پادکست| رهاسازی زباله زخم عمیق جاده جنگلی عباس آباد-کلاردشت

نوشهر- ایرنا - جاده جنگلی عباس آباد - کلاردشت یکی از شگفت انگیزترین گذرگاه های گردشگری ایران است که رهاسازی زباله ها توسط گردشگران زخم عمیق این محور جنگلی است که رفع آن با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی همه جانبه میسر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسوول نمایندگی حفاظت از محیط زیست کلاردشت روز یکشنبه در حاشیه پاکسازی این محور که با حضور شماری از دهیاران و حامیان محیط زیست انجام گرفت، با ابراز نگرانی از رهاسازی زباله ها در اطراف این محور جنگلی گفت : فاجعه غم انگیز رهاسازی زباله چند سالی است که در این منطقه شاهد آن هستیم متاسفانه اغلب مسافران پس از استفاده از این مناظر زیبا و بدیع و صرف غذا تمام پسماندها را در دامان طبیعت می ریزند.

شهرام بیگلر در گفت و گو با ایرنا افزود : هر هفته این مسیر با همراهی حامیان محیط زیست و برخی از دهیاران منطقه پاکسازی می شود منتهی پس از مدت کوتاهی این داستان غم انگیز تکرار می شود.

وی خاطرنشان کرد: بارها این موضوع در کارگروه امنیت غذایی شهرستان مطرح و حتی در این نشست ها توضیح داده شد که این گذرگاه فقط ایرانیان نیست بلکه خیلی از مسافران و گردشگران خارجی به ویژه شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس روزها برای بهره مندی از شهرهای ساحلی غرب مازندران به ویژه رامسر از این محور گذر می کنند و عصرها برگشتشان برای بهره مندی از آب و هوای خنک و کوهستانی به کلاردشت از همین مسیر است.

پادکست| رهاسازی زباله زخم عمیق جاده جنگلی عباس آباد-کلاردشت

وی اظهار کرد : سزاوار نیست طبیعت بکر و زیبای جاده پرتردد عباس آباد - کلاردشت تبدیل به زباله دانی شود امیدوارم مسوولان امر با نظارت بیشتر و برخورد جدی تر با این چالش زیست محیطی در این خطه غربی شمال کشور تدابیری بیندیشند.

این جاده جنگلی کم نظیر غرب مازندران به اعتقاد شماری از گردشگران داخلی و خارجی، جهانگردان، تورگردانان و کارشناسان گردشگری، یکی زیباترین محورهای جنگلی و گردشگری جهان محسوب می شود که با هدف توسعه صنعت گردشگری ضروری است برای آن نقشه راه گردشگری تهیه و تدوین شود.

پراکندگی زباله در حاشیه محور، نداشتن سرویس بهداشتی، عدم پوشش دهی تلفن همراه، نداشتن نماز خانه، عدم استقرار پایگاه ثابت امداد و نجات، اورژانس ۱۱۵ ، محرومیت از سیستم روشنایی، وجود دست اندازهای تند و پیچ های خطرناک، معبر کم عرض و باریک، نداشتن گاردریل و نیز اماکن خدماتی و پذیرایی از جمله چالش هایی است که به گفته گردشگران، این محور را به یک گذرگاه گردشگری غیر ایمن تبدیل کرده است.

این محور جنگلی حدود ۳۵ کیلومتری پیوند دهنده استان های البرز، تهران به مناطق جنگلی، جلگه ای، ساحلی غرب مازندران و استان گیلان است که از میان جنگل های با قدمت ۴۰ میلیون ساله هیرکانی خزری می گذرد، گذرگاهی که به علت برخورداری از رویشگاه گونه های ارزشمندی نظیر درختان سربه فلک کشیده راش، توسکا و شمشاد، این جلوه های زیبا و شگفت انگیز چشمان هر مسافر داخلی و گردشگر خارجی با مشاهده آن ها می نوازد و با داشتن آب و هوای خنک، مطبوع و سرسبزی این اثر طبیعی شکوه وصف ناپذیری به این منطقه بخشیده است.

پادکست| رهاسازی زباله زخم عمیق جاده جنگلی عباس آباد-کلاردشت

این محور ارتباطی جنگلی به خاطر برخورداری از همین زیبای های شگفت انگیز، بدیع و بی نظیر است که از آن به عنوان یکی از زیباترین راه های جهان توصیف و یاد می کنند و اغلب مسافران، گردشگران داخلی و خارجی که مقصد سفرهایشان کلاردشت، شهرهای ساحلی رامسر، تنکابن، عباس آباد و حتی استان گیلان باشد پس از گذر از جاده کرج - چالوس و رسیدن به محدوده کندوان شهر مرزن آباد چالوس از همین راه جنگلی و پرجاذبه آمد و شد دارند.

اهمیت این مسیر فقط به این ویژگی ها محدود نمی شود بلکه با مروری به سوابق ادوار گذشته به طور کامل مشخص است هرگاه در خطه غربی مازندران به ویژه شهرستان چالوس حوادث طبیعی از جمله سیلابی رخ دهد و سبب انسداد جاده کرج - چالوس محدوده مرزن آباد تا چالوس شود در این ایام خاص از این گذرگاه جنگلی برای هدایت مسافران و گردشگران استفاده می شود.

با همه شگفتی ها و زیباهای وصف ناپذیر این جاده جنگلی ، اما چندسالی است که طبیعت سرسبز و منحصربفرد آن مورد غفلت، بی مهری و کم توجهی مسوولان، مسافران داخلی و خارجی و حتی دکه داران در حال ارایه خدمات در حاشیه آن قرار گرفته و انباشت و پراکندگی زباله در جای جای عرصه از یکسو و بوی تعفن و پرسه زدن حیوانات به ویژه سگ های بلاصاحب از سوی دیگر، جلوه ناخوشایندی به این منطقه بخشیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha