ماهیان سردآبی؛ زنجیره‌ای ارزشمند برای اقتصاد چهارمحال و بختیاری

شهرکرد - ایرنا - چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه ۲۶ هزار تن رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را دارد و این کالای خوراکی مجموعه اثرگذار برای تشکیل زنجیره ارزش در بخش اقتصاد این استان قلمداد شده است.

به گزارش ایرنا، زنجیره ارزش شامل مجموعه عملیاتی است که در یک صنعت به‌صورت زنجیروار انجام می‌گیرد تا به خلق ارزش منجر شود.

بر این اساس هر واحد تولیدی و صنعتی یا کشاورزی یک جایگاه در زنجیره ارزش را به خود اختصاص می‌داد که حمایت از آن باعث تقویت واحدهای تولیدی دیگر می‌شود.

ماهیان سردآبی؛ زنجیره‌ای ارزشمند برای اقتصاد چهارمحال و بختیاری

زنجیره ارزش برای همه استان‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: تکمیل و توسعه زنجیره‌های ارزش، اکنون برای همه استانهای کشور تعریف شده است.

محسن کوشش‌تبار شامگاه پنجشنبه در نشست گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در چهارمحال و بختیاری افزود: بازدیدها نشان می‌دهد در حوزه زنجیره ارزش سرنخ به درستی در استان‌ها گرفته شده و مسیر مشخص شده است.

وی اضافه کرد: امروز با انجام کار جهادی و با حمایت وزیر کشور، زنجیره‌های ارزش ۳۱ استان کشور تدوین شده است.

ماهیان سردآبی؛ زنجیره‌ای ارزشمند برای اقتصاد چهارمحال و بختیاری

ظرفیت ماهیان سردآبی برای تشکیل زنجیره ارزش

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۰ تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در واحدهای اختصاصی تکثیر این استان تولید می‌شود این در حالی که تا پیش از این ۱۰۰ درصد این فرآورده وارداتی و از خارج کشور تامین می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امین مالکی پنجشنبه شب در نشست گفت وگوی دولت و بخش خصوصی که باحضور با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور برگزار شد افزود: تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا به‌ عنوان نخستین حلقه زنجیره اقتصادی شیلات به شمار می‌رود و با تکمیل این زنجیره و تولید داخلی بچه ماهی با کیفیت از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

وی دومین حلقه زنجیره اقتصادی شکل گرفته در بخش شیلات را مزارع پرورش ماهی عنوان کرد و اظهار داشت: امروز مزرعه‌های پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری با تولید ۳۰ هزار تن ماهی‌قزل آلا به دلیل برخورداری از بکرترین منابع آبی دنیا به عنوان بهترین مزارع پرورش ماهی قزل‌آلای کشور و دنیا معروف هستند.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: مکانیزه کردن مزرعه‌های پرورش ماهی از مهمترین رویکردهای فعالان این بخش به شمار می‌رود و در زمان حاضر هیچ مزرعه غیرفعالی که به دلیل وجود برخی مشکلات اقتصادی تعطیل شده باشد، وجود ندارد.

وی فرآوری و بسته‌بندی را سومین حلقه زنجیره اقتصادی در بخش پرورش ماهی عنوان کرد و افزود: امروزه بهترین و مدرن‌ترین واحدهای فرآوری آبزیان در بخش ماهیان سردآبی مربوط به چهارمحال و بختیاری است و به واسطه وجود این زیرساخت در زمان حاضر ۸۰ درصد صادرات ماهی قزل آلا از این واحدهای فرآوری انجام می‌شود.

مالکی یادآور شد: براساس تفاهم نامه‌های منعقد شده از سوی وزارت جهادکشاورزی برای نخستین بار صادرات مستقیم ماهی قزل‌آلا از ایران به روسیه انجام شد این در حالی است که در گذشته برای صادرات این نوع آبزی باید محصول به ارمنستان و آذربایجان ارسال و پس از فرآوری به روسیه صادر می‌شد.

به گفته مالکی، این یازدهمین هفته‌ای است که ماهی قزل‌آلای تولیدی سه کیلو به بالا به رنگ گوشت قرمز بعنوان ماهی صادرات محور تولید و صادر می‌شود این در حالی است که تا پیش از این تولید این نوع ماهی صادرات محور در کشور بسیار پایین بود.

وی با اشاره به استانداردهای سخت‌گیرانه کشور روسیه در خصوص صنعت غذا گفت: با توجه به دریافت کد IR کشور روسیه از سوی ۲ واحد فرآوری در چهارمحال و بختیاری ماهی قزل‌آلا، بدون هیچ مانعی به این کشور صادر می‌شود.

به گفته مالکی، تولید خوراک آبزیان به عنوان قلب تپنده صنعت پرورش آبزیان به شمار می‌رود که در زمان حاضر چهارمحال و بختیاری به دلیل دارا بودن مدرن‌ترین کارخانه خوراک آبزیان توانسته ۸۵ درص خوراک آبزیان کشور را تامین کند.

وی با اشاره به صادرات ۳۵ هزار تن خوراک آبزبان از کشور گفت: عمده صادرات خوراک با کیفیت آبزیان به خارج از کشور از چهارمحال و بختیاری انجام شده است به همین دلیل تلاش می‌شود این ظرفیت صادراتی ارتقا یابد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری زنجیره بعدی اقتصادی را کارخانه‌های پودر ماهی اعلام کرد و افزود: امروزه با قرار گرفتن کارخانه‌های پودر ماهی در زنجیره اقتصادی تمام این واحدها با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند و برای چهارمین سال متوالی حتی یک کیلو پودر ماهی وارد کشور نشده است در حالی که تا پیش از این کارخانه‌های جنوب و شمال کشور روبه تعطیلی بود و به همین دلیل سه هزار صیاد از زنجیره صید و صیادی خارج شده بودند.

وی شکل‌گیری سیستم حمل و نقل آبزیان را یکی دیگر از حلقه‌های زنجیره اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: در زمان حاضر ۷۰ درصد ماهی مورد نیاز استان تهران از سیستم حمل و نقل چهارمحال و بختیاری تامین می‌شود.

مالکی تولید نخستین کنسرو ماهی قزل‌آلا و صادرات به کشور روسیه را از دیگر دستاوردهای صنعت پرورش ماهی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری به عنوان قطب تولید ماهیان سردآبی کشور به شمار می‌رود، گفت: پس از ۱۲ سال تلاش موفقیت‌آمیز در عرصه آبزیان امروز این استان به عنوان تکمیل‌کننده زنجیره اقتصادی ابزی پروری کشور به شمار می‌رود و این استان پیشگام در این مسیر است.

به گفته مالکی، چهارمحال و بختیاری هرچند استانی کم برخوردار است اما استعدادهای فراوان و بالقوه‌ای دارد و با همتی که امروز در جامعه اقتصادی استان شکل گرفته شاهد شکوفایی بیش ازپیش این صنعت هستیم.

افزایش صادرات ماهی سردآبی

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به صادرات ۴۰۰ تن ماهی سردآبی از این استان در سال گذشته گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در نیمه نخست امسال ۶۷۰ تن ماهی از این استان به خارج از کشور صادر شده است.

حسین برزگر افزود: این میزان ماهی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارمنستان، تاجیکستان، روسیه و ترکیه صادر شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با آب و هوایی سرد و خشک و برخورداری از منابع آبی شامل چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌های کشاورزی، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و سدهای مخزنی کشاورزی و برق‌آبی شرایط آب و هوایی مناسبی برای تکثیر و پرورش ماهیان سردابی به‌ویژه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان دارد.

چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه بیش از ۲۶ هزار تن ماهی قزل‌آلا از ۴۸۰ مزرعه پرورش ماهی رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی کشور را در یک دهه اخیر به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha