فیلم | عشایر از تحقق یک وعده می‌گویند

ساوه - ایرنا - سفر سال ۱۴۰۱ رییس جمهور به استان مرکزی نور امید به توسعه زیرساخت ها را در دل عشایر این استان روشن کرد و امروز با گذشته یک سال از این سفر جامعه عشایری از تحقق یکی از وعده های این سفر می گویند.

به گزارش ایرنا، عشایر استان مرکزی با ۷۶۳ خانواده حدود چهار هزار نفر جمعیت دارد و ۹۰ درصد این قشر در شهرستان های ساوه و زرندیه و ۱۰ درصد نیز در شهرستان های خمین و دلیجان فعالیت می کنند.

عشایر این استان کوچرو نبوده و ییلاق و قشلاق آنها در همان محدوده شهرستانی خودشان واقع شده است که با توجه به قرار گیری محل سکونت آنها در قشلاق‌ها، این مناطق نیازمند تامین زیر ساخت ها برای زندگی راحت‌تر آنها است.

همزمان با ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر به یکی از دورترین نقاط شهرستان زرندیه آمده‌ایم تا عشایر از تحقق یکی از وعده های دولت سیزدهم در استان مرکزی بگویند.

این منطقه که به اسم ۱۴ محله عشایری زرندیه شهرت دارد در سال جاری شاهد لوله کشی آب شرب به منازل ساکنان این محلات از محل اعتبارات سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی است.

وعده تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح در یک سال محقق شده است و رییس اداره امور عشایر استان مرکزی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح ادامه آبرسانی به مناطق قشلاقی عشایر استان است.

«روح الله نظامی» یادآور شد: طرحی که توسط اداره امور عشایر استان مرکزی طی چند سال گذشته اجرا شده با عنوان مجتمع آبرسانی به قشلاقات قطعه چهار شهرستان زرندیه یا اصطلاحا ۱۴ محله عشایری است به عنوان یک طرح با مراحل مداوم است.

وی گفت: مرحله اول این طرح از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ اجرا شد اما آنچه که مهم بود این طرح تا محل مخازن آب شرب محلات و مناطق قشلاقی اجرا شده بود برای بهره مندی عشایر نیازمند ایجاد خط انتقال و توزیع در داخل قشلاقات بود.

نظامی افزود: کل مبلغ مصوب اعتبارات سفر رییس جمهور به عشایر استان مرکزی ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود که ۸۵۰ میلیارد ریال از این اعتبارات ویژه طرح های آبرسانی است.

رییس اداره امور عشایر استان مرکزی گفت: از این محل نیز تا کنون ۶۰ میلیارد ریال تخصیص یافته که ۱۰۰ درصد میزان تخصیصی در طرح اصلاح و اجرای شبکه داخلی ۱۴ منطقه عشایری استان در شهرستان زرندیه هزینه شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون این طرح آماده بهره برداری است افزود: در این طرح علاوه بر اجرای ۱۷ کیلومتر خط انتقال به ۱۴ منطقه قشلاقی عشایر سه مخزن ۵۰ و ۷۰ متر مکعبی ذخیره آب مورد نیاز ساکنان در قشلاق های موسی‌لو، فولادلو و گل چشمه ساخته شده است.

هم اکنون ۷۶۳ خانواده استان مرکزی در ۵۰ منطقه عشایری استان مرکزی ساکن هستند که به گفته نظامی این طرح آبرسانی، حدود ۲۰۰ خانواده عشایر که ۱۵۰ هزار راس دام را پرورش می دهند خدمت رسانی می کند.

فیلم |عشایر از تحقق یک وعده می‌گویند

طرحی که خالق آسایش شد

قشلاق راحت لو یا قره‌زاغه یکی از ۱۴ منطقه قشلاقی است که ساکنان آن از این طرح بهره مند شده و به گفته یکی از بانوان ساکن در این منطقه، ساکنان سال گذشته از آب شرب برخوردار نبودند و این مساله باعث به وجود امدن برخی مشکلات برای آنها شده بود.

احمدی یادآور شد: پیش از اجرای طرح آب شرب برای ما با تانکر آورده می شد که برخی اوقات هم دیر به دیر می آوردند و مجبور بودیم که برای آوردن آب به چشمه های دور دست برویم.

وی گفت: هم اکنون با لوله کشی آب به داخل منازل مشکلات آب شرب قشلاق مرتفع شده و طی یک ماه گذشته که به اتمام رسیده مشکلی در حوزه تامین این نیاز نداشتیم.

اکبر احمدی دیگر ساکن این قشلاق به خبرنگار ایرنا گفت: بر اثر خشکسالی های چند سال گذشته مشکلات فروانی در تامین آب شرب برای ساکنان و دام ها داشتیم.

وی افزود: امور عشایر با تانکر آب ما را تامین کرد و هم اکنون با همت این اداره این طرح آبرسانی و تعویض لوله های داخل قشلاق مشکل تامین آب شرب برای ساکنان به ویژه دام های آنان مرتفع شده است.

فیلم |عشایر از تحقق یک وعده می‌گویند

چشم به راه اعتبارات ویژه

عشایر استان مرکزی با جمعیت دامی ۳۵۰ هزار راسی سهم ۲۵ درصدی در تامین گوشت قرمز و لبنیات استان دارند اما توسعه سرانه زیرساخت ها مستلزم تامین اعتبارات ویژه است.

رییس اداره امور عشایر استان مرکزی در این ارتباط افزود: عشایر استان مرکزی با محرومیت های زیادی مواجه بوده و ساکنان این مناطق از زیرساخت های خیلی ضعیفی برخوردار هستند.

وی یادآور شد: انتظار ما این است که مسوولان استانی و کشوری نسبت به تخصیص هر چه بهتر اعتبارات سفر ریاست جمهور اهتمام داشته باشند تا بتوانیم در زمینه تامین زیرساخت ها به ویژه احداث راه‌ها و تامین آب شرب سالم اقدامات اساسی انجام بگیرد.

میانگین جمعیت دامی برای هر خانواده عشایری در کشور ۱۹۰ راس است که این شاخص در استان مرکزی ۲۹۰ راس است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در بیست و نهمین سفر استانی دولت سیزدهم به استان مرکزی سفر کرد.

در این سفر اجرای ۲۲۰ طرح در سفر به استان مرکزی مصوب شد که از این تعداد ۵۰ طرح زیربنایی، ۳۹ طرح در -بخش آب، خاک و کشاورزی، ۶۵ طرح در بخش فرهنگی، آموزشی و ورزشی، ۲۰ طرح در بخش تکمیل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، ۹ طرح اشتغال، هشت طرح صنعت و معدن، ۲۳ طرح مسایل رفاهی و ۱۰ طرح در حوزه انتظامی و قضایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha