نوآوری‌های اجتماعی سلامت، آموزش و کسب‌وکار اجتماعی در نوپیای دوم

تهران - ایرنا- رئیس شورا و دبیر نوپیا (نوآوری و پیشرفت ایران)، رویکرد دومین دوره رویداد سالانه این رویداد را، ترویج زیست‌بوم نوآوری اجتماعی بین دیگر گروه‌های جامعه ازجمله دانشجویان و دانش‌آموزان و اجتماع‌سازی در زیست‌بوم نوآوری اجتماعی در سه حوزه سلامت، آموزش و کسب‌وکارهای اجتماعی اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، محمدمحسن دوباشی، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره دورهمی نوآوران اجتماعی کشور، نوپیا، گفت: در رویداد نخست که سال گذشته برگزار شد بیش از ۵۰ گروه از نوآوران اجتماعی حضور داشتند و امسال ۱۸ آبان دومین رویداد نوپیا هم در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.

دوباشی گفت: در رویداد نخست، نوآوران اجتماعی یا به معرفی پروژه‌ها و برنامه‌هایشان در غرفه‌ها مشغول بودند یا داستان تولد نوآوریشان را در سالن‌های سینما به‌صورت ارایه‌ تدطور می‌گفتند و یا گروهی هم در قالب پنل‌های تخصصی تجربیات علمی و عملی خود را در موضوعات مختلف با دیگران درمیان می‌گذاشتند. امسال اما بنا بر عهدی که داشتیم نوپیا را به یکی از همان فعالان نوآوری اجتماعی واگذار کردیم تا رویداد بعدی نوپیا را در زیست‌بوم برگزار و پرچم نوآوری اجتماعی را در کشور بالا نگه دارد.

مدیرعامل رویداد ستاد جامع پیشرفت منطقه‌ای اظهارداشت: تلاش کردیم در نوپیای دوم، جریان نوآوری اجتماعی را به عنوان راه حل برون‌رفت از بسیاری چالش‌ها معرفی و برای آن گفت‌وگو و دغدغه ایجاد کنیم و راه جدیدی در برابر مساله‌ها قرار دهد.

وی اذعان کرد: مسائل پیچیده و نوپدیدی که در جامعه با آن مواجه هستیم، از ۲ مسیر امکان حل دارند: یا از وضع موجود استفاده کنیم که در بهترین حالت می‌توانیم به بهره‌وری و بهینه‌سازی فکر ویا آن‌که به سراغ نوآوری برویم و به مساله اصالت دهیم و با نگرش جدیدی به حل و بهبود آن بپردازیم.

دوباشی خاطرنشان کرد: جریان نوآوری اجتماعی و رویداد نوپیا، می‌تواند این مسیر را پیش روی فعالان حوزه اجتماعی، نوآوران و کنشگران قرار دهد و با حضور دستگاه های حاکمیتی به روند اجرای آن بهبود بخشد.

مدیرعامل رویداد ستاد پیشرفت جامع منطقه ای گفت: این تبادل جریان می تواند به حل مسائل پیچیده اجتماعی در کشور کمک کند، همانگونه که طی یک دهه گذشته شاهد تولید جریان نوآوری در کشور بودیم و این اکوسیستم در کشور متولد شد و دستاوردهای قابل توجهی نیز به دنبال داشته، نوآوری اجتماعی نیز می تواند این فضا و پارادایم را تغییر دهد و با جلب مشارکت کنشگران اجتماعی، فعالان حوزه نوآوری، راه‌حل‌های متعددی برای مسائل اجتماعی مطرح سازد.

وی به حامیان رویداد نوپیای سال جاری اشاره کرد و افزود: نوپیای امسال با حمایت ستاد نوآوری اجتماعی، ستاد اجرایی فرمان امام، صندوق نوآوری اجتماعی، بنیاد ۱۵ خرداد و مجتمع چارسو برگزار خواهد شد.

اجتماع نوآوران اجتماعی، اجتماع راه‌حل‌ها و امید و آرزو

سعید زاهدی، دبیر رویداد ۱۴۰۲، در ادامه این نشست گفت: نوآوران اجتماعی کسانی هستند که برای مسائل پیچیده کشور راه حل دارند، ۱۸آبان هم در چارسو کسانی دور هم جمع می‌شوند که خود دغدغه مسائل اجتماعی دارند و برای حل آن به سراغ یافتن راه حل رفته اند.

وی یادآورشد: سال گذشته در رویداد نخست، چند هزار نفری که حضور داشتند از نزدیک تجربه کردند که نوپیا فقط دنبال گفت‌وگو درباره چالش‌های اجتماعی نبودند، بلکه به دنبال ارائه راه حل و نوآوری در مسیر حل مسائل بودند. در این رویداد و جریان افرادی هستند که خودشان راه حل را یافته اند و اجرا کرده اند که نمونه های موفق در سایتی به نام نوپدید نیز که به زودی رونمایی می شود، معرفی خواهد شد.

زاهدی اظهار کرد: در کشور افرادی هستند که برای حل مسائل اجتماعی از ابزارهای نوآوری استفاده کرده و خودشان به مسیرهای جدیدی رسیده‌اند. تاکنون این افراد دورهم جمع نمی‌شدند که نوپیا در حقیقت گردهمایی آنان بود. و البته دیگر افرادی که به این حوزه علاقه داشتند یا نوآور ویا کنشگر بودند.

دبیر رویداد نوپیا ۱۴۰۲ اضافه کرد: امسال ۲ کار بزرگ در نوپیا انجام می شود که بخش مهم آن ایجاد پلتفرم نوآوران اجتماعی است تا نوآوران اجتماعی را تقویت و به کسانی که موفقیت های کوچک در همین زمینه دارند برای توسعه نوآوری و کسب و کار اجتماعی تا سطح ملی کمک کند.

وی با بیان اینکه شعار نوپیا «هم‌آفرینی اجتماع‌سازان ایران آینده» است توضیح داد که چون تصورمان این است که ایران آینده به‌شرط حضور و کنشگری فعال اجتماع‌سازان قوی خواهد بود مساله نوپیا تقویت کردن اجتماعات با رویکرد نوآوری است. زاهدی ادامه داد: نوپیا این هدفش را با ۲ ابزار پیش می‌برد که اولیش رویدادهایی‌ست که هدفشان تقویت زیست‌بوم است. که البته این رویدادها هم در سه دسته تقسیم می‌شوند رویدادهای سالانه، رویدادهای موضوعی و رویدادهای شهری.

وی گفت: تجربه جهانی ثابت کرده است نوآوران اجتماعی کسانی هستند که از دوران نوجوانی هم مسائل اجتماعی را پیگیری کرده‌اند و از آن‌جا که ما مساله ایران آینده را داریم و نوجوانان آینده‌سازان ایران آینده‌اند، با همین رویکرد بخشی جدی را به نوجوانان اختصاص داده‌ایم و در این بخش کارگاه‌های تخصصی بازی‌وارسازی نوآوری اجتماعی با نوجوانان و ارائه‌های جذاب برای نوجوانان را تدارک دید ایم.

زاهدی، سرفصل کاری رویداد نوپیای ۱۴۰۲ را سه مساله سلامت، آموزش و کسب و کار اجتماعی خواند و ادامه داد: برای پرداخت به هر کدام از این سرفصل ها، در بخش کسب و کار اتاق بازرگانی، سلامت فعالان حوزه سالمندی و آموزش نیز فعالان حوزه آموزش دانش آموزی را به عنوان شرکای کاری خود به کمک گرفته ایم.

زاهدی با طرح موضوع جاده موفقیت در رویداد نوپیا، از همه افراد و گروه هایی که تعداد آنها نزدیک به ۲۰۰ مجموعه می رسد خواست تا نمونه های موفق کسب و کار اجتماعی را نشان دهند تا عوامل نوپیا آن را به عنوان الگو معرفی و از تجربیات آن استفاده کنند.

به گفته سعید زاهدی، یکی از بخش‌های مهم نوپیای امسال سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه بیش از پنج میلیارد تومانی روی کسب و کارهای نوآوری اجتماعی‌ست که از هم‌اکنون فراخوان آن آغاز می‌شود و روز ۱۸ آبان در یک رویداد سرمایه‌گذاری نتایج اعلام می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha