۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۵:۳۴
کد خبر: 85248104
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فشار آلمان بر صربستان برای تنش‌زدایی با کوزوو

تهران- ایرنا- کاترین دشاور سخنگوی وزارت خارجه آلمان چهارشنبه شب خروج نیروهای صربستان از مرز با کوزوو را گامی مهم خواند اما از بلگراد خواست تا برای کاهش تنش‌ها با کوزوو اقدامات بیشتری انجام دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، سخنگوی وزارت خارجه آلمان اظهار کرد: وضعیت منطقه در پی آخرین دور خشونت‌های مرگبار در شمال کوزوو بسیار نگران‌کننده است.

وی افزود: صربستان موظف است صریحاً خواستار کنار گذاشتن خشونت در این منطقه شود که در حال حاضر به طور کلی اوضاع متشنجی را سپری می‌کند. اولین نشانه‌های کاهش نیروهای صربستان گام مهمی در جهت کاهش تنش است. با وجود این، ما می‌خواهیم دوباره تاکید کنیم که اکنون باید گام‌های بیشتری برای کاهش تنش برداشته شود.

به گفته دشاور، آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان قصد دارد روز پنجشنبه برای گفت وگو با وزرای خارجه کشورهای بالکان غربی به آلبانی سفر کند.

در همین حال مایکل استمپفل سخنگوی وزارت دفاع آلمان هم بار دیگر تاکید کرد: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعداد سربازان آلمانی عضو نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو (کفور / KFOR) وجود ندارد.

در حال حاضر ۷۱ سرباز آلمانی در این کشور بالکان حضور دارند.

به گزارش ایرنا، تنش میان صربستان و کوزوو از زمانی که چندی پیش درگیری میان پلیس و قومیت صرب ساکن در شمال کوزوو روستایی آرام را به یک منطقه جنگی تبدیل کرد، بالا گرفته است.

کوزوو که در سال ۲۰۰۸ پس از قیام چریکی و مداخله ناتو در سال ۱۹۹۹ از صربستان اعلام استقلال کرد، همواره بلگراد را به تسلیح و حمایت از جنگجویان صرب متهم می‌کند.

همزمان صربستان نیز کوزوو را به تشدید خشونت و اجرا نکردن توافق ۱۰ ساله با میانجیگری اتحادیه اروپا متهم می‌کند که برای قومیت صرب ساکن شمال کوزوو خودمختاری محلی فراهم کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha