مهرورزی اجتماعی با تاسی از «اخلاق محمدی»

سمنان- ایرنا- یکی از جلوه‌های قابل اتکا به فرهنگ «اخلاق محمدی» می‌تواند مهرورزی اجتماعی، توجه به فرهنگ شهروندمداری و رعایت حقوق متقابل شهروندی در جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توسعه فرهنگ شهروندی با تاسی، تمرکز و تاکید بر سیره پیامبر مهربانی‌ها حضرت محمد(ص)، کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاهش هزینه‌های شهری و ارتقای وفاق و همدلی را به همراه دارد و باید این راهبرد با فراهم ساختن بسترها با تلاش و همراهی بیش از پیش دستگاه‌های فرهنگی به منظور حفظ زنجیره مهربانی بین شهروندان مورد توجه باشد.

نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله(ص)، پیامبر مهربانی‌ها و الگوی مسلم مهرورزی هستند که توجه به نهادینه شدن سیره پیامبر اکرم(ص) در جامعه پویایی، نشاط و توسعه را به همراه دارد و به طور حتم بر همین اساس بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ۱۳۸۵ روز ۱۷ ربیع الاول، سالروز تولد پیامبر اکرم محمد مصطفی(ص) را به عنوان «روز اخلاق و مهرورزی» تصویب کرد.

مهرورزی اجتماعی با تاسی از «اخلاق محمدی»

پیامبر اکرم(ص) در کنار اخلاق نیکو در جوانمردی، آداب معاشرت ، بردباری و امانتداری، شهره زمان خود بود و آنچنان خداوند اخلاق پسندیده به آن حضرت عنایت کرده بود که لقب «امین» بر او نهادند و در سراسر مکه به «محمد امین» معروف شدند.

رسول اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) در سراسر این جهان هستی به مهربانی و رحمت شناخته می‌شوند، شخصیتی جلیل القدر که بر رعایت حقوق افراد جامعه، ارتقای اخلاق و مکارم انسانی و روحی تاکید فراوان داشتند و حتی آنقدر بردبار بودند که وقتی مردی جاهل، تسلیم منطق نبوی نمی شد و به الگوی جهان هستی بی‌احترامی می‌کرد، ایشان با بردباری تحمل می کردند و رعایت همین جنبه‌های اخلاقی و رفتاری بود که اسلام را در سراسر جهان گسترش دادند.

مهرورزی اجتماعی با تاسی از «اخلاق محمدی»

سمنان «دارالمرحمه» ایران

استان سمنان دیاری است کویری با مردمانی مهربان، آرام و بااخلاق که از دیرباز به دلیل قرارگیری در مسیر زائران امام رضا(ع) حضرت معصومه(س) و میزبانی از برادر این ۲ بزرگوار حضرت یحیی(ع) در مهربانی، اخلاق خوش و پذیرایی از زائران معروف بودند و به واسطه همین مهربانی‌ها و اخلاق‌مداری، لقب «دارالمرحمه» گرفت تا گواهی باشد بر اخلاق‌مداری مردم این دیار و مولانا در اشعار خود در وصف مهربانی و همدلی چه خوش گفته است:

حرف و صوت و گفت را بر هم زنم

تا که بی این هرسه با تو دم زنم

پس زبان محرمی خود دیگر است

همدلی از همزبانی بهتر است

مهرورزی اجتماعی با تاسی از «اخلاق محمدی»

مورخان در ثبت تاریخ اذعان دارند سمنان از دیرباز در رعایت ادب و اخلاق شهره بود طوری که در گذشته‌های دور از سمنان به عنوان «سوییس ایران» یاد می‌شد، چرا که زندان‌هایش خالی از زندانی بود، این موضوع یعنی عمل و رفتار این دیار در چارچوب قوانین و هنجارها بوده است و تخطی از قانون وجود نداشت.

فرصت مهرورزی؛ از حقوق شهروندی تا رعایت حقوق متقابل در رانندگی

چه خوب است که اکنون نیز در زندگی روزانه خود بیش از گذشته تلاش کنیم و با رفتار طبق هنجارها و رعایت حقوق شهروندی، همنوعی را از خودمان آزرده خاطر نکنیم و ادامه دهنده زنجیره مهربانی و مهرورزی باشیم.

نحوه رانندگی از جمله مواردی است که مستقیم با اخلاق هر فرد ارتباط دارد و شخصیت افراد را نشان می‌دهد، بارها پیش آمده راننده‌ای بدون رعایت انصاف و قانون در حال گازدادن و بی‌توجه به اطراف است؛ باید پرسید «به کجا چنین شتابان» که البته خودش هم نمی‌داند.

بارها دیده‌ایم در چهارراهی با وجود چراغ راهنمایی و رانندگی چه بلوایی است، راننده‌ای به راننده دیگر راه نمی‌دهد و خودش را مقدم می‌داند و در نهایت این بی‌اخلاقی چهارراه را قفل می‌کند و تردد متوقف و تبدیل به گره ترافیکی می‌شود و این وضعیت هر فرد اخلاق‌مدار که خود را ملزم به رعایت حقوق شهروندی و قوانین می‌داند.

به بیانی دیگر نامهربانی در موضوعی کوچک موجب ایجاد گرهی بزرگ و فوت لحظه‌ها می‌شود، پس چه خوب که با تاسی از سیره پیامبر مهربانی‌ها، نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله(ص)، خاتم پیامبران و برترین شخصیت جهان هستی، تلاش کنیم زنجیره مهربانی را ادامه دهیم و قطع کننده زنجیره مهرورزی نباشیم.

سمنان «شهر اخلاق»

به گزارش خبرنگار ایرنا، توسعه فرهنگ شهروندی با تاسی، تمرکز و تاکید بر سیره پیامبر مهربانی‌ها حضرت محمد(ص) نیازمند فراهم کردن بسترها و فرهنگ‌سازی در بین نسل امروز و نسل آینده است و فرهنگ‌سازی یک شبه محقق نمی‌شود.

انتظار می‌رود بخش‌های مختلف از جمله دستگاه متولی فرهنگ با تلاش بیش از پیش در نهادیه‌شدن این راهبرد در جامعه نقش آفرینی کنند.

شهر سمنان از دیرباز به «شهر اخلاق» شهره است، اما بر پایه گزارش و گفته مسوولان مربوطه، سمنان در شاخص شادبودن، جزو استان‌های آخر کشور است و توجه به مسایل فرهنگی و برجسته‌سازی الگوی‌های دینی و مذهبی نقشی موثر در ارتقای نشاط اجتماعی، پویایی و توسعه استان سمنان دارد و انتظار می‌رود بخش‌های مختلف در این زمینه بیش از پیش همراهی کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha