و ترور بر روی مثلث قدرت اطلاعاتی خود تاکید کنند. که با عملیات روز گذشته مقاومت فلسطین، کارنامه اعتباری آن به قبل و بعد طوفان الاقصی تقسیم می‌شود.

شبات سیاه برای صهیون

فارغ از اینکه متغیر جاسوسی تا چه حد نقش فرشته نجات را در جنگ یوم کیپور برای اسرائیل ایفا کرده، جلوگیری صهیونیست‌ها از رقم خوردن شکست در جنگی نابهنگام، اعراب را پس از دو دهه مبارزه در حمایت از فلسطین به ناامیدی مطلق و انزوای ادراک دشمنی با اسرائیل کشاند. تا اعتقاد موهوم بن‌بست آرمان نابودی اسرائیل با بالا بردن پرچم سفید در جبهه اعراب جا بیفتد. به طوریکه موج عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل در جهان عرب به راه افتاد و مصر که سردمدار جنگ‌های سال‌های پیش از آن بود، پنج سال پس از جنگ اکتبر روابط خود را با اسرائیل را عادی‌سازی کرد و این روند تا به امروز در میان حکام عربی و جهان اسلام با خیانت به مسئله فلسطین ادامه دارد.

اما این به معنای مرگ آرمان نابودی رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین نبود. همزمان با شکستن تابوی رابطه با اسرائیل، روند انتقال مسئله مبارزه برای فلسطین از اتمسفر ناسیونالیستی عربی و چپ به جبهه اسلام‌گرا و امت محور آغاز و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به طور جدی‌تری دنبال شد. هسته‌ی گروه‌های مقاومت در فلسطین شکل گرفتند و تدریجا تغییر محسوس شیوه مبارزه در سرزمین‌های اشغالی طی دو دهه اخیر با تجهیز این گروه‌ها، و روند رو به رشد قدرت کنشگری آن‌ها طی عملیات‌های متعدد به ویژه در دوره اخیر همچون سیف‌القدس و طوفان الاقصی نمایان شده است.

فلسطین مسئله ماند

این بازنمایی قدرت «مسئله بودن اشغال فلسطین» را بیش از هر زمان دیگری زنده نگه داشته آن هم در فضایی که طی پنجاه سال اخیر صهیونیست‌ها تلاش داشتند با برقراری روابط کشورهای عربی و حامی فلسطین ، موجودیت خود را عادی سازند اما خیزش‌هایی مانند آنچه در روز گذشته رخ داد، یادآوری و ثابت می‌کنند در رابطه با اسرائیل هیچ چیز عادی وجود ندارد. اثر چنین حرکتی را می‌توان در واکنش سعودی به عملیات مقاومت فلسطین مشاهده کرد. درحالی که آل سعود مقدمات عادی سازی روابط با اسرائیل را فراهم می‌کند، در بیانیه واکنشی خود نسبت به طوفان الاقصی، ناچار است از رژیم صهیونیستی به عنوان «اشغالگر» نام ببرد و این رژیم را مسئول اتفاقات جاری بداند.

مقامات سازش‌کار با اسرائیل در کشورهای اسلامی مجبور شدند در پی این عملیات خیره کننده دست به عصا واکنش نشان دهند تا وانمود کنند اولویت آن‌ها مردم فلسطین است. اما طوفان روز گذشته، خشنودی ملت‌های مسلمان و روحیه بخشی به مبارزان فلسطینی در سراسر سرزمین‌های اشغالی را به همراه داشت و فریاد سرزنش سازشگران را رساتر و سرخودگی باب میل اسرائیل به عنوان میراث یوم کیپور پنجاه ساله را در دل جهان اسلام به کلی ویران ساخته است و اکنون صفحه جدیدی در مبارزه با اشغالگران گشوده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha