سینمای کوتاه جسور و متفاوت است/ جشنواره فیلم کوتاه فرصتی برای تماشای آثار قوی

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم «کمپانی» که در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، گفت: سینمای کوتاه جسور، نترس و متفاوت است و خاستگاه اش را می‌شناسد.

ایلناز خیرخواه کارگردان فیلم «کمپانی» که عنوان بهترین فیلم جشنواره منطقه‌ای بوشهر-دنا را به خود اختصاص داده و مستقیم به چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران راه یافته است، به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: از آغاز دوران هنرجویی خود آگاه بودم که جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه تهران میزبان تعداد زیادی از آثار در هر دوره است و چندسالی بود که برگزیدگان این جشنواره همشهریان هنرمند خودم بودند. شهر من قزوین هرساله موفقیت‌های چشمگیری در جشنواره منطقه‌ای از آن خود می‌کرد. از این نظر برای من شرکت در این جشنواره این امکان را می‌داد که فیلمم بیشتر دیده شود و توسط تماشاگران جدی حوزه سینمای کوتاه محک بخورد.

وی ادامه داد: جرقه‌های اصلی علاقمندی به جهان سینما برای من به دوران کودکی و تماشای مجموعه ارزشمند آثار کلاسیک سینمای دنیا برمی‌گردد و من شیفته تماشای فیلم روی پرده بزرگ و اتمسفر جادویی سینما بودم. تقریبا هیچ چیز برایم لذت تماشای جمعی فیلم را نداشت. با وقفه‌ای نسبتا طولانی تصمیم گرفتم در دوره‌های آموزش فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران ثبت‌نام کنم که پس از آن زمینه‌های ساخت فیلم برایم مهیا شد. در انجمن موهبت یافتن تیم پرشور و باانگیزه متشکل از هم‌دوره‌ای‌ها و سایر هنرجویان انجمن برایم فراهم شد که روند طاقت‌فرسای فیلم کوتاه را شیرین‌تر و آسان‌تر می‌کرد.

این کارگردان درباره فیلم «کمپانی» که عنوان بهترین فیلم جشنواره منطقه‌ای بوشهر-دنا را کسب کرد، توضیح داد: فیلم کوتاه «کمپانی» به تهیه‌کنندگی خودم و انجمن سینمای جوانان ایران دفتر قزوین در سال ۱۴۰۰ فیلمبرداری شد.

شاخصه‌های سینمای کودک و ژانر محبوب و موفق دهه هشتاد شمسی ایران، یعنی ژانر کوک را دارا استوی درباره شکل گیری ایده این فیلم ادامه داد: در کودکی داستان کوتاهی خوانده بودم که برای سال‌ها در ذهنم نشسته بود و در تمام این سال‌ها همچون یک بازی جذاب، عناصر، فرم روایی، خاستگاه و حتی شخصیت‌های داستان را در ذهن تغییر می‌دادم و با الهام از آن داستان، داستان تازه‌تری خلق می‌کردم. برای پروژه نهایی انجمن سینمای جوانان ملزم به ارائه یک پایان‌نامه در قالب فیلم کوتاه بودیم که جرقه‌های داستان قدیمی مرا به سوی خود کشید و براساس آن داستانی نوشتم و مراحل تبدیل آن به فیلم و فیلمنامه پس از نزدیک به پنجاه بار بازنویسی نهایی شد.

خیرخواه افزود: فیلم کوتاه «کمپانی» در ژانر واحد و خاصی نمی‌گنجد اما شاخصه‌های سینمای کودک و ژانر محبوب و موفق دهه هشتاد شمسی ایران، یعنی ژانر کوک را دارا است. ایده جذابیت‌های جادویی جهان سرمایه‌داری، تبلیغات، بازار و شگردهای جذب مشتری به‌ویژه مهارت‌های تبلیغاتی کمپانی‌های بزرگ و مشهور مثل مک دونالد و کنتاکی برایم آنقدر اهمیت داشت که انتخاب اسم فیلم به آن برمی‌گردد. همچنین در زبان انگلیسی این واژه به نوعی مفهوم مهمان، همراه و هم‌صحبت را می‌رساند که نسبت کودک برای پیرزن را در فیلم نمایندگی می‌کرد.

سینمای کوتاه جسور، نترس، برّان و متفاوت است

خیرخواه درباره حضور در چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مطرح کرد: هرساله جشنواره فیلم کوتاه تهران میزبان تعداد زیادی از فیلمسازان مهم حوزه سینمای کوتاه بوده است و برای من فرصت خوبی ایجاد می‌کرد که فیلمم را تماشاگران حرفه‌ای فیلم کوتاه ببینند و گذشته از آن، فیلم توسط فیلمسازان و دست‌اندرکاران سینمای کوتاه ارزیابی می‌شود. به یمن دریافت تندیس بهترین فیلم کوتاه جشنواره منطقه‌ای بوشهر، فیلم کوتاه «کمپانی» این شانس را پیدا کرد که در این جشنواره حضور داشته باشد، اتفاق ارزشمندی است و از این بابت بسیار خوشحال هستم.

یکی از مهم‌ترین بسترهایی که به دیده شدن و محک آثار فیلمسازان و همچنین در معرض نقد و بررسی قرار دادن آن‌ها کمک می‌کند، همین جشنواره‌های داخلی هستنداین کارگردان در پاسخ به این پرسش که برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران از چه اهمیت و الزامی برخوردار است؟ بیان کرد: سینمای کوتاه جسور، نترس، برّان و متفاوت است. خاستگاهش را می‌شناسد، اما هراسی از نقد، چالش و تجربه افق‌های تازه ندارد یکی از مهم‌ترین بسترهایی که به دیده شدن و محک آثار فیلمسازان و همچنین در معرض نقد و بررسی قرار دادن آن‌ها کمک می‌کند، همین جشنواره‌های داخلی هستند.

وی گفت: من فکر می‌کنم به‌ویژه با تاکید اخیر و حمایت انجمن فیلم کوتاه تهران بر مسئله ژانر، دست‌کم تمرکز بخشی از جامعه فیلمسازان کوتاه ایران خودآگاه یا ناخودآگاه به ویژگی‌هایی چون بیان‌مندی و تجربه فرم‌های متنوع معطوف خواهد شد و این رمقی برای سینمای کوتاه ماه ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: این در حالی است که به‌خصوص تجربه تاریخی و آسیب‌شناسی فیلم‌های کوتاه ایرانی نشان می‌داد که سال‌های اخیر تعدادی موضوع تکراری در بسیاری آثار به‌طور مداوم منعکس می‌شد. امیدوارم این تنوع در ژانر و فرم و موضوع روح تازه‌ای در جان سینمای کوتاه ما بدمد. به هرحال فیلمسازان کمی هستند که فیلم‌شان را برای داخل گنجه و کمد منزلشان ساخته باشند و فیلمساز مایل است که مخاطبان آثارش را بیابد تا به همین واسطه امید در دلش ایجاد شود برای سرسپردن به فرآیند طاقت‌فرسای فیلم بعدی.

امیدوارم عالم محترم جنون و شیدایی فیلمسازان جوان با ایجاد شرایط بهتر در جهت دیده شدن آثارشان در این جشنواره قدر دانسته شود. این جشنواره بی شک فرصت مغتنمی برای تماشای تعداد زیادی آثار قوی و تحکیم دوستی‌ها و همکاری‌های جدی در حوزه سینما است.

خیرخواه در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: در حال حاضر در مرحله پیش تولید ساخت فیلم بعدی‌ام قرار دارم. فیلمنامه‌ای دارم که پس از طی مراحل ثبت‌نام در پورتابل انجمن سینمای جوانان ایران و سپری کردن فرآیند پیچینگ، در شهر خودم قزوین فیلمبرداری خواهد شد و در حال حاضر در انتظار فرارسیدن فصل مطلوب برای به زبان سینما درآوردن و تصویر کشیدن داستان تازه خودم هستم.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha