پیشنهاد معاون دوما برای کار مشترک مجالس ایران و روسیه درباره ارز بریکس

مسکو- ایرنا- معاون دومای دولتی روسیه در دیدار رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تبریک عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس، پیشنهاد داد که گروه‌های کارشناسی مجالس دو کشور درباره ارز مرجع بریکس شکل گیرد.

الکساندر باباکف سه‌شنبه در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو و به میزبانی دومای دولتی روسیه برگزار شد، افزود: نیازی به انتشار این ارز مرجع وجود ندارد و تنها باید درباره محاسبه و تبادلات مالی کشورهای عضو بریکس با این ارز تدبیر اندیشی کرد.
حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از این پیشنهاد استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه یافت.
در این نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

پیشنهاد معاون دوما برای کار مشترک مجالس ایران و روسیه درباره ارز بریکس

معاون دومای دولتی روسیه در این دیدار همچنین با با بیان اینکه روابط ایران و روسیه از پویایی مناسبی برخوردار است، آمادگی این مجلس قانونگذاری را برای میزبانی کمیسیون عالی همکاری‌های پارلمانی فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد و گفت: این کمیسیون، نقش مؤثر و کارآمدی در همکاری‌های پارلمانی دارد و آماده فراهم کردن مقدمات جلسه آتی این کمیسیون هستیم.
باباکف با اشاره به عزم و اراده سران روسیه و ایران بر گسترش مناسبات دوجانبه افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری، متوجه اهمیت و ضرورت تقویت همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی با اشاره به میزبانی مسکو از اجلاس روسای پارلمان‌های روسیه و کشورهای آمریکای لاتین که روز دوشنبه دهم مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: ۱۹ هیات پارلمانی از آن قاره از جمله ۹ رئیس پارلمان در این نشست شرکت و بر تداوم همکاری‌ها با روسیه در همه زمینه ها تأکید کردند.
معاون دومای دولتی روسیه اظهار داشت:‌ از زبان مقامات پارلمانی آمریکای لاتین در این اجلاس شنیدیم که می‌گفتند روسیه، متحدان سیاسی قوی از جمله ایران را دارد.
وی با ابراز ناخرسندی از نوع تعامل غرب با روسیه طی دهه‌های گذشته گفت: انتظارات دیگری از مناسبات با غرب داشتیم اما امروز مردم و مسئولان کشور روسیه به درک عمیقی از منافع و ارزش‌های خود دست یافته‌اند و اینکه باید با رویکردی عملگرا و واقع‌گرا، تهدیدهای ناشی از رویکرد آمریکا را دفع و منافع اقتصادی خود را به عنوان ضامن استقلال و حاکمیت کشورمان تأمین کنیم.

پیشنهاد معاون دوما برای کار مشترک مجالس ایران و روسیه درباره ارز بریکس

در این دیدار که با حضور حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طرفین در خصوص زمینه های گسترش همکاری‌های پارلمانی و استفاده از ظرفیت مجالس دو طرف جهت ارتقای مراودات دوجانبه، رایزنی کردند.

پیشنهاد معاون دوما برای کار مشترک مجالس ایران و روسیه درباره ارز بریکس

بررسی آخرین وضعیت مناسبات دو کشور به ویژه در حوزه همکاری‌های پارلمانی، تداوم رایزنی‌ها در مجامع پارلمانی بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان شانگهای و بریکس و زمینه سازی جهت ارتقا همکاری بین کمیسیون‌های تخصصی مجالس دو کشور، همچنین تبادل نظر در رابطه با چگونگی تنظیم مقررات و نحوه نظارت بر بودجه از دیگر موضوعات طرح شده در این دیدار بود.

پیشنهاد معاون دوما برای کار مشترک مجالس ایران و روسیه درباره ارز بریکس

دوما، نام پارلمان کشور روسیه است که نقش مهمی در ساختار سیاسی این کشور دارد. نمایندگان «دومای دولتی» بر اساس رأی شهروندان فدراسیون روسیه به مدت پنج سال انتخاب می‌شوند.
طبق قوانین روسیه طرح یا لایحه ای که در دوما (مجلس سفلی ) به تصویب نهایی برسد باید در شورای فدراسیون ( مجلس سنا) نیز تایید شود و پس از امضای رئیس‌جمهور اعتبار قانونی پیدا می کند.
شورای فدراسیون روسیه ۱۷۰ سناتور از ۸۵ واحد فدرال متشکل از ۲۲ جمهوری، ۴۶ استان، ۹ سرزمین، سه شهر فدرال، چهار ناحیه خودمختار و یک ابلاست خودمختار این کشور دارد.
رئیس شورای فدراسیون پس از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، سومین مقام برتر در فدراسیون روسیه است.

پیشنهاد معاون دوما برای کار مشترک مجالس ایران و روسیه درباره ارز بریکس

ملاقات با مسئول دیوان محاسبات فدراسیون روسیه
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین در سفر به مسکو، با «گالینا ایزوتووا»، مسئول دیوان محاسبات فدراسیون روسیه و دیگر اعضای آن دیوان ملاقات کرد.
در این دیدار، طرفین درخصوص چگونگی تنظیم سیاست‌های کلان بودجه‌ای و نحوه نظارت برآن و راهبردهای اصولی جهت ترسیم، تدوین و تصویب قوانین مالی و بودجه‌ای کشور به تبادل نظر پرداختند.
گفتگو درخصوص نقش و جایگاه دیوان محاسبات در اجرای نظام بودجه‌ای و تصویب قوانین مرتبط با بودجه و همچنین شرح وظایف و ساختار دیوان محاسبات و نحوه تعامل آن با مجالس و ... از دیگر موضوعات طرح شده در این ملاقات بود. طرفین همچنین بر تداوم اینگونه نشست های مشترک بین نهادهای تخصصی دوطرف تاکید کردند.

پیشنهاد معاون دوما برای کار مشترک مجالس ایران و روسیه درباره ارز بریکس

مردم جهان از رویکرد یکجانبه گرایی غرب خسته شده‌اند
پیش از این، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه در آیین جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع) در محل اقامت (رزیدانس) سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ روابط ایران و روسیه در همه ابعاد در حال ارتقا به سطح استراتژیک است.
حاجی بابایی با اشاره به تحولات بین المللی اظهار داشت: امروز همه کشورهای منطقه به دنبال حضور در سازمان های بین المللی از جمله شانگهای و بریکس هستند، چراکه دیگر رویکرد یکجانبه گرایی غرب خسته شده اند. توسعه تجاری-اقتصادی نیز در چارچوب این سازمان های منطقه ای حاصل خواهد شد.
وی در ادامه افزود: امروز جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی از اعتبار قابل توجهی برخوردار است. امروز شرایط منطقه کاملا متفاوت شده و دیگر آمریکا تصمیم گیرنده نیست.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو دیگر سخنران این آیین بود.

پیشنهاد معاون دوما برای کار مشترک مجالس ایران و روسیه درباره ارز بریکس

حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی»، «محمدمهدی مفتح»، «مهرداد گودرزوند چگینی»، «جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی»، «غلامحسین رضوانی» و «غلامحسین کرمی» از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، حاجی بابایی را در این سفر همراهی می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha