مقام دوما: ایران شریک راهبردی روسیه است

مسکو- ایرنا- رئیس کمیته سیاست اقتصادی دومای دولتی روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران شریک راهبردی روسیه است و تعامل و همکاری مسکو با تهران را بسیار ارزشمند می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماکسیم توپیلین شامگاه چهارشنبه در نشستی با رئیس و برخی اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در دومای دولتی روسیه در مسکو افزود: طرح‌ها و پروژه‌های مشترک از جمله کریدور شمال – جنوب فرصتی را برای بهره‌مندی دو ملت از مزایای مناسبات نزدیک امروز تهران – مسکو فراهم کرده است و تأکید داریم که این طرح‌ها از جمله راه‌آهن رشت – آستارا باید با شتاب بیشتری پیگیری شوند.
رئیس کمیته سیاست اقتصادی دومای دولتی روسیه با اشاره به اعمال بیش از دو هزار تحریم از سوی غرب علیه این کشور در یک سال و نیم گذشته اظهار داشت: تحریم‌ها، فرصتی را برای فعال‌سازی مهارت‌ها و ظرفیت‌های داخلی فراهم می‌کند.
توپیلین در ادامه با اشاره به مراودات پارلمانی دوجانبه به سفر رئیس دومای دولتی روسیه به تهران و شرکت در آیین تحلیف رئیس‌جمهوری و مذاکرات با رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره و بر تقویت همکاری‌های پارلمان‌های دو کشور تأکید کرد.
وی همچنین با استقبال از عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس پیش‌بینی کرد که اعضای این سازمان همکاری بین‌المللی طی سال‌های آینده درباره ایجاد ارز واحد بریکس به جمع‌بندی خواهند رسید.

مقام دوما: ایران شریک راهبردی روسیه است

ایجاد اعتماد مهمترین عنصر در تقویت همکاری‌های دوجانبه
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی در این دیدار گفت: مسیر همکاری‌های تهران - مسکو به واسطه مناسبات تاریخی، تحریم‌های یکجانبه غرب علیه دو کشور و رویکرد دو کشور در مقابله با یکجانبه‌گرایی در جهان، هموار و شرایط تقویت این مناسبات فراهم است.
حمیدرضا حاجی بابایی خاطرنشان کرد: در این راستا، نیاز است که در دولت و پارلمان روسیه، نگاه واقع‌بینانه‌ تری نسبت به رویکردهای جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
وی تأکید کرد: ایجاد اعتماد دوجانبه مهمترین عنصر در تقویت همکاری‌های ایران و روسیه خواهد بود و با توجه به القائات غرب در رسانه‌ها، نیازمند تقویت اعتماد عمومی در این مسیر هستیم.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به رویارویی ایران با تحریم‌ها در بیش از چهار دهه گذشته گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان ایرانی در شرایط تحریم به دستاوردهای بزرگی دست‌یافته‌اند و از سطح بالای قدرت فنی در عرصه هایی همچون بازآماد و تعمیرات اساسی هواپیما برخوردار هستند.
وی ادامه داد: در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های بین‌المللی ایران و روسیه، می‌تواند موج جدیدی علیه یکجانبه‌گرایی آمریکا ایجاد کند.

ایران آماده به اشتراک گذاری تجارب در عرصه بانکداری اسلامی
توپیلین رئیس کمیته سیاست اقتصادی دومای دولتی روسیه در بخش پایانی این دیدار، با اشاره به آغاز اجرای آزمایشی بانکداری اسلامی در جمهوری‌های مسلمان‌نشین (تاتارستان،‌ باشقیرستان، چچن و داغستان) روسیه، برای بهره‌گیری از تجارب ایران در این حوزه ابراز علاقه کرد.

مقام دوما: ایران شریک راهبردی روسیه است

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در این دیدار با استقبال از این پیشنهاد، گفت: ایران آماده است که مبانی قانونی و اصول بانکداری اسلامی را در اختیار روسیه قرار دهد و میزبان هیات‌هایی از روسیه برای آشنایی با روند بانکداری اسلامی باشد.
وی با اشاره به تبادل هیات‌های کارشناسی و برگزاری جلسات کارگروه مشترک بانکی ایران و روسیه اظهار داشت: هیاتی کارشناسی به ریاست معاون بانک مرکزی ایران در آینده نزدیک به مسکو سفر خواهد کرد که این هیات نیز می‌تواند تجارب خود را در این عرصه با کارشناسان روس به اشتراک بگذارد.

در این دیدار که با طرح و تبادل نظر برخی اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همراه بود، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی عضو این کمیسیون نیز اجرای آزمایشی قانون بانکداری اسلامی در چهار منطقه روسیه را اقدامی ارزشمند توصیف و آمادگی مجلس شورای اسلامی برای ارائه اقدامات مشاوره‌ای برای موفقیت اجرای این طرح‌ریزی دومای روسیه اعلام کرد.

رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که روز یکشنبه نهم مهرماه ۱۴۰۲ به دعوت رسمی رئیس کمیته بودجه دومای دولتی روسیه و در راستای تقویت مناسبات پارلمانی دوجانبه به مسکو سفر کرده اند،‌ روز پنجشنبه ۱۳ مهرماه به تهران باز می‌گردند.
دیدار جداگانه با معاون دومای دولتی (مجلس سفلی) و رئیس کمیته بودجه دوما، نشست مشترک با رئیس و اعضای کمیته بودجه شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه،‌ ملاقات با مسئول دیوان محاسبات روسیه، بازدید از میربیزینس بانک (بانک روسی که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به بانک ملی ایران است) و شرکت در آیین‌های جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) در رزیدانس سفیر و مرکز اسلامی مسکو از دیگر برنامه‌های این هیات پارلمانی ایران بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha