پیمان‌های استوار و مستحکم؛ جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی در کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - میثاق مستحکم و پیمان استوار کُردهای شیعه و سنی استان کرمانشاه، دست‌ها و بازوها را در هم قرار داده و بر یکدیگر لبخند پیروزی و صفا می زنند که این سرود وحدت به عنوان الگویی مثال‌زدنی در کشور تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، از ۱۲ ربیع الاول که به روایت اهل سنت میلاد پیامبر مهر و رحمت است تا ۱۷ ربیع الاول که نظر علمای شیعه می‌باشد هفته وحدت نامگذاری شد، فرصتی ارزشمند برای همدلی بین شیعه و سنی که از گذشته‌های دور تاکنون خاری در چشم دشمنان بوده چرا که قرن هاست اقشار مختلف با هر دین و مذهبی با وحدت، یکپارچگی، تمسک به قرآن و اسلام کنار هم زندگی می‌کنند.

این تعامل سازنده و زبانزد قومیت ها و مذاهب مختلف به ویژه بین اهل تشیع و تسنن و اهل حق در استان کرمانشاه نمود بسیار بیشتری دارد.

استانی که از اوایل انقلاب اسلامی همواره مورد طمع بدخواهان و مزدورانی بود که وحدت و برادری را در این امت اسلامی بر نمی‌تابیدند و دنبال این بودند که تفرقه را به جای وحدت در این نقطه پرظرفیت که خاستگاه علما و اندیشمندان بزرگی بوده ترویج کنند.

این اتحاد و همبستگی مثال زدنی مردم کُرد کرمانشاه که به عنوان الگویی عملی در کشور تبدیل شده، مشتی محکم بر دهان دشمنانی است که در تفرقه مردم این دیار، خواب سیادت و سالاری خویش را می‌بینند .

در بین برادران و خواهران اهل سنت و اهل تشیع این استان مرزنشین که قبله مشترک، رسول مشترک، کتاب واحد، خدای واحد و رهبر واحد دارند، تفرقه پذیرفتنی نیست.

اهل سنت استان کرمانشاه ، فقهاً پیرو مذهب شافعی هستند، امامی که بجرم محبت اهل بیت رسول الله، با تهدید و دستگیری و محاکمه مواجه شد و مردم اورامانات به پیروی از این فقیه بزرگوار، محبان اهل بیت و عاشقان صادق رسول الله(ص) هستند.

امام جمعه کرمانشاه: وحدت مثال زدنی استان باید تبیین شود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در این راستا با تاکید بر حفظ وحدت به عنوان دستور قرآن گفت: باید وحدت مثال زدنی بین مذاهب استان کرمانشاه تبیین شود.

آیت الله «مصطفی علما» خطاب به نخبگان فرهنگی و قرآنی شیعه وسنی گفت: باید همگان بدانیم استکبار از ایران قوی و اسلام می ترسند، لذا باید همه ما اسلام قوی و وحدت و یکپارچگی را به جهانیان معرفی کنیم.

امام جمعه کرمانشاه افزود: باید هوشیار باشیم که همین اسلام وحدت آفرین است که مورد خشم استکبار جهانی شده و آن ها اسلام را بر نمی تابند، لذا باید همه ما اهتمام به حفظ اسلام داشته باشیم.

این استاد حوزه های علمیه یادآور شد: همین حضور آگاهانه است که اسلام را نگه داشته و به عنوان دین رستگاری به جهان معرفی کرده است، لذا می بینیم، به رغم برخی مشکلات، اما مردم در صحنه حضور دارند و به دین اسلام عشق می ورزند.

پیمان‌های استوار و مستحکم؛ جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه: خدشه به وحدت، مهمترین هدف دشمن است

استاندار کرمانشاه در این راستا با بیان اهمیت حفظ وحدت و همبستگی اظهار کرد: امروز دشمن از وحدت میان مسلمانان هراس دارد از این رو مهمترین دسیسه ای که آنها با جدیت آن را دنبال می کنند، خدشه وارد کردن به این وحدت است.

«محمد طیب صحرایی» افزود: دشمن از پیشرفته ترین امکانات تبلیغاتی خود برای ایجاد تفرقه و خدشه وارد ساختن به وحدت و همبستگی میان مردم استفاده می کند.

او ادامه داد: امروز دشمنان دین اسلام و مسلمانان برای تطمیع سیاست‌های پلید خود، به اختلاف و ایجاد تفرقه میان مسلمان جهان روی آورده اند و به دلیل واهمه و ترسی که از اتحاد و وحدت آن‌ها دارند از هیچ اقدامی برای خدشه وارد کردن بر اتحاد و وحدت آنها کوتاهی نکرده و نمی‌کنند.

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: همه وظیفه داریم در عمل به آموزه های اسلامی‌مان و توجه به حفظ وحدت در تمام زوایا زندگی با دقت و هوشیاری در دام دشمنان گرفتار نشده و همچنان وحدت و همبستگی خود را حفظ کنیم.

صحرایی با بیان اینکه وحدت در نگاه اسلامی یک امر گذرا نبوده و بلکه یک دستور صریح اسلامی و یک امر بدیهی برای هر مسلمان واقعی است تاکید کرد: در همین راستا علما و روحانیون باید از هر آنچه که باعث کم رنگ شدن این اتحاد و یگانگی می شود جلوگیری کنند.

صحرایی با بیان اینکه کسانی که سعی می کنند توجه جامعه اسلامی را از دشمنان برگردانند بدون شک دشمنان این جامعه هستند افزود: نباید از توطئه های رژیم اشغالگر قدس و امریکا که حتی لحظه ای از دسیسه علیه نظام و انقلاب ما کوتاهی نمی کنند غافل شد.

پیمان‌های استوار و مستحکم؛ جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی در کرمانشاه

وحدت باید دوطرفه باشد و وحدتِ یک‌طرفه جوابگو نیست

امام جمعه اهل سنت پاوه نیز در این راستا گفت: وحدت دستور قرآن کریم و امر رسول‌الله (ص) است؛ قرآن کریم می‌فرماید «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» و در حدیث داریم پیامبر اسلام (ص) در حجة‌الوداع فرمودند: «لاتَرجِعوا بَعدی کُفّارا یَضرِبُ بَعضُکُم رِقابَ بَعضٍ» پس وحدت هم دستور آسمانی و هم دستور رسول گرامی اسلام (ص) است.

ماموستا «ملاقادر قادری» در ادامه با اشاره به تاثیر مثبت جلسات وحدت در کشور، گفت: وحدت باید دوطرفه باشد و وحدتِ یک‌طرفه جوابگو نیست.

وی افزود: وحدت باید دوطرفه باشد و وحدتِ یک‌طرفه جوابگو نیست؛ ما افتخار می‌کنیم به‌خاطر ولادت پیامبر اسلام(ص) و در اعلام همبستگی با آقایان اهل‌تشیع در سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، جوانرود، روانسر و پاوه هر ساله جلساتی برگزار می‌کنیم و پشیمان هم نیستیم و ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد.

وی اضافه کرد: چه اشکالی دارد در سنقر و کنگاور و اسلام‌آباد غرب و هرسین هم جلساتی مثل پاوه و جوانرود و روانسر برگزار شود، چون یک‌طرفه ادعای وحدت کردن ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند.

امام جمعه پاوه تصریح کرد: جلسات وحدت سال‌های گذشته قطعاً اثرگذار بوده و خواهد بود.

پیمان‌های استوار و مستحکم؛ جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی در کرمانشاه

رهبر انقلاب: تفرقه‌افکنان میان شیعه و سنی، خائن یا جاهل هستند

امام جمعه کنگاور هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، دین اسلام را دینی تقریبی و وحدت آفرین دانست و اظهارکرد: راهبرد دین اسلام، وحدت و امت‌سازی است که باید به آن توجه کرد.

آیت‌الله «سیدرضا حسینی» افزود: وحدت اسلامی از موضوعاتی است که هم در آیات کریمه‌ قرآن تأکید بسیاری بر آن شده و هم سخنان و سیره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام بر آن تأکید دارد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ‌ اللّهِ جَمِیعًا وَ لاَ تَفَرَّقُواْ».۱ این یک دستور صریح و روشن است که همه بیایید حول یک محور جمع بشوید و وحدت پیدا کنید که آن محور همانا «حبل ‌الله المتین» است.

وی در ادامه به تعابیر بزرگان در حوزه وحدت پرداخت و خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(ادام لله ظله الشریف) در سفر چندسال پیش خود به استان کردستان فرمودند: هر کسی که بر طبل اختلاف بین شیعه و سنی بکوبد یا خائن است یا از روی جهالت و نادانی است.

آیت‌الله سیستانی: عزیزان اهل سنت نفس و جان ما هستند

وی در ادامه گفت: آیت الله العظمی سیستانی مرجع بزرگ شیعیان عراق هم حتی از لفظ برادران اهل سنت استفاده نمی‌کند، بلکه به عربی می‌گوید:«و قولو انفسنا اهل السنه»؛ یعنی بگوئید عزیزان اهل سنت اینها از برادر به ما نزدیکترند؛ نفس و جان ما هستند.

آیت‌الله حسینی خاطرنشان کرد: با این تعابیر زیبا همه در دور پرچم اسلام با محوریت قرآن و رسول الله(ص) جمع می شویم.

پیمان‌های استوار و مستحکم؛ جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی در کرمانشاه

دشمن برای ایجاد تفرقه بین مذاهب تلاش کرد اما شکست خورد

رییس ستاد بزرگداشت هفته وحدت در استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه در هفته وحدت میزگردهای تخصصی با حضور علمای شیعه و سنی در شبکه استانی زاگرس تدارک دیده شده است، افزود: در این هفته علاوه بر گردهمایی با حضور ۵۰۰ تن از علمای شیعه و سنی، از شخصیت های دینی و فرهنگی فعال در این حوزه تقدیر به عمل خواهد آمد.

حجت‌الاسلام «جواد فاطمی‌نسب» افزود: در این ایام برای سرکشی و دلجویی از خانواده های شهدا از اهل سنت و تشیع هم برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات تلویزیونی و طرح سوالاتی در خصوص دین اسلام و نشست ها و دیدار علمای شیعه و سنی در این هفته از دیگر برنامه های هفته وحدت است، اظهار کرد: مهمترین مولفه ای که در تاریخ ۴۴ ساله انقلاب اسلامی موجب پیشرفت، عزت و مانایی نظام شده است، وحدت مذاهب و اقوام بوده در حالیکه دشمن در این سالها برای ایجاد تفرقه و دشمنی بین مذاهب بسیار تلاش کرد اما شکست خورد.

پیمان‌های استوار و مستحکم؛ جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی در کرمانشاه

جهاد تبیین؛ راهکار مقابله با تفرقه‌افکنان

فرماندار کنگاور هم در این راستا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از طرح‌های مهم برای مقابله با هجمه های ایجاد شده برعلیه نظام طراحی و تدوین برنامه های مناسبتی مانند هفته‌ وحدت است.

«ایرج صادقی» تصریح کرد: نامگذاری این هفته توسط بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی بنام هفته وحدت نشاندهنده ی بینش عمیق و اهمیتی است که مناسبت های این هفته دارد.

وی افزود: مناسبت های مهمی از جمله هفته وحدت که بعد از انقلاب اسلامی در تقویم کشور تدوین شدند گامی اساسی در بازپس گیری هویت دینی و ملی بوده و هستند.

فرماندار کنگاور در ادامه گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون حفظ وحدت و ارتقاء و تقریب مذاهب و پرهیز از هر گونه اختلاف افکنی و تاکید بر اشتراکات فراوان امت اسلام به جای برخی تفاوت دیدگاه هاست و این بخش مهمی از آموزه های پیامبر گرامی اسلام در امت سازی و تعالیم وحدت آفرین بوده است.

صادقی با بیان این نکته که برخی از روی جاهلیت به تفرقه دامن می‌زنند، خاطرنشان کرد: باید با جهاد تبیین در برابر این جاهلان ایستادگی کرد و اقدام به تنویر و شفاف‌سازی افکار کرد تا از ضربه به جهان اسلام جلوگیری شود.

پیمان‌های استوار و مستحکم؛ جلوه‌ای از وحدت شیعه و سنی در کرمانشاه

ماه ربیع‌الاول در سایه میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)، علت و فضل آفرینش و خاتم رسولان و پیامبر صلح و دوستی، ماهی خجسته و میمون برای مسلمانان به شمار می‌رود این ماه پر خیر و برکت که با آموزه های نبی مکرم اسلام (ص) موجب یکپارچگی ایمان آورندگان و مسلمانان در سایه سار تعالیم قرآن کریم و سنت و سیره نبوی گردید، بحق از سوی بناینگذار جمهوری اسلامی به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد.

به گزارش ایرنا، در استان کرمانشاه که بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می کنند.

این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشیع و اهل حق در این استان سکونت دارند و بر اساس آخرین آمار حدود ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را هموطنان اهل سنت تشکیل می دهند.

۶۵ درصد مردم استان کرمانشاه شیعه، نزدیک به ۲۵ درصد اهل تسنن و ۱۰ درصد اهل حق هستند که با همدلی و وحدت در کنار یک زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha