آغاز هفته جهانی بزرگداشت حافظ/تسهیل اندیشه‌های بزرگان راهی برای انتقال به نسل جوان است

تهران- ایرنا- رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تاکید بر اکتفانکردن بر نام و نشان حافظ گفت: نسل امروز باید از اندیشه های حافظ و بزرگانی چون او بهره ببرند و این کار بویژه با ساده سازی و تسهیل آثار و سروده های این بزرگان امکانپذیرتر است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، همایش ملی بزرگداشت حافظ شیرازی با عنوان «حافظ، شاعر زندگی» به عنوان آیین افتتاحیه هفته بزرگداشت این شاعر جهانی، عصر روز شنبه- ۱۵ مهرماه با حضور ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، جمعی از استادان زبان و ادب فارسی ایران، تاجیکستان و هندوستان و مدیران فرهنگی و هنری کشور در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گشایش یافت.

اسماعیل آذر استاد زبان و ادب فارسی در آغاز این آیین اظهارداشت: شاید در میان مردم اروپا، آلمانی‌ها بیشتر با حافظ آشنا باشند، گوته که شرق و غرب را به هم گره زد خطاب به حافظ گفته «ای حافظ تو مثل یک اقیانوس قاره پیمایی و من مثل یک تخته کهنه در دنبال تو، احمقانه است کسی خود را با تو مقایسه کند.»

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این آیین گفت: در دوره جدید فعالیت‌های مربوط به مفاخر، بزرگداشت حافظ، عطار، مولوی و غیره در یک روز و چند روز نمی‌گنجد، قطعا بزرگداشت این بزرگان نیاز به زمان بیشتر و بهتری دارد به همین دلیل ما تنها به روز حافظ در ۲۰ مهر اکتقا نکردیم.

محمود شالویی با تاکید بر تخصیص هفته‌ای برای بزرگداشت حافظ افزود: ما نه تنها در سطح ایران اسلامی بلکه در سطح جهانی و مراکز علمی و سازمان و نهادهای فرهنگی مختلف که امکان معرفی بهتر این شاعر ارزنده وجود داشته باشد، هفته بزرگداشت حافظ را برگزار می‌کنیم و حتی برخی برنامه‌ها مثل موسیقی و نمایشی نیز به بعد از هفته بزرگداشت موکول شده و نکوداشت و تجلیل حافظ در تهران و شیراز و برخی کشورها با فعالیت‌های هنری ادامه خواهد داشت.

وی تاکیدکرد: حضور سفیر ترکیه و سفیر تاجیکستان و هنرمندانی از هندوستان را در این آیین ارج می‌نهیم، با همکاری این عزیزان حافظ معرفی بهتر جهانی خواهد داشت.

شالویی گفت: برای اینکه یک زندگی معقول و شاد داشته باشیم باید از اندیشه‌های بزرگانی همچون حافظ بهره ببریم چون آثار این شاعر جهانی بسیار مورد توجه جهانیان نیز هست و تاکید دارند از حافظ درس زندگی بیاموزند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بیان کرد: حافظ برای ما آموخته‌های زیادی دارد به ویژه که اندیشه‌های حافظ با تعالیم قرانی آمیخته شده و کسی که می‌خواهد اندیشه‌های حافظ را درک کند باید معارف دینی بداند.

وی اظهارداشت: طی هفته‌های گذشته هم بزرگداشت شمس و مولانا در تبریز برگزار شد و باز هم برنامه‌های بزرگداشت همچنان ادامه دارد چرا که مفاخر ما از تعداد روزهای تقویم بیشتر هستند.

شالویی خاطرنشان کرد: فقط به نام و نشان حافظ نباید اکتفا کرد بلکه نسل امروز باید از اندیشه‌های حافظ و بزرگانی همچون او بهره ببرند و این کار به ویژه با ساده‌سازی و تسهیل آثار و سروده‌های این شاعر بزرگ امکانپذیرتر است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: علاوه بر فعالیت‌های نمایشی مختلف برنامه‌هایی هم در حوزه سینما و سریال برای معرفی حافظ در دست تهیه است.

در جهانی که ابتذال به نام آزادی ترویج می شود به اشعار امثال حافظ نیازمندتریم

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این آیین اظهارکرد: زبان فارسی زبان صلح عشق و دوستی است و از سرآمدان این منش نیکو در ادب فارسی حافظ شیرازی است، آموزه هایی چون مدارا، بخشش، گذشت، نیکی و آسان گیری که زمینه ساز آشتی و دوستی و راهگشای ما در زندگی شخصی، مناسبات داخلی و عرصه بین المللی است در جای جای سروده های حافظ به چشم می خورد، اوست که ما را چنین به مهرورزی فرا میخواند.

ناصر کنعانی با قرائت ابیاتی با مضمون مهر و نیکی از حافظ تاکیدکرد: همین فرهنگ و اندیشه است که شعر فارسی را تا بنگاله و فراتر از آن روان میسازد، امیدوارم به همت همۀ ادیبان و فرهنگ دوستان پارسی گوی به ویژه شما فرهیختگان حاضر در جمع امروز نیز این معارف والای انسان دوستانه، این فرهنگ صلح دوستی و این نیاز فزاینده بشری تا دورترین نقاط گیتی نشر یابد. 

وی گفت: از بعدی دیگر حافظ به تعبیر شهید مطهری گلشنی از بوستان فرهنگ و معارف اسلامی است، بوستانی که گسترده بوده و به تعبیر ایشان نیمی از جهان را فرا گرفته است به تعبیر ایشان شعرحافظ از ابتدا تا انتها شعری عارفانه است، در جهانی که مدعیان انساندوستی انسانیت انسان را به سخره گرفته و ابتذال را به نام آزادی بشر ترویج می کنند به معنویت و عرفان نهفته در اشعار حافظ بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha