۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۱:۵۷
کد خبر: 85246305
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاییز در فنلاند با اعتصاب و اعتراض آغاز شد

۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۱:۵۷
کد خبر: 85246305
پاییز در فنلاند با اعتصاب و اعتراض آغاز شد

تهران- ایرنا- فنلاندی‌ها پاییز را با اعتصاب و اعتراض نسبت به بودجه ریاضتی دولت این کشور آغاز کردند.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از یورونیوز، رهبران اتحادیه‌های کارگری فنلاند می‌گویند که دولت دست راستی پتری اورپو نخست‌وزیر این کشور یک دولت معکوس رابین هودی است که حمایت از فقرا را کاهش داده اما در عین حال با معافیت‌های مالیاتی خود به ثروتمندان این کشور پاداش می‌دهد.

دولت دست راستی فنلاند با پاییز نارضایتی روبه‌رو است زیرا اتحادیه‌های کارگری و دانشجویان به دلیل کاهش رفاه اجتماعی، کاهش حقوق و امنیت شغلی و محدودیت‌های جدید برای دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند در این کشور شمال اروپا ادامه تحصیل دهند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

مشهودترین اعتراضات اخیر با اشغال دانشگاه هلسینکی توسط دانشجویان آغاز شد، جنبشی که اکنون وارد سومین هفته خود شده و هزار نفر از کارکنان دانشگاه نیز طوماری را در حمایت از دانشجویان معترض امضا کرده‌اند. سازمان‌دهندگان این اعتراضات دانشجویی می‌گویند که این جنبش مثل یک آتش‌سوزی در تمام دانشگاه‌های بزرگ دیگر فنلاند نیز گسترش یافته است.

کای نوردلوند معاون رئیس دانشگاه هلسینکی در بیانیه‌ای، گفت: ما از نظرات دانشجویان حمایت می‌کنیم و ریاست دانشگاه نگرانی‌های دانشجویان معترض را درک می‌کند.

هاوو لااکسو یکی از دانشجویان معترضی که دانشگاه هلسینکی را اشغال کرده‌اند، گفت: در طول دهه گذشته، حمایت‌های رفاهی که دانشجویان فنلاند دریافت می‌کردند به طور مداوم قطع شده است و این دولت نیز با ادامه همین روند، وضعیت دانشجویان را بدتر و ما را مجبور می‌کند برای ادامه تحصیل زیر بار بدهی بیشتری برویم، به این معنی که وقتی فارغ‌التحصیل می‌شویم بدهی هنگفتی خواهیم داشت که مجبور به بازپرداخت آن هستیم.

پاییز در فنلاند با اعتصاب و اعتراضات آغاز شد

لااکسو افزود: دولت کنونی فنلاند همچنین قصد دارد هزینه‌های تحصیل را افزایش دهد و سیاست‌های مهاجرتی را سخت‌تر کند تا دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی تنها سه ماه فرصت داشته باشند که یا شغلی پیدا کنند یا از این کشور اخراج شوند.

در همین رابطه ساندرا برگکویست وزیر جوانان فنلاند با بیان اینکه از دلیل نگرانی دانشجویان آگاه است، خاطرنشان کرد: وقتی کیف پول شما کوچک می‌شود، واکنش نشان می‌دهید.

وی افزود: حق تظاهرات برای جامعه فنلاند یک حق اساسی است اما باید در نظر داشته باشیم که ثبت‌نام در آموزش عالی برای فنلاندی‌ها رایگان است در حالی که در بسیاری از کشورها، دانشجویان مجبورند هزینه‌های قابل توجهی برای ادامه تحصیل خود در آموزش عالی را متحمل شوند.

اعتصابات «تسخیر آموزش و پرورش» حتی به برخی از دبیرستان‌های فنلاند، ابتدا در منطقه پایتخت و اکنون در چندین شهر دیگر این کشور نیز گسترش یافته است زیرا اتحادیه‌ای که نماینده دانش آموزان دبیرستانی فنلاند است، اعضای نوجوان خود را به این کار و بیان اعتراض خود تشویق کرده است.

الا سیلتانن رئیس اتحادیه دانش‌آموزان دبیرستانی فنلاند، گفت: تظاهرات زیادی در سراسر کشور در حال وقوع است و من فکر می‌کنم دولت باید به آن توجه کند اما من خیلی امیدوار نیستم که این اعتراض‌ها چیزی را تغییر دهد.

در کنار کاهش مزایای دانشجویان و تدابیر سخت‌گیرانه‌تر مهاجرت، دولت فنلاند همچنین برخی از گسترده‌ترین اصلاحات دهه‌های اخیر را در حوزه کسب و کار و مشاغل این کشور پیشنهاد کرده است، اصلاحاتی که در جهت کاهش حمایت‌ها از اقشار کارگر و کم درآمد و دادن امتیازهای بیشتر به سرمایه‌داران و ثروتمندان متمرکز شده است.

دولت کنونی با وعده محدود کردن استقراض دولت و مهار آنچه که آنها به عنوان هزینه‌های سرسام‌آور دولت سانا مارین نخست‌وزیر مستعفی فنلاند از آن یاد می‌کردند، روی کار آمد.

پاییز در فنلاند با اعتصاب و اعتراضات آغاز شد

جارک الورانتا رئیس سازمان مرکزی اتحادیه‌های کارگری فنلاند (SAK) توضیح داد: بودجه‌ای که دولت کنونی فنلاند معرفی کرده، در حقیقت یک بودجه ریاضتی نیست زیرا آنها برای ثروتمندان جامعه مانند کسانی که بیش از ۸۰ هزار یورو در سال درآمد دارند، تخفیف مالیاتی قائل شده‌اند.

وی افزود: این یک دولت معکوس رابین هودی است که از فقرا می‌گیرد و به ثروتمندان می‌دهد، بنابراین از این نظر بودجه‌ای که نام آن را بودجه ریاضتی گذاشته‌اند، در حقیقت فقط یک بودجه ریاضتی برای افراد کم درآمد جامعه فنلاند است.

سازمان مرکزی اتحادیه‌های کارگری فنلاند برای دادن هشدار به نخست‌وزیر فنلاند، فعلاً سه هفته اعتصاب هدفمند را در بخش‌های مختلف اعلام کرده و امیدوار است به دولت فنلاند نشان دهد که اگر برخی از سیاست‌هایی که اتحادیه‌های کارگری آن سیاست‌ها را مشکل‌ساز می‌دانند اتخاذ کند، چه اتفاقی در پیش خواهد بود.

الورانتا با اشاره به تشدید احتمالی اعتصابات، تاکید کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، ما برنامه‌های دیگری در پیش داریم اما با این وجود من کاملاً مطمئن هستم که دولت فنلاند به دلیل فعالیت‌های فعلی ما عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه ریکا پوررا وزیر دارایی و رهبر حزب راست افراطی فنلاندی‌ها از زمان تصدی در سمت خود در ژوئن از ملاقات با رهبران ارشد اتحادیه‌های کارگری خودداری کرده است، افزود: بسیار مضحک است که مقامات دولتی مدعی هستند که به اتحادیه‌های کارگری گوش می‌دهند، در حالی که هیچ بحث و مذاکره واقعی با رهبران این اتحادیه‌ها انجام نمی‌دهند! آنها فقط به دنبال اجرا کردن سیاست‌های خود هستند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha