۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۴
کد خبر: 85245649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بورل: جنگ اوکراین موجودیت اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست ویژه و مشترک میان وزرای امورخارجه این اتحادیه و اوکراین، به کی‌یف سفر کرده است، با تکرار مواضع بروکسل ادعا کرد که جنگ اوکراین، موجودیت اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل در نشست خبری مشترک با دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین گفت: این جنگ پیامدهای بزرگی را برای جهان دارد اما برای ما اروپایی‌ها، تهدیدی علیه موجودیت‌مان بشمار می‌رود. شاید برای همه این‌طور نباشد اما برای ما اروپایی‌ها – اجازه دهید دوباره تکرار کنم – تهدیدی علیه موجودیت ما است.

وی افزود: به همین خاطر است که ما به همراه آمریکا و سایر دوستان اروپایی‌مان به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بررسی پیشنهاد صلح رئیس جمهوری اوکراین، یکی از مسائلی است که در جلسه کی‌یف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی افزود: تمام همکاران من امروز اینجا آمده‌اند تا تعهد خود و اتحادیه اروپا را در حمایت از اوکراین نشان داده و برلزوم تداوم پشتیبانی از جبهه کی‌یف تاکید کنند.

وزیر امور خارجه اوکراین نیز طی سخنانی عنوان کرد: این جلسه یک رویداد تاریخی است چون برای نخستین بار شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در خارج از مرزهای فعلی خود تشکیل جلسه داده است. وی نشست امروز را حامل پیام اتحادیه در حمایت از اوکراین تعبیر و از ابتکار بورل برای برگزاری این نشست در کی‌یف قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، وزرای امور خارجه ۲۷ کشور اروپایی و اوکراین امروز (دوشنبه) برای آنچه اعلام همبستگی و حمایت از اوکراین نامیده شده است، در کی‌یف جلسه ویژه تشکیل دادند. جوسپ بورل پیشتر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: ما در حال برگزاری نشست تاریخی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اوکراین، کشور نامزد و عضو آینده اتحادیه اروپا هستیم و اینجاییم تا همبستگی و حمایت خود را از مردم اوکراین ابراز کنیم.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت: من به کسانی که سرسختانه برای آینده اوکراین می جنگند - و آن‌هایی که فداکاری می‌کنند- احترام می گذارم. وی با بیان اینکه «اوکراین پیروز خواهد شد» افزود که اتحادیه اروپا «از تلاش برای آزادی اوکراین دست بر نمی‌دارد.»

این درحالیست که جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف راه را بر ادامه این جنگ افروزی باز کردند و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اتحادیه اروپا از ابتدای جنگ اوکراین، ضمن حمایت تمام عیار از این کشور، ۱۱ بسته تحریمی علیه روسیه و نزدیکان به کرملین وضع کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha