۱۳.۳ میلیارد دلار از وام‌های صندوق توسعه ملی معوق شده است

تهران- ایرنا- رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: در ۱۰ سال گذشته در مجموع به ۳۶۴ طرح با مبلغ ۳۶ میلیارد دلار تسهیلات اختصاص یافته که تنها ۵ میلیارد دلار آن پرداخت شده و ۱۳.۳ میلیارد دلار معوق شده است.

به گزارش ایرنا، مهدی غضنفری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته ۴۶ طرح نیروگاهی به میزان ۳.۷ میلیارد دلار پشتیبانی مالی شدند که ظرفیت آنها ۷۲۰۰ مگاوات است که ۶ هزار مگاوات به شبکه متصل شده و تنها ۱۰۰ میلیون دلار از وام‌ها بازگشت داده شده است.

وی افزود: صندوق به ۵۶ طرح نفت و گاز به میزان ۱۶.۵ میلیارد دلار وام داده و تنها ۱.۲ میلیارد دلار بازپرداخت شده است و ۱۰ میلیارد دلار آن بازگشت نداشت.

وی گفت: در دو سال آینده در نظر داریم ۲ میلیارد دلار تسهیلات به نیروگاه تجدیدپذیر بپردازیم تا ۱۵ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر در کشور تولید شود و باید توجه داشته باشیم که بازپرداخت تسهیلات در این نیروگاه‌ها بهتر از نیروگاه‌های فسیلی است.

غضنفری بیان کرد: از مجلس تشکر می‌کنیم که مصوب کرد در برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ میلیارد دلار طلب صندوق توسعه ملی از دولت‌ها را از طریق میادین نفت و گاز بازپس بگیریم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: بررسی تجربه‌های ١٠ سال گذشته حاکی از این است که باید تغییر روش داشته باشیم و بر این اساس مقرر شد برای سرمایه گذاری در طرح‌های بالای ١٠٠ میلیون دلار، نوعی مشارکت و سرمایه گذاری را پیشنهاد دهیم.

غضنفری ادامه داد: در بحث بازگرداندن مطالبات صندوق هم پیشنهاد دادیم که وارد سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفتی مشترک شویم چراکه امکان استخراج و فروش نفت وجود دارد.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی نهاد مالی است و وارد حفاری میادین نخواهد شد و این اقدام از سوی شرکت‌های تخصصی انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: بررسی تجربه‌های ١٠ سال گذشته حاکی از این است که باید تغییر روش داشته باشیم و بر این اساس مقرر شد برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالای ١٠٠ میلیارد دلار نوعی مشارکت و سرمایه‌گذاری را پیشنهاد دادیم و در بحث بازگرداندن مطالبات صندوق پیشنهاد دادیم که وارد سرمایه‌گذاری در چاه‌های نفتی مشترک شویم؛ چراکه امکان استخراج و فروش نفت وجود دارد.

 وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی نهاد مالی است و وارد حفاری میادین نخواهد شد و این اقدام از سوی شرکت‌های تخصصی انجام می‌شود.

 پرداخت ۵ میلیارد بدهی دولت سیزدهم به صندوق توسعه ملی

 در ادامه جلسه علیرضا صالح معاون منابع و مصارف صندوق توسعه درباره پرداخت بدهی دولت به صندوق گفت: دولت پنج میلیارد دلار از بدهی خود به صندوق را از محل فروش نفت، میعانات گازی و غیره پرداخت کرد.

 مدیرعامل صندوق توسعه ملی درباره مشارکت صندوق در طرح ملی مسکن توضیح داد: صندوق به دنبال مسکن سازی نیست و وزارت مسکن اعلام کرد که اوراق دارد و چون فروش اوراق نفت زمان بر است در نتیجه صندوق را پیش خرید کرد و در این طرح اطمینان می‌دهم که صندوق متضرر نمی‌شود.

 غضنفری در پاسخ به ایرنا در خصوص تضمین سرمایه‌گذاران خارجی گفت: صندوق موظف است ضمانت‌نامه صادر کند و بسیاری خواهان تضمین سرمایه‌گذاری خود در کشور بودند که مصوب کردیم اگر طرحی قابل قبول باشد تضمین می‌کنیم و در این زمینه نیز گفت‌وگوهایی نیز انجام شده است.

 وی درباره بازپرداخت بدهی به صورت ارزی تاکید کرد: تمام با پرداخت‌های ما مطابق نرخ ارز بوده است و به‌مرور زمان تمام بدهکاران مذاکره می‌کنیم اگر توان بازپرداخت نداده باشد همکاری می‌کنیم؛ اما نرخ ارز طبق همان نرخی که پرداخت شده بازپرداخت داشتیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha