ازدحام مردم در ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس تهران/ ترافیک یا مدیریت

تهران بزرگ - ایرنا - مهر ماه و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها معطلی شهروندان بویژه دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و کارگران در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی به اوج خود رسیده و بسیاری از ایشان با تاخیر وارد محل کار و تحصیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها ترافیک صبحگاهی تهران به اوج خود رسیده و معابر مرکزی به ویژه بزرگراهی قفل است و افزایش حجم خودروها باعث اختلال در تردد وسایل نقلیه عمومی بویژه تاکسی و اتوبوس‌ها شده است.

این رویه باعث شده تا شهروندان فاقد وسیله نقلیه شخصی یا کسانی که با هدف کمک به کاهش ترافیک از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند نیز در پایانه‌های تاکسیرانی و ایستگاه‌های اتوبوس مدت بیشتری منتظر بمانند.

«ترافیک سنگین و تاکسیرانانی که قید کار را می‌زنند»، «اتوبوس هست ولی به ایستگاه‌ها اعزام نمی‌شود» و شماری از این دست اظهار نظرها این روزها در صف اتوبوس و تاکسی از سوی مسافران در انتظار بیان می‌شود.

یکی از این شهروندان که در پایانه میدان آزادی منتظر رسیدن تاکسی به مقصد ونک است به خبرنگار ایرنا می‌گوید: از هفته گذشته این صف نسبتا طولانی شده و مشخص است برخی رانندگان به دلیل ترافیک سنگین مسیر قید کار را زده‌اند.

وی افزود: تا قبل از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تاکسی‌های ون در ایستگاه‌ها چشم انتظار مسافر بودند اما در این ایام موضوع برعکس است و این مردم هستند که باید در انتظار باشند.

این شهروند تهرانی ادامه می‌دهد: همیشه در ۶ ماهه دوم سال معطلی مردم در پایانه‌های تاکسی و اتوبوس بیشتر از نیمه اول سال است که در این خصوص امیدواریم مسوولان مدیریت شهری تدابیری برای حل این مشکل اتخاذ کنند.

وی گفت: البته حجم بیشتر خودروهای تک سرنشین در معابر شهری در نیمه دوم سال هم مزید بر علت شده تا ترافیک سنگین و قفل شدن برخی معابر بزرگراهی ایجاد شود و در این شرایط خودروهای عمومی مسافربر نیز قطعا دیرتر به پایانه‌ها و ایستگاه‌ها می‌رسند.

اتوبوس هست ولی از آمدن خبری نیست

یکی از مسافران شرکت واحد که در ایستگاه مهدیه چشم انتظار رسیدن اتوبوس است به خبرنگار ایرنا می‌گوید: آقا صف را ببنید و بعد قضاوت کنید، قبلا اتوبوس‌ها حداکثر هر ۲ دقیقه یکبار به ایستگاه می‌رسیدند اما الان شده پنج تا هفت دقیقه و مشخص است این تاخیر در زمان رسیدن مردم بویژه دانش اموزان، دانشجویان و کارمندان موثر است.

وی افزود: درسته که مدیران شهری اعلام می‌کنند با کمبود خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه هستیم اما می‌توان حرکت اتوبوس و تاکسی را در ساعت شلوغی مدیریت کرد، الان نگاه کنید از مسیر شمال به جنوب خیابان ولیعصر (عج) اتوبوس‌ها با زمان کوتاهی و برخی بدون مسافر در تردد هستند اما در مسیر جنوب به شمال اتوبوس کمیاب است.

اعزام اتوبوس و تاکسی مدیریت نمی‌شود

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که در میدان ونک چشم انتظار رسیدن اتوبوس است به خبرنگار ایرنا می‌گوید: صبح‌ها از ساعت هفت تا ۹ و عصرها از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در مسیر جنوب به شمال خیابان ولیعصر (عج) اتوبوس کم است و این عامل باعث معطلی بیشتر مردم و ایجاد صف طولانی در ایستگاه می‌شود.

این شهروند تهرانی می‌گوید: مدیران شهری حوزه حمل و نقل پایتخت باید در این ساعات اتوبوس‌های بیشتری برای جابجایی مسافران در نظر بگیرند تا مردم به موقع به محل کار، تحصیل و فعالیت خود برسند.

ازدحام مردم در ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس تهران/ ترافیک یا مدیریت

مدیریت شهری بدنبال کاهش انتظار شهروندان است

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در ابتدای دوره مدیریت شهری (دوره ششم) حدود یک هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود که اکنون این میزان به حدود ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسیده است.

محسن هرمزی افزود: در ۶ ماهه دوم سال اولویت اول مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک و کمک به کاهش زمان سفر است و بر این اساس هفته گذشته ۱۰۵ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و ۴۲ دستگاه واگن در قالب ۶ رام قطار مترو وارد چرخه خدمت رسانی شد.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۴۷ دستگاه اتوبوس بازسازی و نوسازی شده و همچنین بنا داریم ۷۷ اتوبوس نو، ۱۰ اتوبوس ۲ کابین بازسازی شده، ۲ متروباس که تست گرم آنها با موفقیت انجام شده و ۱۶ مینی‌بوس نو را به چرخه خدمت حمل و نقل عمومی تهران اضافه کنیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ناوگان تاکسی و اتوبوس از فرسودگی چندین ساله رنج می‌برد، ادامه داد: در سال‌های اخیر به این حوزه کمتر توجه شده و علت اصلی نیز کمبود تاکسی و اتوبوس است البته فرسودگی ناوگان نیز از جمله عوامل تاثیر گذار است ولی باید اقدام متفاوت و بهتری در این حوزه انجام دهیم.

به گفته وی، در همین مهر ماه، ۱۹۰ دستگاه ون نو به ناوگان تاکسیرانی تهران اضافه شد که فکر می‌کنم بخشی از کمبود تاکسی در مسیرهای پُر مسافر برطرف شده البته بنا داریم امسال از تاکسی‌های برقی نیز در برخی خطوط شهری رونمایی کنیم.

هرمزی یادآور شد: امسال بخش قابل توجهی از توان مدیریت شهری به حوزه حمل و نقل و ترافیک بویژه نوسازی و بازسازی تاکسی و اتوبوس اختصاص پیدا کرده و این مژده را به شهروندان تهرانی می‌دهیم که امسال سالی ویژه است و اتفاقات بسیار ماندگاری در این بخش صورت می‌گیرد.

ازدحام مردم در ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس تهران/ ترافیک یا مدیریت

تأکید بر حل ترافیک تهران با روش‌های علمی

همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان یکصد و هشتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران گفته بود: هر روز شاهد بدتر شدن وضعیت ترافیک تهران هستیم چون هر روز خودرو به شهر وارد و هیچ خودروی فرسوده‌ای از چرخه خارج نمی‌شود؛ هشت برابر ظرفیت معابر تهران در این شهر خودرو داریم و نزدیک چهار و نیم میلیون خودرو به غیر از موتورسیکلت در این شهر تردد دارند.

ناصر امانی با انتقاد از اینکه برخی از راهکارهای ارایه شده از سوی پلیس راهور برای ترافیک پایتخت، آنها را فقط مُسکن و راهکار موقت دانست و یادآور شد: عدم ساماندهی موتورسیکلت‌ها، کمبود پارکینگ و اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز بدون توجه به پیوست‌های ترافیکی از جمله مسایلی هستند که اگر حل نشوند مابقی مشکلات ترافیکی نیز حل نخواهند شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اولین چیزی که یک عابر پیاده در شهر انسان‌محور را اذیت می‌کند، تردد موتورسیکلت‌ها با سرعت غیرمجاز است، افزود: ساماندهی ترافیک مرکز شهر باید با مدیریت بهتری صورت گیرد چرا که فرهنگ عمومی و ویترین فرهنگ شهری همین ترافیک است.

امانی با اشاره به گلایه مردم از آلودگی‌های صوتی و سایر مشکلات مرتبط با خودروهایی که سد معبر می‌کنند، ادامه داد: تا مشکلات اصلی حل نشود، ترافیک نیز قابل مدیریت نیست.

به گفته وی، وجود ترافیک سنگین در خیابان‌ها موجب اختلال در خدمت رسانی نیز می‌شود لذا ضروری است اقدام جدی و اساسی تری در این بخش صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، همه ساله با بازگشایی فصل مدارس و دانشگاه‌ها ترافیک سنگینی در معابر پایتخت ایجاد می‌شود که برخی شهروندان بدلیل همین ترافیک سنگین ترجیح می‌دهند با وسایل حمل و نقل عمومی به محل کار و تحصیل خود بروند.

ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی پایتخت با وجود همه توجهات مدیریت شهری و اضافه شدن صدها دستگاه اتوبوس، ون، تاکسی و واگن باز هم جوابگوی این حجم از مسافر نیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha