از مجسمه‌های سه بعدی فلسطین تا نقاشی‌های روی شیشه در کنفرانس وحدت

تهران- ایرنا- سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی یک نمایشگاه قرآنی برگزار کرد که در آن ۱۵ غرفه برپا شده بود؛ از مجسمه‌های سه‌بعدی مقاومت فلسطین بگیرید تا آثار هنری و نقاشی‌های روی شیشه.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور ۱۱۰ اندیشمند از ۴۱ کشور و ۱۱۰ نفر از نخبگان و فرهیختگان داخلی از یکشنبه نهم مهر در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد که موضوع این کنفرانس، همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش های مشترک است.

با توجه به اهانت شرم آمیز برخی افراد در کشورهای غربی و تایید یا سکوت سردمداران کشورهای اروپایی امسال یک نمایشگاه قرآن در کنار کنفرانس وحدت برپا شد که به گفته حجت الاسلام شهریاری رییس کنفرانس وحدت اسلامی و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، همانگونه که رییس جمهوری با بلند کردن قرآن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داد که چگونه باید از کلام الهی دفاع کرد، برپایی این نمایشگاه نیز برای معرفی چهره رحمانی اسلام به جهانیان است.

در این نمایشگاه بیش از ۱۵ غرفه از نهادها و موسساتی همچون دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، شبکه اینترنتی سفیر، مرکز گفت‌وگوی صلح برای همه، جشنواره بین المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی، موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی، بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، جمعیت دفاع از ملت فلسطین، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، جامعة المصطفی، شبکه نیکوکاری محسن و غرفه ای برای ارائه آثار هنری قرآنی برپا شد.

مساله فلسطین به عنوان یکی از محورترین موضوع های کنفرانس وحدت از سوی میهمانان داخلی و خارجی مطرح می شود و رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر میهمانان سی و هفتمین کنفرانس وحدت همچون گذشته از فلسطین به عنوان مسئله‌ اوّل دنیای اسلام یاد کرده و افزودند: چند ۱۰ سال است که مسئله‌ فلسطین، به معنای واقعی کلمه، مسئله‌ اوّل دنیای اسلام است. یک ملّت را از خانه‌ خودشان بیرون کرده‌اند، غصب کرده‌اند، تصرّف کرده‌اند؛ هزاران نفر از این ها را کشته‌اند و شکنجه کرده‌اند و زندان کرده‌اند و آواره کرده‌اند؛ این چیز کوچکی نیست.

ایشان درباره عملکرد برخی کشورهای منطقه در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی فرمود: نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولت هایی که قمار عادّی‌سازی [روابط] با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق و شیوه‌ کار قرار می دهند، اشتباه می کنند، ضرر خواهند کرد؛ باخت، منتظر اینها است؛ به قول اروپایی‌ها دارند روی اسب بازنده شرط‌بندی می کنند. امروز وضع رژیم صهیونیستی وضعی نیست که مشوّق نزدیکی به او باشد؛ نباید این اشتباه را بکنند.

رهبر انقلاب با تاکید بر این نکته که رژیم غاصب، رفتنی است، افزودند: امروز نهضت فلسطین از همیشه‌ این هفتاد هشتاد سال سرحال‌تر است. مشاهده می کنید که امروز جوانان فلسطینی و نهضت فلسطینی، نهضت ضدّ غصب، ضدّ ظلم، ضدّ صهیونیسم از همیشه بانشاط‌تر، سرحال‌تر و آماده‌تر است و ان‌شاءالله این نهضت به نتیجه خواهد رسید و همان‌طور که امام بزرگوار (رضوان الله علیه) از رژیم غاصب به «سرطان» تعبیر کردند، حتماً این سرطان به فضل الهی به دست خود مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در کلّ منطقه ریشه‌کن خواهد شد.

از مجسمه‌های سه بعدی فلسطین تا نقاشی‌های روی شیشه در کنفرانس وحدت

این گزارش درحالی منتشر می شود که عملیات برق آسای طوفان الاقصی از سوی گردان های القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شنبه سیاه را برای رژیم صهیونیستی رقم زد و به اعتراف رسانه های این رژیم علاوه بر ۷۵۰ اسراییلی مفقودالاثر بیش از ۳۰۰ کشته و هزار و ۵۹۰ زخمی داده و حدود یک صد صهیونیست در نوار غزه به اسارت درآمدند.

جمعیت دفاع از ملت فلسطین که در نمایشگاه کنفرانس وحدت غرفه ای برپا کرده بود، در سال ۱۳۷۹ به عنوان یک سازمان مردم نهاد به همت گروهی از دغدغه مندان و دلسوزان به مسائل فلسطین و مقاومت اعلام موجودیت کرد. طبق ماده سوم اساسنامه، رسالت جمعیت در راستای پیگیری مطالبات مردم فلسطین در مجامع بین المللی برای احقاق حقوق مادی و معنوی ملت فلسطین و محاکمه جنایتکاران صهیونیست در مجامع صالح و مقابله با توطئه های صهیونیسم جهانی و حامیان بین المللی آن به ویژه دولت آمریکا است.

رساندن پیام و مظلومیت مردم فلسطین به گوش جهانیان، تلاش برای رشد معنوی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ملت فلسطین با تأکید بر نقش جوانان و نوجوانان برای حضور گسترده و سامان یافته آنان در عرصه های مختلف احقاق حقوق ملت فلسطین و همچنین افشای هویت رژیم صهیونیستی و نامشروع بودن آن و عدم امکان ملت سازی تحمیلی اسرائیل و حمایت از موضع حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر ضرورت نابودی رژیم صهیونیستی از وظایف و ماموریت های این جمعیت است.

از دیگر اهداف تشکیل این جمعیت می توان به پیگیری محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی و جنایتکاران جنگی اسراییلی در مراجع بین المللی، پشتیبانی لازم از نیروهای وفادار به آرمان های ملت فلسطین از طریق سامان دادن تشکل های مختلف مردمی و غیر دولتی به صورت مستقل یا وابسته و کمک به تدوین نظریه (دکترین) تحقق آرمان های فلسطین و تبیین خطوط قرمز و منافع ملی فلسطین اشاره کرد.

از مجسمه‌های سه بعدی فلسطین تا نقاشی‌های روی شیشه در کنفرانس وحدت

غرفه جمعیت دفاع از ملت فلسطین در نمایشگاهی که در کنار کنفرانس وحدت برپا شده بود، در واقع نمایشگاهی برای ارائه محصولات و خدمات به میهمانان این کنفرانس بود تا میهمانان داخلی و خارجی با فعالیت های فرهنگی این جمعیت آشنا شوند و کتاب ها و نشریاتی را ببینند که از سوی این جمعیت در حوزه مقاومت فلسطین منتشر شده است. همچنین در کنار این کارهای فرهنگی با کارهای هنری جمعیت دفاع از فلسطین آشنا شوند؛ کارهایی از جنس بازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان که به صورت بازی های رومیزی و میدانی طراحی شده بود.

در سال های اخیر این جمعیت در راستای ترویج مفاهیم مقاومت و قبله اول مسلمانان اقدام به ساخت مجسمه های سه بعدی و نشان هایی در حوزه مقاومت کرده که تداعی کننده حوزه مقاومت فلسطین برای نشر معارف قدس شریف و مردم فلسطین است. میهمانان خارجی، چه در این نمایشگاه و چه در نشست های بین المللی با موضوع فلسطین علاقه مند هستند تا با فعالیت های انجمن دفاع از ملت فلسطین آشنا شوند و در نمایشگاه کنفرانس وحدت نیز برخی میهمانان به ویژه از کشورهای آفریقای شمالی، آفریقای جنوبی و پاکستان برای کارهای مطالعاتی خود از پژوهش ها و کارهای فرهنگی این غرفه استفاده کردند.

فعالیت های بنیاد بین الملل تکریم ادیان در نمایشگاه وحدت

محمدمهدی مومنی ها دبیرکل بنیاد بین المللی تکریم ادیان و مذاهب به ایرنا گفت: این بنیاد، زیرمجموعه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است که با هشت سال سابقه فعالیت به عنوان بزرگترین اتحادیه مجمع تقریب مذاهب محسوب می شود. این بنیاد در تمام استان ها دفتر نمایندگی دارد و در ۶۰ کشور هم فعال است. نگاه ما کاملا فرهنگی است و به منظور صلح و دوستی بین اقوام و مذاهب و ادیان فعالیت می کنیم و برنامه های فرهنگی مثل نمایشگاه های هنر ایرانی اسلامی در ۴۰ کشور برگزار کرده ایم.

وی افزود: دو سال است به تعزیه فاخر به عنوان هنر آیینی پرداخته ایم که امسال در پنج کشور اجرا داشتیم. برخی از آثار هنری مانند نقاشی روی شیشه را در کشورهای مختلف نمایش می دهیم که با استقبال روبرو شده است و در نمایشگاه کنفرانس وحدت نیز برای میهمانان خارجی به نمایش گذاشتیم.

مومنی ها اضافه کرد: در حوزه موسیقی نیز سمفونی موسیقی برای پیامبران اولوالعزم و ۱۴ معصوم را نگارش کرده ایم که به دلیل شیوع ویروس کرونا تا کنون در خارج کشور اجرا نشده است و در حوزه کتاب نیز آثار بسیاری را منتشر کرده ایم. البته برای صدا و سیما نیز برنامه می سازیم مثل مجموعه نرجس خاتون که در برنامه های دردست ساخت قرار گرفته است.

از مجسمه‌های سه بعدی فلسطین تا نقاشی‌های روی شیشه در کنفرانس وحدت

وی درباره فعالیت های بنیاد تکریم ادیان در زمینه کارهای قرآنی گفت: یکی از کارهایی که از سال ها قبل شروع کردیم، انتشار قرآن بر اساس روانشناسی رنگ هاست که با کارشناسی گروهی از اساتید گرافیک و علم روانشناسی بر اساس محتوای هر آیه یک رنگ درنظر گرفته شده که هم برای یادگیری و حفظ قرآن مناسبت است و هم برای آشنایی با مفاهیم کلام الهی. این قرآن که از ۱۶ رنگ تشکیل شده، امسال آماده چاپ است و مراجع تقلید نیز درباره آن نظر داده و تاییدیه انتشار را نیز گرفته ایم.

مومنی ها یکی دیگر از فعالیت های بنیاد تکریم ادیان را معرفی گروه تواشیح قدر به عنوان سفیر صلح و دوستی یونسکو اعلام کرد و گفت: گروه تواشیح قدر تا کنون در بیش از ۵۰ کشور برنامه داشتند و این بنیاد توانسته به عنوان یکی از مجموعه های قوی در حوزه رسانه ای و تبلیغی دینی فعالیت کند.

از مجسمه‌های سه بعدی فلسطین تا نقاشی‌های روی شیشه در کنفرانس وحدت

سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در دو بخش نشست های مجازی و حضوری برگزار شد که نشست های مجازی از پنجشنبه ششم مهر آغاز شد و در این بخش ۲۴۰ اندیشمند در ۱۶ وبینار شرکت کرده اند و در هر وبینار ۱۵ اندیشمند به سخنرانی کردند. بخش حضوری کنفرانس نیز یکشنبه نهم مهر با سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شد و شرکت کنندگان در این کنفرانس در سالروز میلاد حضرت رسول(ص) و میلاد امام صادق(ع) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha