خاطره مقام پارلمانی روسیه از سخنرانی آیت‌الله رئیسی در دوما

مسکو- ایرنا- رئیس کمیته بودجه و مالیات دومای دولتی روسیه در دیدار هیات پارلمانی ایران در مسکو به بیان خاطره خود از سخنرانی اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دومای روسیه پرداخت و گفت: این سخنرانی،‌ بسیار تأثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آندره ماکاروف روز دوشنبه در دیدار با رئیس و برخی اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که به دعوت رسمی وی به مسکو سفر کرده‌اند، افزود:‌از سال ۱۹۹۳ نماینده دوما هستم و در ۳۰ سال گذشته سخنرانی‌های زیادی را در دوما گوش داده‌ام.

در این ملاقات که با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، این عضو دومای دولتی روسیه گفت: در این میان، سخنرانی آیت الله رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دومای روسیه بر روی نمایندگان دوما تأثیر بسیار زیادی داشت و یکی از سخنرانی‌های بسیار قوی رهبران جهان بود که طی سه دهه اخیر در دوما انجام شده است.

ماکاروف با اشاره به اعطای دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو به آیت الله رئیسی در سفر به روسیه، گفت: مضامین و مباحث مطرح شده در سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران گویای آن بود که ایشان واقعا شایسته چنین عنوانی است.

رئیس کمیته بودجه و مالیات دومای دولتی روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات بین‌المللی و اراده رهبران روسیه و ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه گفت: در حال حاضر، روابط تهران - مسکو از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با توسعه روابط پارلمانی، فرهنگی و گردشگری، مناسبات را مستحکم و پایدار کرد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰ در جریان سفر به روسیه علاوه بر دیدار با همتای روس خود، با ایرانیان مقیم روسیه، فعالان اقتصادی و تجار روس و رئیس شورای مسلمانان این کشور نیز دیدار و گفتگو و در جمع نمایندگان مجلس دومای روسیه سخنرانی کرد.

خاطره مقام پارلمانی روسیه از سخنرانی آیت‌الله رئیسی در دوما

در این دیدار، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران و روسیه وارد مرحله جدیدی از مناسبات دوجانبه شده‌اند، گفت: دیدارها و ارتباطات سران دو کشور گویای آن است که علاقه‌ها و نیازها، دو کشور را در عرصه‌ بین‌المللی به یکدیگر نزدیک کرده است و ما علاقه مند هستیم که هر روز بر حجم این مناسبات افزوده شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در ادامه گفت:‌ جهان چندقطبی، ایده زیبایی است که بر خلاف میل قدرت‌های بزرگ، جهان به سمت و سوی آن حرکت می‌کند و در شکل‌گیری مناسبات نوین بین‌المللی هم نقش ایران و هم نقش روسیه،‌ تعیین کننده است.

حاجی بابایی گفت: در تعیین جایگاه کشورها در نظم نوین بین‌المللی، اقتدار کشورها تأثیرگذار است و تردیدی نیست که همکاری ایران و روسیه به ارتقای جایگاه آنها در جهان آینده منجر خواهد شد.

خاطره مقام پارلمانی روسیه از سخنرانی آیت‌الله رئیسی در دوما

در ادامه این دیدار،‌ دیگر اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس که حاجی بابایی را در سفر به مسکو همراهی می‌کنند به طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه مناسبات دوجانبه پرداختند.

در این دیدار همچنین درباره فرایندهای تدوین بودجه، چگونگی تأمین درآمدهای دو کشور و سهم نفت و مالیات از بودجه سالانه تبادل نظر شد.

خاطره مقام پارلمانی روسیه از سخنرانی آیت‌الله رئیسی در دوما

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، محمدمهدی مفتح، مهرداد گودرزوند چگینی، جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی، غلامحسین رضوانی و غلامحسین کرمی از اعضای برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، حاجی بابایی را در این سفر همراهی می‌کنند.

هیأت پارلمانی ایران در این سفر همچنین با دیگر مقامات دومای دولتی و نیز رئیس کمیسیون بودجه شورای فدراسیون روسیه و برخی مقامات اقتصادی این کشور دیدار خواهد داشت.

دوما، نام پارلمان کشور روسیه است که نقش مهمی در ساختار سیاسی این کشور دارد. نمایندگان «دومای دولتی» بر اساس رأی شهروندان فدراسیون روسیه به مدت پنج سال انتخاب می‌شوند.

طبق قوانین روسیه طرح یا لایحه ای که در دوما (مجلس سفلی ) به تصویب نهایی برسد باید در شورای فدراسیون ( مجلس سنا) نیز تایید شود و پس از امضای رئیس‌جمهور اعتبار قانونی پیدا می کند.

شورای فدراسیون روسیه ۱۷۰ سناتور از ۸۵ واحد فدرال متشکل از ۲۲ جمهوری، ۴۶ استان، ۹ سرزمین، سه شهر فدرال، چهار ناحیه خودمختار و یک ابلاست خودمختار این کشور دارد.

رئیس شورای فدراسیون پس از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، سومین مقام برتر در فدراسیون روسیه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha