وحدت آسمانی و اختلاف زمینی+ فیلم 

تهران- ایرنا- آیت الله جوادی آملی با بکارگیری عبارت‌های «وحدت آسمانی» و «اختلاف زمینی» برای تبیین وحدت امت اسلام گفت: اختلاف از زمین برمی خیزد، از آسمان نمی‌آید. ما دو کار باید انجام بدهیم. یکی اینکه برنامه‌های آسمانی را به دقت بفهمیم و بپذیریم. دوم این که برنامه‌های زمینی را به دقت رصد و مدیریت کنیم.

به گزارش ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی یک پیام تصویری برای سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی فرستاد و در این پیام از ضرورت بهره وری از ارزش های مشترک ادیان و مذاهب الهی سخن گفت و بر این نکته تاکید کرد که وحدت را به عنوان ره‌آورد همه انبیاء و اولیای الهی (علیهم السلام) تحصیل و حراست کنیم.

در پیام این مفسر قرآن آمده است: مستحضرید که اختلاف، زمینی است و وحدت، الهی و آسمانی است. در گستره زمین، اعماق زمین، در معادن زمین، در دریاهای زمین و در کوه های زمین وحدت پیدا نمی شود. ذات اقدس الهی به رسولش می فرماید لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِی الأرْضِ جَمِیعاً مَا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ؛ اگر همه ذخائر زمین را صرف بکنی تا جامعه متحد بشود، مقدور شما نیست، زیرا وحدت، آسمانی است و زمینی نیست. وحدت در سایه توحید و اعتقاد به اسماء حسنای الهی و مسئله معاد و مانند آن حاصل می شود. با داشتن زر و سیم، کوه معدن پیدا می کند، ولی جامعه متحد نخواهد شد.

جوادی آملی افزود: راز اینکه وحدت، آسمانی است و زمینی نیست آن است که موجودات زمینی باهم جمع نمی شوند اما موجودات آسمانی همه باهم اند. در کتاب های آسمانی گرچه اختلاف مختصری هست، اما هیچ مخالفتی بین ره‌آورد کتاب های آسمانی پیدا نمی شود. انبیای الهی اختلاف برنامه ای دارند ولی مخالفتی بین آنها نیست. رهبران الهی در یک دین ممکن است اختلاف نظر داشته باشند ولی مخالفتی بین آنها نیست. این بیان اختصاصی به قرآن کریم ندارد که وَ لَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلاَفاً کَثِیراً؛ صدر و ذیل تورات، انجیل و زبور داود یک‌دست است، چه اینکه صدر و ذیل قرآن کریم یک‌دست است. پس معارف قرآنی متحد است، چون از آسمان است نه از زمین. اختلاف از زمین برمی خیزد، از آسمان نمی آید. ما دو کار باید انجام بدهیم. یکی اینکه برنامه های آسمانی را به دقت بفهمیم و بپذیریم؛ دوم برنامه های زمینی را به دقت رصد و مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: در قرآن کریم فرمود آنچه در زمین است من برای شما مسخر کردم. اگر صدر و ساقه زمین برای بشر تسخیر شده است، بشر کمبودی ندارد که در اثر کمبود و حرص و طمع و مانند آن با یکدیگر اختلاف داشته باشند. جنگ جهانی اول و دوم و همچنین جنگ های نیابتی منطقه ها و زمان ها و زمین های مخصوص در اثر کوته فکری است. قرآن کریم فرمود اختلاف زیانبار است. این بیان نورانی پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است «إِیَّاکُمْ وَ الْبِغْضَةَ ... فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»؛ فرمود شما مواظب باشید اختلاف که با یکدیگر دارید تیغی است که در دست شماست، یک؛ این تیغ زیر بوته های دین را می تراشد و این ها را از پای در می آورد و از پایه در می آورد، این دو.

این مرجع تقلید افزود: اگر کسی در روز دهم در منا سرش را حلق کرد، به این زودی مو در نمی آید و اگر هر روز تیغ در دست او باشد و سر را حلق کند، مویی رشد نمی کند. در این حدیث نبوی وجود مبارک آن حضرت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود «إِیَّاکُمْ وَ الْبِغْضَةَ ... فَإِنَّهَا الْحَالِقَةُ لِلدِّینِ»، مبادا با یکدیگر کینه داشته باشید، زیرا بغض و عداوت نسبت به یکدیگر تیغ تیز است که دین قرار می گیرد و ریشه کَن می کند. نتیجه اینکه اتحاد یک امر الهی است و نازل می شود به نحو تجلی، نه به نحو تجافی، و اختلاف یک امر زمینی است و انسان هرگز با زمین نگری و گرایش به زمین و زمین محوری نمی تواند به اتحاد بار یابد و اما اگر آسمان نگری کند، هم می تواند اتحاد را حفظ کند هم به سعادت دنیا و آخرت برسد.

سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور ۱۱۰ اندیشمند از ۴۱ کشور در سطح عالی و ۱۱۰ نفر از نخبگان و مسئولان داخلی با سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور از یکشنبه نهم مهر در سالن اجلاس سران آغاز شد و امروز پس از دیدار میهمانان این کنفرانس با رهبر معظم انقلاب و صدور بیانیه پایان می یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha