۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۸:۱۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85247656
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۱۳۷ هزار سالمند کردستانی در شهرها ساکن هستند

سنندج- ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از جمعیت بیش از ۲۱۶ هزار نفری سالمندان استان، ۷۸ هزار و ۶۵۱ نفر ساکن روستا و ۱۳۷ هزار و ۶۶۱ نفر در شهرها ساکن هستند.

دکتر فرزام بیدارپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد:جمعیت سالمندان ۲۱۶ هزار و ۳۱۲ نفر معادل ۱۰.۴ درصد جمعیت کل استان است.

وی با بیان اینکه با تلاش های صورت گرفته پوشش مراقبت های سلامت سالمندان کردستانی در سال گذشته، ۴۵.۳ درصد بود، افزود: به ۴۸ درصد از سالمندان در مراکز بهداشتی درمانی تابعه دانشگاه آموزش های شیوه زندگی سالم ارائه شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به برنامه سالانه مراقبت های ادغام یافته برای سالمندان بالای ۶۰ سال اشاره کرد و گفت: مراقبت های ادغام یافته به مفهوم استفاده از عوامل خطر و نشانه های بالینی ساده ادغام یافته به صورت جامع در سطح استفاده کننده خدمت است که در این مدل از حداقل عوامل خطر و نشانه های بالینی کلیدی برای شناسایی زودرس بیماری، درمان مناسب و ارجاع به موقع استفاده می شود.

دکتر بیدارپور ادامه داد: برنامه مراقبت از سالمند با عنوان مراقبت های ادغام یافته و جامع سالمندی ویژه پزشک و غیرپزشک طراحی شده و در این راستا زمانی که سالمند به دنبال فراخوان به ارائه دهنده خدمت مراجعه می کند، برای ارائه مراقبت از راهنمای مراقبت های ادغام یافته و جامع سالمندی ویژه غیرپزشک استفاده می شود.

وی اضافه کرد: مراقبت های سالمندان شامل مراقبت فشار خون، پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی، غربالگری سرطان روده بزرگ، غربالگری تغذیه، افسردگی و مراقبت ازنظر سقوط و واکسیناسیون در کنار ارائه آموزش های شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی به سالمندان است.

دکتر بیدارپور گفت: در پایان ارایه مراقبت ها، چنانچه برای سالمند احتمال ابتلا به یک و یا چند بیماری وجود داشته باشد از مراقبت های سطح بالاتر بهره مند و در چرخه ارجاع و سپس پیگیری قرار می گیرد و اگر سالمند مبتلا به بیماری یا اختلال نباشد، به چرخه مراقبت های دوره ای اضافه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سالمندان را به مراجعه منظم به مراکز جامعه ارائه خدمات سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت برای دریافت خدمات برنامه مراقبت های سالمندان توصیه کرد و گفت: پیشگیری همواره مقدم بر درمان بوده و با تشخیص زودهنگام فاکتورهای خطر، امکان درمان و کنترل موثر افزایش یافته و متعاقب آن کیفیت زندگی بهبود می یابد.

۸ تا ۱۴ مهرماه مصادف با هفته سالمند و شعار امسال "تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان" است.

روز شمار این هفته به شرح زیر است: هشتم مهر "مردمی سازی و تقویت سمن های حوزه سالمندی"، ۹ مهر "حمایت های اجتماعی، اقتصادی و تکریم سالمندان"، ۱۰ مهر "آموزش و توانمندسازی سالمندان" ۱۱ مهر "سیاست گذاری، راهبردی و همکاری بین بخشی در امور سالمندان "۱۲مهر "رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی"۱۳ مهر"دسترسی عادلانه به خدمات" و ۱۴ مهر "مشارکت سالمندان در خانواده و جامعه" نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha