شیب تند توسعه اقتصادی لرستان در سایه صنعت آبزی پروری

خرم آباد - ایرنا - وجود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی و فصلی در لرستان و بهره مندی از آب و هوای متنوع، باعث شده است این استان باوجود راه نداشتن به دریاهای کشور و محصور بودن در میان کوه های سر به فلک کشیده زاگرس، ظرفیت کم نظیری در بخش شیلات و تولید انواع ماهیان سردآبی و گرمابی و همچنین خاویار داشته باشد.

به گزارش ایرنا، بخش شیلات لرستان، سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی در استان تکثیر و بیش از ۳۲ هزار تن انواع ماهی خوراکی از ۷۰۳مزرعه این استان تولید می شود در حالیکه به اذعان کارشناسان، لرستان توانایی تولید بیش از ۵۰ هزار تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی را دارا است که می توان این توانایی را فرصتی بی نظیر برای ایجاد اشتغالی پایدار در این استان غیرساحلی دانست.

لرستان یکی از استان هایی است که گوشت ماهی خاویاری و خاویار را صادر می کند و بر همین اساس برای افزایش تولید ۵۰۰ کیلوگرم خاویار در سال گذشته به یک تن در ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده و در حال حاضر ۵۳۴ مزرعه ماهیان سردآبی، ۷۸ مزرعه ماهیان گرمابی ، ۴۸ مزرعه ماهیان زینتی ، پنج مزرعه ماهیان خاویاری ، ۲ مزرعه پرورش زالو و ۳۶ مزرعه تکثیر در استان فعال است.

برای تولید ۳۰ هزار تن ماهی در استان تاکنون حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کارگاه ها و مزارع پرورش و تولید آبزیان این استان به کارگیری شده اند و چنانچه ظرفیت های این بخش ارتقا یابد توان اشتغالی ۲ برابری این بخش دور از انتظار نیست.

در حال حاضر چندین مجتمع پرورش ماهی سردآبی و گرمابی و مجموعه های تولید ماهیان خاویاری در لرستان در دست ساخت و تکمیل است که چنانچه بخش خصوصی به خوبی پای کار باشد، با آغاز به کار این مجتمع ها، اشتغال و تولید بسیار مناسبی را در بخش شیلات استان شاهد خواهیم بود.

شیب تند توسعه اقتصادی لرستان در سایه صنعت آبزی پروری

بیش از ۱۰ مجتمع پرورش ماهی در دست ساخت

مدیرکل شیلات لرستان درخصوص مجتمع های پرورش ماهی در دست احداث استان می گوید: بیش از ۱۰ مجتمع پرورش ماهی در دست ساخت با زیرساخت تکمیل شده در استان وجود دارد و در راستای تهاتری که وزیر جهاد کشاورزی با قرارگاه خاتم داشته است، مجوز ۱۰ مجتمع دیگر هم برای استان اخذ شده که ظرفیت تولید این مجتمع ها بیش از ۲۰ هزار تن است و اشتغال چهار هزار نفری را برای استان ایجاد خواهند کرد.

"کیارش بیرانوند" افزود: در حال حاضر حدود ۳۲ هزار تن ماهی خوراکی در استان تولید می شود که پیش بینی می شود تا پایان امسال این ظرفیت به ۳۵ هزار تن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه لرستان یکی از استان های پیشرو در صنعت آبزی پروری کشور محسوب می شود، عنوان کرد: علم شیلات در لرستان بومی شده به نحوی که این استان اکنون از تولیدکنندگان برتر تخم چشم زده و بچه ماهی کشور است و در زنجیره پرورش ماهی تا عمل آوری و رسیدن بر سر سفره مردم، ظرفیت های بسیار خوبی دارد.

شیب تند توسعه اقتصادی لرستان در سایه صنعت آبزی پروری

لرستان قطب تولید خاویار می شود

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به اینکه تولید خاویار استان حدود ۵۰۰ کیلوگرم در سال است، تصریح کرد: رشد تولید خاویار در ایران نسبت به لرستان پایین تر است و برنامه ریزی شده است این استان غیرساحلی، طی چهارسال آینده به یکی از قطب های تولید خاویار کشور تبدیل شود.

بیرانوند تصریح کرد: اکنون مجتمع های آبزی پروری ویژه تولید خاویار در شهرهای کوهدشت، رومشکان و سپیددشت در حال ساخت است که پیش بینی می شود با بهره برداری از آنها ظرفیت تولید خاویار استان از ۵۰۰ کیلوگرم به ۱۵ تن افزایش یابد.

وی ادامه داد: پنج مجتمع تولید ماهیان خاویاری در لرستان فعال است که سالانه ۱۵۰ تن گوشت و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار از این مزارع تولید و روانه بازارهای فروش می شود.

مدیرکل شیلات لرستان در خصوص مجتمع پرورش ماهی خاویاری "سپیددشت" تصریح کرد: این مرکز، یکی از بزرگترین پروژه های آبزی پروری سطح کشور است که سال ۹۴ در زمینی به مساحت بیش از ۹ هکتار احداث شده و بهره برداری و آغاز به کار آن، توان تولید سالانه ۲ هزار تن گوشت خاویار و ۱۰ تن خاویار را به تنهایی برای استان خواهد داشت.

بیرانوند با اشاره به اینکه سپیددشت یکی از مناطق محروم استان محسوب می شود بیان کرد: با توجه به اشتغال خوبی که بهره برداری از این طرح برای منطقه ایجاد می کند می تواند نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت جوانان به سایر شهرها داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت کم نظیر لرستان در تولید خاویار تصریح کرد: در اتفاقی نادر در یکی از مزارع پرورش ماهیان خاویاری در استان، یک فیل ماهی ۹۰ کیلویی پرورش یافته بود که از شکم آن ۱۰ کیلوگرم خاویار استخراج شد که نمونه ای از ظرفیت های خوب آبزی پروری در این منطقه است.

شیب تند توسعه اقتصادی لرستان در سایه صنعت آبزی پروری

اشتغال یکهزار نفری با بهره برداری از مجتمع های در دست احداث

وی با اشاره به اشتغال یک هزار نفری مجتمع های در دست احداث برای لرستان، افزود: طبق برنامه زمان بندی مشخص شده، ظرف چهار سال آینده بیش از سه هزار تن ماهی خاویاری و ۱۵ تن خاویار با بهره برداری از این مجتمع ها به ظرفیت تولید استان افزوده خواهد شد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت مناسب تولید این مجتمع، زنجیره ارزش ماهی شامل کارخانه فرآوری و بسته بندی و تولید خوراک ماهی نیز برای کمک به آبزی پروران منطقه در کنار آن ایجاد خواهد شد.

مدیرکل شیلات لرستان ادامه داد: این استان توانسته است علاوه بر تامین نیازهای خود در حوزه آبزی پروری، نیاز سایر استان های کشور را هم برطرف کند و در صادرات این محصول به کشورهای همسایه نیز نقش مهم و اشتغال خوبی داشته باشد.

بیرانوند با بیان اینکه تولید گوشت خاویار در کل کشور حدود سه هزار و ۵۰۰ تن است تصریح کرد: ظرفیت تولید خاویار لرستان حدود ۱۵ تن است که این رقم با تکمیل و تولید مجتمع های در دست ساخت، به اندازه کل کشور افزایش خواهد یافت و استان را به مهمترین قطب تولید خاویار کشور تبدیل خواهد کرد.

وجود بیش از ۲۰ سایت پرورش ماهیان گرمابی در دورود

وی با بیان اینکه مجتمع های پرورش ماهی گرمابی نیز در لرستان وجود دارد تصریح کرد: عمده تولید این نوع از ماهیان در ۲۰ مجتمع پرورشی سایت "تنوردر" بخش سیلاخور شهرستان دورود واقع شده اند و توان تولید چهار گونه ماهی از جمله کپور معمولی، آمور، فیتوفاگ و ماهیان سربزرگ را دارند که میزان تولید این مجتمع ها در سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۲ و نیم درصدی، ۲ هزار و ۲۹۹ تن بوده است.

بیرانوند با اشاره به اینکه لرستان توان بالایی در تولید انواع آبزیان دارد بیان کرد: در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به توسعه صنعت آبزی پروری شده است و اکنون اعتبارات خوبی برای پروژه های شیلاتی منظور می شود بنابراین باید برنامه ریزی های لازم جهت افزایش تولید آبزیان در استان صورت گیرد.

با توجه به ظرفیت بسیار مناسبی که لرستان برای آبزی پروری دارد، تمرکز مسوولان برای افزایش مجموعه های تولید آبزیان هم می تواند رونق تولید را برای این استان محروم به همراه داشته باشد و هم گرهی از اشتغال جوانان بیکار این دیار بگشاید تا در پس رونق اقتصادی و اشتغالزایی، توسعه صادراتی هم برای این استان رقم بخورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha