مجمع تقریب مذاهب و مجمع بین‌المللی فقه جده تفاهمنامه همکاری امضا کردند

تهران - ایرنا - تفاهمنامه همکاری بین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی فقه جده در حاشیه سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی امضا شد.

به گزارش ایرنا از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل این مجمع گفت: برای اولین بار تفاهمنامه‌ای میان مجمع تقریب مذاهب اسلامی و مجمع فقه اسلامی در جده برگزار شد. مجمع فقه اسلامی در جده ۹ مذهب مختلف را بررسی کرده و مسائل جدید در آنجا مطرح می‌شود و در رابطه با این موضوعات بحث و تبادل نظر می‌شود که چه فتوایی باید در رابطه با این مسائل مطرح شود.

وی افزود: مسائل مربوط به فناوری‌های جدید و پزشکی جدید از موضوعاتی است که در این مجمع طرح مسئله شده و در مورد آن بحث و تبادل نظر می‌شود و در نهایت بهترین ادله به شور گذاشته می‌شود و افراد می‌توانند با در نظر گرفتن همه جوانب، فتوای مناسب را در مذاهب مختلف صادر کنند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: ما پررنگ تر از گذشته در این جلسات حضور پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: آیت الله محمدعلی تسخیری موسس مجمع فقه جده بودند اما مدتی بود که بین ما فاصله افتاده بود و با این اتفاق، مکتب شیعه با اعضای بیشتر حضور پررنگ‌تری در این مجمع خواهد داشت و اجتهاد شیعی بیش از گذشته در این مجمع مطرح خواهد شد.

قطب مصطفی سانو دبیرکل مجمع فقه اسلامی جده نیز گفت: در حکمت نبوی مَثل مسلمانان به مثابه یک پیکر واحد است که اگر عضوی به درد آید، دیگر اعضا نیز احساس ناراحتی می‌کنند و پیکر واحد، همان امت اسلامی و اعضای این پیکر، کشورها و ملت‌های ما هستند.

وی افزود: اگر کشوری یا سرزمینی از ظلم، فقر و بیماری در رنج باشد، دیگر اعضای این پیکر نیز احساس ناراحتی خواهند کرد.

قطب مصطفی سانو با بیان اینکه خداوند می‌فرماید، «إن هذه امتکم، امة واحدة و انا ربکم فاعبدون» تصریح کرد: این آیه و حدیث پیامبر که امت اسلامی را یک پیکر توصیف کردند، در حقیقت مسلمانان را به وحدت امر می‌کنند.

وی با بیان این که آیت الله تسخیری ۴۲ سال پیش مجمع فقه اسلامی را تاسیس کرد، وی را شخصیتی بی‌نظیر در جهان اسلام خواند.

دبیرکل مجمع فقه اسلامی جده ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهمنامه، ابراز امیدواری کرد، بدین وسیله روابط این مجمع با جمهوری اسلامی ایران به صورت اعم و مجمع تقریب مذاهب اسلامی به صورت ویژه گسترش پیدا کند.

سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی از روز یکشنبه نهم مهر ماه با سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شد و سه شنبه مصادف با ۱۷ ربیع الاول و دیدار شرکت کنندگان در کنفرانس با رهبر معظم انقلاب و صدور بیانیه پایان می یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha