نرم‌افزار رجال شیعه و اهل سنت در نمایشگاه وحدت نایاب شد

تهران- ایرنا- مدیر اداره عرضه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: نرم‌افزارهای این مرکز به‌گونه‌ای مورد استقبال میهمانان کنفرانس وحدت قرار گرفت که با کمبود نرم‌افزار رجال شیعه و اهل سنت روبرو شدیم. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور ۱۱۰ اندیشمند از ۴۱ کشور و ۱۱۰ نفر از نخبگان و فرهیختگان داخلی از یکشنبه نهم مهر در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد که موضوع این کنفرانس، همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش های مشترک است.

با توجه به اهانت شرم آمیز برخی افراد در کشورهای غربی و تایید یا سکوت سردمداران کشورهای اروپایی امسال یک نمایشگاه قرآن در کنار کنفرانس وحدت برپا شد که به گفته حجت الاسلام شهریاری رییس کنفرانس وحدت اسلامی و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، همانگونه که رییس جمهوری با بلند کردن قرآن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داد که چگونه باید از کلام الهی دفاع کرد، برپایی این نمایشگاه نیز برای معرفی چهره رحمانی اسلام به جهانیان است.

در این نمایشگاه بیش از ۱۵ غرفه از نهادها و موسساتی همچون دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، شبکه اینترنتی سفیر، مرکز گفت‌وگوی صلح برای همه، جشنواره بین المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی، موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی، بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، جمعیت دفاع از ملت فلسطین، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، جامعة المصطفی، شبکه نیکوکاری محسن و غرفه ای برای ارائه آثار هنری قرآنی برپا شد.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) که با عنایت رهبر انقلاب در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده، به دنبال اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و به کارگیری امکانات رایانه ای برای ارائه معارف اهل بیت (ع) به جهانیان در شکل و قالب جدید است. این مرکز به عنوان یک نهاد پژوهشی برای دسترسی آسان به منابع و متون علوم اسلامی و فرهنگ دینی و مقدمات مربوط به آن با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، و توسعه و تعمیم آن در حوزه های علمیه و مجامع فرهنگی داخلی و بین المللی تشکیل شده است.

رهبر انقلاب برای تشویق دست اندرکاران این مرکز نوشت: تا همه ظرفیت اندیشه خلّاق آدمی به کار نیفتد، امید کشف معارف الهی و ژرفای آموزش‌ های اهل ‌بیت علیهم السلام بر آورده نخواهد شد. ابزار فنی و دانش جدید، کمک خوبی در این راه شمرده می‌ شوند. شما جوانان فاضل و کارآمد از این‌ که خواسته و توانسته ‌اید با استخدام کامپیوتر در این راه گامی بردارید، خداوند تعالی را سپاس گزارید و در ادامه راه، فقط رضای او را مقصود قرار دهید و برای گشوده شدن سرچشمه‌ های دانش و معرفت از او مدد بخواهید. امید است کار متواضع شما با قبول الهی رفعت یابد و در این سرآغاز، فرجامی رضایت ‌بخش و شفابخش داشته باشید.

نرم‌افزار رجال شیعه و اهل سنت در نمایشگاه وحدت نایاب شد

محمدحسین اصلانی مدیر اداره عرضه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که مسئولیت غرفه این مرکز را در نمایشگاه کنفرانس وحدت به عهده داشت، به ایرنا گفت: نرم افزارها و محصولاتی مثل نرم افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت یا نرم افزار شخصیت محور از علمای اهل سنت که در این نمایشگاه ارائه شده، با رویکرد تقریبی است.

وی افزود: همچنین عرضه نرم افزارهای قرآن، نهج البلاغه، نورالجنان (مفاتیح) و صحیفه سجادیه به صورت نسخه اندروید و رایگان قابل استفاده برای همگان است و میهمانان کنفرانس نیز از این نرم افزارها استقبال کردند. در این نمایشگاه نرم افزارهای پژوهشی نیز با رابط کاربری سه زبانه در قالب بین المللی عرضه شده و تمام نرم افزارها با رابط کاربری عربی درنظر گرفته شده و تابلوهای معرفی نرم افزارها به سه زبان نوشته شده تا کاربران کشورهای دیگر بتوانند استفاده کنند.

اصلانی ادامه داد: ما تصور نمی کردیم که میهمانان اهل سنت از نرم افزارهای صحیفه سجادیه و مفاتیح اینگونه استقبال کنند ولی برخی از میهمانان به دنبال این نرم افزارها بودند. یکی از برادران اهل سنت به این غرفه مراجعه کرد و ما نرم افزار قرآن را به وی معرفی کردم ولی او به دنبال نسخه ای از نهج البلاغه با شرح ابن ابی الحدید بود که در نرم افزارهای مرکز وجود دارد و سپس نرم افزار صحیفه سجادیه و نورالجنان را گرفت.

وی با اشاره به استقبال برخی میهمانان خارجی از نرم افزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت و رجال شیعه و اهل سنت گفت: استقبال از نرم افزار رجال شیعه و اهل سنت به اندازه ای بود که نسخه های این نرم افزار در این نمایشگاه یک روزه به پایان رسید.

اصلانی افزود: در نرم افزار رجال شیعه و اهل سنت متن ۲۵۸ عنوان کتاب در ۹۴۷ جلد در موضوع های مختلف علم رجال ذخیره شده و کاربران با بهره مندی از موتور جستجوی پیشرفته نور با قابلیت اولویت دهی به پاسخ ها و امکان پالایش نتایج جستجو می توانند ارتباط واژگان متن را با چند دوره لغت نامه پیدا کنند.

سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در دو بخش نشست های مجازی و حضوری برگزار شد که نشست های مجازی از پنجشنبه ششم مهر آغاز شده و روز گذشته همزمان با سالروز میلاد پیامبر رحمت به پایان رسید. در این بخش ۲۴۰ اندیشمند در ۱۶ وبینار شرکت کرده اند و در هر وبینار ۱۵ اندیشمند به سخنرانی کردند. بخش حضوری کنفرانس نیز یکشنبه نهم مهر با سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شد و شرکت کنندگان در این کنفرانس در سالروز میلاد حضرت رسول(ص) و میلاد امام صادق(ع) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha