جلسه‌های شورای مشورتی بنیاد و جایزه مصطفی (ص) با حضور همسر رییس‌جمهور برگزار شد

اصفهان- ایرنا- جلسه‌های شورای مشورتی بنیاد و جایزه مصطفی (ص) با حضور همسر رییس‌جمهور، برگزیدگان این دوره جایزه و دانشمندان حاضر در این نشست برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه علم و آموزش ایرنا، شورای مشورتی بنیاد مصطفی (ص) امروز (دوشنبه) در محل هتل عباسی اصفهان با حضور جمیله علم‌الهدی همسر رییس جمهور، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، قائم مقام فرهنگستان علوم و رییس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) و مدیر بنیاد مصطفی (ص) همچنین پنج برگزیده این دوره از جایزه برگزار شد.

مدیر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد مصطفی (ص) نیز در مورد روند برگزاری جایزه توضیحاتی داد و گفت: در سه زمینه شامل تولید ثروت، نفوذ و مفید بودن اثر و آینده اثر آثار برگزیدگان بررسی شده است. در روند بررسی به سه شکل آثار دریافت شد، معرفی افراد، فراخوان روی سایت و بررسی های دبیرخانه و در نهایت فهرست طولانی از دانشمندان مقیم و غیرمقیم را به دست آوردیم.

غلامحسین حلوایی ادامه داد: در این روند ۴۷۰ پرونده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات (۲۶۶ دانشمند مقیم و ۲۰۴ دانشمند غیرمقیم) و ۶۴۰ پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی (۱۷۸ دانشمند مقیم و ۴۶۲ دانشمند غیرمقیم) تشکیل شد. افزون بر این هزار و ۵۰۳ پرونده در حوزه علم و فناوری نانو و علوم پایه و مهندسی (۸۴۶ دانشمند مقیم و ۶۵۷ دانشمند غیرمقیم) در دبیرخانه بررسی شده است.

وی ادامه داد: در غربالگری اولیه پرونده‌ها توسط گروه‌های علمی جایزه، ۲۰۶ پرونده برای ورود به مرحله دوم و بعد از ارزیابی پرونده‌های منتخب، ۴۸ پرونده برای ورود به مرحله بعد انتخاب شدند.

حلوایی افزود: در ادامه پرونده‌های منتخب توسط دانشمندان برجسته جهان در حوزه اثر هر یک از نامزدها، با دریافت نظر ۲۰۲ داور بین‌المللی در مورد ۴۸ پرونده منتخب داوری شدند. در پی داوری نهایی پرونده‌های منتخب توسط گروه‌های علمی جایزه ۱۴ نامزد برتر به کارگروه علمی معرفی شدند که از این تعداد با جمع‌بندی نامزدهای برتر توسط کارگروه علمی جایزه ۹ نامزد برتر انتخاب شدند. برترین ها توسط کارگروه علمی به شورای سیاست‌گذاری جایزه معرفی و در انتخاب نهایی برگزیدگان توسط شورای سیاست‌گذاری جایزه ۳ برگزیده مقیم و ۲ برگزیده غیرمقیم به عنوان برگزیدگان این دوره انتخاب شدند.

در این جلسه همچنین در مورد مبلغ مادی جایزه تصمیم گرفته شد که همان اندازه ۵۰۰ هزار دلار یا معادل آن باشد (قابل پرداخت با ارزهای دیگر در صورت لزوم). همچنین اعضای جدید حقوقی و ناظر در شورای سیاست‌گذاری انتخاب شدند.

بخش دوم این نشست، شامل جلسه شورای سیاست‌گذاری بنیاد مصطفی (ص) بود که رییس این دوره کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) در این بخش از جلسه گفت: جایزه مصطفی در چهار دوره گذشته واقعا مفید بوده و زمان نشان داد شخصیت های انتخاب شده واقعا انتخاب های خوبی بودند.

علی اکبر صالحی ادامه داد: شبکه ای از افراد حامیان و موسسان پشت سر هر دانشمندی هستند که منابع و حمایت ها را در اختیار او قرار می دهند. دانش تلاشی است که مرزها، فرهنگ ها و اصول را پشت سرمی گذارد و جایزه مصطفی (ص) و بنیاد مصطفی (ص) دستاوردهای دانشمندان مسلمان را ارزش می گذارد تا شبکه ای از دانشمندان تشکیل و زمینه ای برای هم افزایی علمی و حمایت ها مانند گرنت و غیره فراهم شود و همکاری بین بازیگران بهتر شکل گیرد.

وی در ادامه از حضار خواست پیشنهادات خود را برای اجرای برنامه ها و همکاری ها ارائه دهند.
رییس کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) نیز در این نشست گفت: بر اساس ارتباط طولانی با ایران می دانم ابتکارات زیادی انجام شده و از طرف کامستک اعلام می کنم مایل هستیم ارتباط رسمی با بنیاد مصطفی (ص) داشته باشیم و توافق نامه ای با بنیاد امضا کنیم.

محمد اقبال چودری ادامه داد: ایران در همه زمینه های علم و فناوری فعالیت خوبی داشته است. قصد داریم از مهارت موسسات ایرانی به عنوان الگویی استفاده کنیم تا موسسات دیگر در جهان اسلام را تقویت کنیم.

وی پیشنهاد دوم را همکاری نزدیک تر با بنیاد اعلام کرد و گفت: قصد داریم در زمینه تحقیقات بیماری های عفونی در کشورهای اسلامی به دست کم ۲۰ تا ۳۰ محقق در این زمینه گرنت بدهیم.

پنج برگزیده این دوره نیز در ادامه پیشنهادات خود را ارائه دادند. پروفسور سامیه خوری پیشنهاد داد نهادی تشکیل شود که همه دانشمندان بتوانند در آن تحقیق کنند. پروفسور امید فرخ زاد با اشاره به اهمیت تحقیقات در زمینه توالی یابی ژنتیکی جمعیت در کشورهای مختلف گفت این تحقیقات در آینده به دلیل اهمیتی که در درمان سرطان دارد، ارزش زیادی خواهد داشت.

احمد حسن نیز گفت: دانشمندان زیادی در این نشست حاضر هستند و سوال این است که آیا می توانیم نهادی تشکیل دهیم که بتواند همه دانشمندان را حمایت کند. احمد فوزی، هم جایزه مصطفی (ص) را سکوی خوبی برای کشورهای مسلمان و بلکه همه دانشمندان دانست و گفت: می توانیم همه دانشمندان مسلمان را سالی یک یا دو بار دور هم گرد آوردیم تا چالش های جهان اسلام را بررسی کرده و از آنها بخواهیم این مسائل را حل کنند. 

همچنین مورات اویسال اظهار داشت: دانشمندان زیادی در دانشگاه های اصفهان و صنعتی اصفهان طی روزهای برگزاری نشست های تبادل علم و فناوری ملاقات کردم‌. اکنون معتقدم بنیاد مصطفی (ص) در موقعیتی قرار دارد که می تواند هم دیدها نسبت به ایران را تغییر دهد که بیشتر ناشی از اخبار رسانه ها است و هم به دانشمندان کشورهای مسلمان دیگر کمک کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha