۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85249827
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خستگی غرب از جنگ اوکراین

۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۵
کد خبر: 85249827
خستگی غرب از جنگ اوکراین

تهران- ایرنا- خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی خستگی کشورهای غربی از جنگ اوکراین را از روز شروع این درگیری نظامی تا به امروز مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از اسپوتنیک، رسانه‌های جریان اصلی غربی گزارش دادند که خستگی از جنگ اوکراین به هر دو سوی آتلانتیک گسترش یافته است؛ درحالیکه مشکلات داخلی همچنان افزایش می‌یابد و کی‌یف هیچ دستاوردی در میدان جنگ به دست نمی‌آورد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفت که بی نظمی در کنگره ممکن است در جریان ارسال کمک‌های واشنگتن به کی‌یف اخلال وارد کند.

مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوریخواهان از قرار دادن بسته کمکی به اوکراین در لایحه موقت بودجه خودداری کرد تا از تعطیلی دولت جلوگیری کند. اکنون که کوین مک‌کارتی برای اولین بار در تاریخ به عنوان یک رئیس مجلس برکنار شده است، مساله کمک مالی به اوکراین ممکن است با مشکل مواجه شود.

سران اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود روز پنجشنبه نشان دادند که این بلوک قادر به جایگزین کردن کمک‌های آمریکا برای اوکراین نیست. جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: قطعا اروپا نمی‌تواند جایگزین آمریکا در این زمینه شود. در همین حال، رسانه‌های غربی هشدار دادند که مردم آمریکا و اروپا در مورد این جنگ نگران شدند.

پدیده خستگی از جنگ اوکراین یک شبه به وجود نیامده است. تحریم‌های غرب علیه روسیه در آغاز جنگ اوکراین به سرعت نتیجه معکوسی را در اروپا و ایالات متحده به همراه داشت؛ قیمت‌های انرژی را افزایش داد و تورم را تسریع کرد.

ابتکار «راه های همبستگی اتحادیه اروپا و اوکراین» بروکسل بی اثر بوده زیرا نه تنها در تحویل غلات ارزان اوکراینی به کشورهای فقیر در جنوب جهانی شکست خورده است، بلکه به تولیدکنندگان کشاورزی اروپای مرکزی و شرقی نیز ضربه زده است. برای رفع این وضعیت، اتحادیه اروپا با لهستان، مجارستان، بلغارستان، اسلواکی و رومانی به توافق رسید تا علیه غلات تولید شده توسط اوکراین از آوریل تا سپتامبر (اردیبهشت تا شهریور) ممنوعیت اعمال کنند.

با این حال، در ماه سپتامبر، لهستان، مجارستان و اسلواکی این ممنوعیت را تمدید کردند، اقدامی که طوفانی از انتقادات را از سوی دولت اوکراین برانگیخت و این کشور شکایتی را در مورد این موضوع به سازمان تجارت جهانی (WTO) ارائه کرد.

شیمون شینکوفسکی ول سک وزیر امور اتحادیه اروپای لهستان در واکنش به این مساله هشدار داد که ورشو ممکن است به طور کامل حمایت از اوکراین را متوقف کند. علاوه بر این، ماتئوش موراویسکی نخست وزیر این کشور در ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) اعلام کرد که لهستان «دیگر هیچ سلاحی به اوکراین ارسال نمی‌کند زیرا ما اکنون خود را به مدرن ترین سلاح ها مسلح می‌کنیم».

در همین حال، یک نظرسنجی در ماه جاری میلادی (اکتبر) نشان می‌دهد که بیشتر لهستانی ها باور دارند ورشو نباید به ارائه کمک‌های مالی به شهروندان اوکراینی ساکن لهستان ادامه دهد. از میان پاسخ دهندگان، ۳۶ درصد گفتند «قطعاً» نباید این کمک ادامه یابد.

حزب مخالف سوسیال دموکراسی (Smer) به رهبری رابرت فیکو، نخست‌وزیر سابق اسلواکی، در انتخابات پارلمانی با ۲۳ درصد آرا در ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) پیروز شد. قبل از انتخابات، رسانه‌های غربی در مورد شانس فیکو که او برنده نخواهد شد، گزارش‌هایی مطرح کردند. نکته اصلی این است که فیکو مدت‌هاست که یک مخالف سرسخت ارسال سلاح به کی‌یف بوده است.

از سوی دیگر گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا روز چهارشنبه به رسانه‌های غربی گفت که بودجه و تجهیزات لازم کشورش برای کمک به کی‌یف رو به اتمام است. وی افزود: جای زیادی برای کمک‌ها در زمینه دفاع هوایی وجود ندارد. ما منابع نامحدودی نداریم.

بحران انرژی همراه با تخریب خطوط لوله نورد استریم روسیه که گاز را به اروپا می‌رساند، به صنعتی‌زدایی در آلمان منجرشده و پرسش‌های ناخوشایندی را در سراسر اتحادیه اروپا در مورد منطق غرب در پشت سرگذاشتن مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در مارس (اسفند/ فروردین) ۲۰۲۲ ایجاد کرده است.

در این شرایط، محبوبیت حزب محافظه کار آلترناتیو برای آلمان (AfD) که مخالف تسلیح اوکراین است در آلمان افزایش یافته است.

تینو کروپالا رهبر AfD، در مناظره ماه ژوئن (خرداد/تیر) با کریستین دور رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان گفت که ایالات متحده به عمد روسیه، اوکراین و آلمان را خسته می‌کند تا بر روی اروپای ضعیف سرمایه گذاری کند. کروپالا اوکراین را با آلمان نازی مقایسه کرد و خواستار توقف خصومت ها شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha