مبارزه با فرار مالیاتی گامی بلند در جهت تحقق عدالت اجتماعی

اراک - ایرنا - به گفته کارشناسان حوزه مالیات، جلوگیری از فرار مالیاتی افزایش درآمدهای وصولی برای کشور را به همراه داشته و این مهم موجب کاهش فشار بر واحدهای تولیدی و اشخاص حقیقی و در نهایت گامی بلند در جهت تحقق عدالت اجتماعی محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، به هرگونه تلاش قانونی یا غیرقانونی یک کسب‌ و کار با هدف خودداری از پرداخت مالیات قانونی یا کمتر پرداخت کردن آن، به هر شیوه که انجام شود، فرار مالیاتی گفته می شود.

فرار مالیاتی (فرار از مالیات) یک اصطلاح رایج در رابطه با کارهایی است که برای عدم پرداخت مالیات در نظر گرفته می‌شود و به این معنی است که مودی کمتر از میزانی که بر اساس قانون موظف است پرداخت مالیات را انجام دهد.

فرار مالیاتی تنها به عدم پرداخت مالیات توسط افراد اطلاق نمی‌شود. بلکه به کار بردن ترفندهایی برای کاهش میزان پرداخت مالیات از آن چیزی که قانون تعیین کرده را نیز می‌توان به نوعی فرار مالیاتی تعریف کرد.

مبارزه با فرار مالیاتی گامی بلند در جهت تحقق عدالت اجتماعی

۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال فرار مالیاتی در استان مرکزی وصول شد

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی گفت: ۱۶۸ مورد گزارش فرار مالیاتی و مبارزه با پولشویی در ۶ ماه نخست امسال به اداره کل امور مالیاتی استان ارسال شد.

«سیدبهاالدین میرمحمدی» افزود: یک‌هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال برگه تشخیص در خصوص فرار مالیاتی و موضوع ماده ۱۸۱ قانون مالیات توسط کارشناسان امور مالیاتی برای این گزارش‌ها صادر شد.

وی ادامه داد: حدود یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برگه تشخیص فرار مالیاتی نیز در این مدت برای تراکنش‌های بانکی استان مرکزی صادر شده‌ است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی یادآور شد: سهمیه وصولی مالیات در این استان امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و برای تحقق این مهم ، در راستای عدم فشار به شرکت‌های تولیدی و اشخاص حقیقی، رویکرد اداره امور مالیاتی استان، افزایش وصولی از محل فرار مالیاتی را در دستور کار خود قرار داده و برای این مهم اداره فرار مالیاتی و مبارزه با پول شویی در اداره کل امورمالیاتی استان تشکیل شده‌ است.

میرمحمدی افزود: اداره فرار مالیاتی و مبارزه با پول شویی اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی از نیروهای با تجربه در حوزه وصول مالیات و جلوگیری از فرار مالیات تشکیل شده‌ است.


مردم گزارش‌های فرار مالیاتی را از طریف سامانه سوت زنی و ۱۵۲۶ سازمان امورمالیاتی ارایه کنند

معاون حسابرسی مالیاتی شهرستان‌های اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی هرنوع تلاش قانونی و غیر قانونی برای کمتر پرداخت کردن مالیات و یا پرداخت نکردن مالیات را فرار مالیاتی عنوان کرد و گفت: کسب درآمد و عدم پرداخت مالیاتف عدم صدور فاکتور، عدم استفاده از دستگاه کارتخوان، صدور فاکتورغیر واقعی و کم اظهاری درآمد، استفاده از کارت‌های بازرگانی دیگران، استفاده از چندین دفتر و یا نرم افزار حسابداری و تفاوت بین نوع شغل درج شده روی دستگاه کارتخوان از جمله مصادیق فرار مالیاتی به شمار می رود.

«مصطفی مظفری» افزود: در ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، در راستای کنترل دفاتر، اسناد و مدارک مودیان اعم از دستی، ماشینی و مکانیزه با هدف نظارت بر اجرای قوانین مالیاتی واحدی تحت عنوان واحد بازرسی در سازمان مالیاتی کشور و اداره بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در اداره کل امورمالیاتی استان مرکزی تشکیل شده‌ است.

وی ادامه داد: مواردی که از طرف مراجع مربوطه و اسناد و مدارکی که به صورت دستی و ماشینی توسط هیات‌های بازرسی از محل اقامتگاه‌های مودیان مالیاتی جمع آوری می‌شود در اختیار اداره بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی قرار می‌گیرد.

معاون حسابرسی مالیاتی شهرستان‌های اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی خاطرشنان کرد: همشهریان می‌توانند گزارش‌های فرار مالیاتی را از طریق سامانه جامع فرار مالیاتی، سامانه سوت زنی و شماره ۱۵۲۶ مرکز ارتباطات مردمی سازمان امور مالیاتی کشور ارایه کنند.

استان مرکزی از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان های قم و اصفهان محدود است و بر اساس سرشماری سال گذشته یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۷۵ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha