پرواز پهپادها برای پایش خطوط برق مازندران و گلستان

ساری- ایرنا- مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: پهپاد برای پایش خطوط برق و همچنین هوشمندترین و به روزترین سامانه کنترل و پایش شبکه فوق توزیع کشور با استفاده از "سیستم اسکادای دانش بنیان بومی در مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع این شرکت" در شهر ساری راه اندازی شد.  

کوروش موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پهپادها به شکل گسترده ای در پایش و شناسایی عیوب شبکه فوق توزیع و انتقال نیروی برق شرکت های های خدمات رسان کشورهای پیشرفته دنیا و البته صنعت انتقال نیروی برق استان های مازندران و گلستان استفاده می شوند.

وی در خصوص مزایای بکارگیری از پهپادها در پایش شبکه هوایی برق توضیح داد: جلوگیری از هزینه بالای بازدید نیروی انسانی در مناطق جنگلی و صعب العبور، وجود نداشتن خطر سقوط در هنگام صعود، سرعت بالای پایش و دقت بالای نظارت را از جمله مزایای استفاده از پهپادها است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا روزانه تا چهار هزار دلار برای بازدید از شبکه های انتقال نیروی برق هزینه می شود، چرا که استفاده از پهپاد، ضمن کاهش هزینه نیروی کار، زمان بازدید را کوتاه می کند.

وی ادامه داد : پوشش گیاهی انبوه، درختان و جنگل های سربفلک کشیده مناطق صعب العبور، موجب دسترسی دشوار نیروی انسانی به پای دکل است که با بکارگیری پهباد این مشکل نیز مرتفع می گردد.

موسوی تاکامی ادامه داد : پهپادها کمک می کنند تا تجاوزات به حرائم خطوط بدقت شناسایی شوند و عیوب تجهیزات و قطعات خطوط انتقال نیروی برق بدقت و با استفاده از دوربین های با رزولوشن بالا تصویربرداری و دیده شوند.

وی با اشاره به اینکه تصویربرداری سه بعدی که این پهپادها می گیرندبه تصمیم گیری شرکت ها برای تحلیل عیوب کمک می کنند، ‌خاطرنشان کرد: با نصب تجهیزات تصویربرداری نقطه ای همانند LIDAR به روی پهپادها، امکان تصویربرداری بصورت ابرنقطه ای فراهم‌می شود و این داده ها ورودی نرم افزارهای طراحی خطوط پیشرفته اتوماتیک نظیر PLSCADD شده و طراحی خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق دقیق و اقتصادی را منتج می شوند و همچنین از پهپادها در کنترل پیشرفت فیزیکی پروژه ها از تصویربرداری و فیلم برداری مراحل انجام کار نیز استفاده می شود.

پرواز پهپادها برای پایش خطوط برق مازندران و گلستان

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت که با عملکرد سیستم های هشدار دهنده ضد سرقت در زمان سرقت قطعات نبشی برج های خطوط انتقال نیروی برق، پهپادها بسرعت به محل سرقت اعزام و ضمن رهگیری سارقین، میزان خسارات و اهمیت آن آن را شناسایی می نمایند.

او افزود که با نصب سیستم های تصویربرداری حرارتی و سیستم های ترموویژن، امکان تصویربرداری از نقاط داغ تجهیزات و تاسیسات است و بنابرین قبل از بروز هر تخریب ناشی از ایجاد نقاط داغ، این "دیفکت ها" شناسایی و رفع عیب می شوند.

موسوی تاکامی با اشاره به اینکه اکنون از پهپادهای صنعت برق برای مقابله با پهپادهای مهاجم و خطرآفرین محلی استفاده می شود، ‌گفت:‌در حال حاضر برای این منظور مرکز کنترل و پایش شهید چمران در شهر ساری از سال گذشته تاسیس شد و تمام شرکت های دانش بنیان امکان استقرار در آن را دارند.

وی گفت: ۲ طرح مهم تحقیقاتی در شرف تعریف شدن است تا نسبت به ساخت سیستم تغذیه الکتریک پهپاد با استفاده از پیل سوختی، طول مدت پرواز و کیلومتر پرواز پهپادها را ازپنج کیلومتر فعلی به بالای ۱۰۰ کیلومتر برسانیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت: بنا داریم تا روی پهپادهای بال ثابت که طول و زمان پرواز بیشتری دارند تمرکز داشته باشیم و نیز روی سامانه های پیشرفته پردازش تصویر و سامانه های پایش پهپادی تمرکز ویژه دارین و از! شرکت های دانش بنیان در زمینه های نرم افزاری و سامانه ای دعوت می نماییم تا در این زمینه با ما همکاری داشته باشند.

وی گفت که مرکز هوشمندسازی، پایش و کنترل شهید چمران پذیرای تمام شرکت های دانش بنیان برای همکاری در زمینه های برق، ابزار دقیق، نرم افزار و سخت افزار رایانه ای، شیمی و مکانیک است.

موسوی تاکامی به انجام کار تحقیقاتی برای نصب دوربین های "ترموویژن" روی این پهپادها اشاره کرد و افزود : «تداف» شرکت مجری این کار به عنوان شرکت خوب با دانش بالا برای شناسایی و عیوب شبکه است که توانسته کار خود را گسترش دهد و تجهیزات خود را بیشتر کند.

پرواز پهپادها برای پایش خطوط برق مازندران و گلستان

وی با اشاره به اینکه شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان از سال ۱۳۴۷ تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرده و ناظر بر عملکرد سایر شرکت های دیگر در حوزه صنعت برق نیز است، ادامه داد : باوجود اینکه این شرکت در انتهای شبکه شمالی کشور قرار دارد توانست باکیفیت بالا سرویس دهی کند و در ۲سال اخیر نیز شبکه را توسعه داده و مقاوم سازی نموده است.

وی به وجود پاره ای مشکلات در انجام ماموریت های محوله شرکت اشاره و تصریح کرد : برای اجرای خطوط انتقال هوایی به همراهی نهادهایی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی ومردم نیاز داریم تا در کریدورهای تعریف شده خطوط انتقال جدید پروژه ها را عملیاتی کنیم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان گفت : به طور مثال برای استقرار دکل در ۲۰۰ نقطه مسیر علمده و محمودآباد برای احداث خط ۴ و ۶ مداره علمده- محمودآباد، بیش از هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد تا توسعه برق متوازن و با کیفیت بالا به مشترکان ارائه شود، لذا در اجرای این پروژه مهم به همکاری مردم و نهادها در تخصیص زمین برای احداث این خطوط نیاز داریم.

وی اظهار داشت : در ۲ سال گذشته ۲۵درصد به ظرفیت های پست های برق مازندران اضافه شد، بنابرین باید خطوط تغذیه کننده آنها نیز توسعه یابند تا عقب ماندگی بیش از یک دهه جبران شود.

وی افزود: هدف ما برتری در بین شرکت های خدمت رسان انتقال نیروی برق غرب آسیا است و در این راستا اقدامات پایش، کنترل، توسعه و مقاوم سازی! شبکه را در دستور کار داریم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha