اسماعیلی: آیت الله کوهستانی گوهر تابنده در تاریخ فقه و عرفان است

ساری- ایرنا- محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت همایش ملی آیت الله کوهستانی در بهشهر با بیان این که، تاریخ علویان و اثرگذاری آنان برکسی پوشیده نیست، گفت: آیت الله کوهستانی گوهر تابنده در تاریخ فقه و عرفان است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، این پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می افزاید: تاریخ فقه و عرفان، بسیار فرهنگ دیده و تاریخ علویان و اثرگذاری آنان بر کسی پوشیده نیست.

اسماعیلی در این پیام که توسط محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور قرائت شد، افزود: گوهر تابنده آیت الله کوهستانی از جمله شایستگان است که با گذشت سالیان از رحلت، تشنگان معرفت را سیراب می‌کند.

وی گرامیداشت شخصیت معنوی آن بزرگوار را وظیفه‌ای سترگ دانست و گفت: این عالم ربانی با ساده زیستی، مسوولیت هدایت عامه را با مردم داری پیوند داد تا آرام آرام در دل مردم بهشهر و مازندران و ایران، محترم و عزیز شد.

اسماعیلی ادامه داد: این همایش فرصتی است که ضمن شناساندن این فقیه و عارف، از مقام رفیع تجلیل و آحاد معرفت جوی جامعه و نسل جوان با مبانی و بنیان فکری این هادیان سخت گوش بیشتر آشنا شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از مساعی همکاران در استان مازندران، برگزار کنندگان و شرکت کنندگان برای تکریم آیت الله کوهستانی بواسطه دلبستگی به مقام عالمان عامل و تعلق خاطر به این خطه عالم‌پرور سپاسگزاری کرد.

اسماعیلی: آیت الله کوهستانی گوهر تابنده در تاریخ فقه و عرفان است

به گزارش ایرنا، همچنین آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نیز به‌مناسبت پنجاه و یکمین سالگرد ارتحال آیت الله کوهستانی، پیامی صادر کرد که توسط سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران در این آیین قرائت شد.

همچنین در این کنگره از آثار تولیدی و مقالات علمی پیرامون زندگی عالم وارسته آیت الله کوهستانی نیز رونمایی شد.

آیت الله صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌ منظور شرکت در کنگره آیت‌الله کوهستانی، مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله صالحی و حضور در همایش دارالمومنین بابل به مازندران سفر کرده است.

سفر آیت‌الله لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان مازندران به مدت سه روز برنامه‌ریزی شده است.

پنجاه و یکمین سالگرد عالم ربانی و عالم برجسته شرق مازندران آیت الله محمد کوهستانی (ره) امروز چهارشنبه با حضور آیت الله صادق لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ولی فقیه در مازندران، استاندار مازندران، مسئولان دستگاه های اجرایی، شخصیت های علمی و دینی و شماری از عاشقان و دلداگان به این عالم بزرگوار و اقشار مختلف مردم در دانشگاه علم و فناوری مازندران در بهشهر برگزار شد.

آیت الله محمد کوهستانی مشهور به آقاجان از علمای برجسته شرق مازندران بود که سال ۱۲۶۷ هجری شمسی در روستای کوهستان از توابع بخش مرکزی بهشهر چشم به جهان گشود. این عالم ربانی از دوران کودکی در فراگیری دانش و علوم دینی تبحر خاص داشت.

آیت الله کوهستانی پس از ۲۰ سال تحصیل و فراگیری علوم حوزوی، سرانجام به درجه اجتهاد رسید و با بازگشت از نجف اشرف به زادگاه خود، حوزه علمیه‌ای تاسیس کرد و به تعلیم و تربیت طلاب همت گماشت.

از محضر این استاد فرزانه عالمان شاخصی کسب علم کردند که آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد از جمله آنان بود.

آیت‌الله کوهستانی هشتم اردیبهشت ۱۳۵۱ به ‌علت بیماری، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و پیکر پاکش پس از تشییع باشکوه در روستای کوهستان و شهرستان بهشهر، بنا به وصیت به مشهد مقدس منتقل و در جوار بارگاه امام رضا (ع) در «دارالسیاده» به خاک ‌سپرده شد.

آیت‌الله حاج شیخ محمداسماعیل کوهستانی تنها پسر آیت‌الله کوهستانی هم ۱۶فروردین ۱۳۹۹ به علت بیماری درگذشت. حاج شیخ اسماعیل کوهستانی از سال ۱۳۵۱ و پس از درگذشت آیت‌الله کوهستانی مدیریت حوزه علمیه کوهستان را به عهده داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha