وزنه‌برداری در اندیشه تکرار افتخارات

تهران- ایرنا- وزنه‌برداری از رشته‌هایی است که در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی در کنار کشتی، مدال‌های متعددی را کسب کرده و تاثیر زیادی در ارتقا جایگاه کاروان ایران داشته است.

به گزارش ایرنا، بهداد سلیمی نایب رییس فدراسیون وزنه‌برداری در واکنش به اینکه کاروان ایران به طلاهای وزنه‌برداری، کشتی و کاراته نیاز دارد، گفت: متاسفانه کمی شرایط سخت شده و تا الان آن گونه که انتظار می‌رفت مدال طلایی کسب نشده است. ورزشکاران ما در تمام رشته‌ها، تلاش خودشان را کردند ولی متاسفانه مدال طلای ما کم بوده و بار روانی و بار مدالی کاروان روی دوش کشتی، وزنه‌برداری و کاراته است.

مصاحبه بهداد سلیمی در خصوص نتایج احتمالی وزنه‌برداری در هانگژو بهانه‌ای شد تا نگاهی به میزان موفقیت ستارگان ایرانی این رشته در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی داشته باشیم.

وزنه‌برداری در اندیشه تکرار افتخارات

در ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری ایران سه خانم و ۷ مرد حضور دارند. سیده‌الهام حسینی، الهه رزاقی و ریحانه کریمی سه وزنه‌برداری هستند که با هدایت کوروش باقری به هانگژو اعزام شدند و براساس استارت لیست اولیه، سیده‌الهام حسینی در جایگاه ششم دسته وزنی ۸۷ کیلوگرم زنان قرار دارد و کار بسیار دشواری با عنوان‌داران چین، کره‌شمالی و سایر رقبا دارد.

وزنه‌برداری در اندیشه تکرار افتخارات

در دسته ۶۴ کیلوگرم زنان نیز ریحانه کریمی است که با رکورد ورودی ۲۱۱ کیلوگرم در جایگاه آخر جدول گروه A این دسته قرار دارد. همچنین الهه رزاقی با رکورد ورودی ۲۱۵ کیلوگرم در جمع سه نفر آخر استارت لیست گروه A دسته ۷۶ کیلوگرم بانوان قرار دارد.

وزنه‌برداری در اندیشه تکرار افتخارات

هر چند که شانس رسیدن به سکوی مدالی دختران وزنه‌برداری ایران در هانگژو بسیار سخت و دشوار است اما سابقه حضور پولادمردان موجب شده تا انتظار مدال‌آوری از نخبگان ایرانی این رشته بالا باشد. حسین سلطانی نخستین وزنه‌بردار ایرانی است که به روی تخته خواهد رفت. سلطانی هر چند که در مسابقات قهرمانی جهان عملکرد خوبی نداشت اما در هانگژو می‌تواند ناکامی ریاض را جبران کند. البته برخی اخبار حکایت از مصدومیت سلطانی دارد و کادر فنی در خصوص وزنه زدن او تصمیم خواهد گرفت.

در بازی‌های آسیایی امتیاز تیمی معنایی ندارد و مدال تنها به مجموع خواهند داد لذا کادر فنی نسبت به رقابت‌های جهانی تصمیمی متفاوت خواهند گرفت. آیت شریفی نیز شرایطی مشابه سلطانی دارد و هنوز تکلیف وی برای رقابت در دسته به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم مشخص نیست.

وزنه‌برداری در اندیشه تکرار افتخارات

در بازی‌های آسیایی رقابت در دسته‌های غیرالمپیکی است و این موجب شده تا میرمصطفی جوادی رقابت سختی با قهرمانان دسته ۹۶ کیلوگرم داشته باشد. جوادی که با کسب نشان طلای دسته ۸۹ کیلوگرم قهرمانان چینی این دسته را مقهور قدرت خود کرد اکنون باید با امیرحقوقی، چن پو چن از چین‌تایپه، تیان تائو و لی داین از چین و ون جون بوم از کره‌جنوبی رقابت کند. رکورد ورودی میرمصطفی جوادی در این دسته ۳۸۲ کیلوگرم است. تیان تائو به ۴۰۰ کیلوگرم در جایگاه نخست قرار دارد.

جوادی اگر در شرایط ایده‌آل خود باشد یکی از گزینه‌های اصلی رسیدن به سکوی مدالی است و در کنار او امیر حقوقی نیز می‌تواند به سکو چشم داشته باشد.

وزنه‌برداری در اندیشه تکرار افتخارات

رضا دهدار و مهدی کرمی دیگر نمایندگان ایران هستند که در هانگژو جدال سختی با قهرمانان ازبکستانی و قطری دارند. در دسته ۱۰۹ کیلوگرم اکبر ژورائف و روسلان نورالدین‌اف شانس‌های کسب نشان طلا و نقره به شمار می‌روند و دیگر قهرمانان برای جایگاه سوم تلاش خواهند کرد. در مسابقات قهرمانی جهان در ریاض، اکبر ژورائف با مهار ۱۸۹ کیلوگرم یکضرب، ۲۲۶ کیلوگرم دوضرب و مثبت مهار مجموع ۴۱۵ کیلوگرم قهرمان جهان شد. در این دسته روسلان با ۱۸۱ کیلوگرم یکضرب، ۲۲۷ کیلوگرم دوضرب و ثبت مجموع ۴۰۷ کیلوگرم به نشان نقره رسید.

البته در دسته ۱۰۹ کیلوگرم چینی‌ها با لیو گام به رقابت گذاشتند. این وزنه‌بردار در مسابقات جهانی ریاض موفق به کسب عنوان قهرمانی دسته المپیکی ۱۰۲ کیلوگرم شد. وی در مجموع ۴۰۴ کیلوگرم را مهار کرد و بالاتر از قهرمانانی مانند فارس الباخ، رضا دهدار و کاراپتیان از ارمنستان ایستاد.

همچنین در این دسته جانگ کره‌ای، عبود عراقی با رکورد ورودی ۴۰۰ کیلوگرم خود را به عنوان مدعی معرفی کردند.

جانگ کره‌ای در مسابقات جهانی ریاض و در دسته ۱۰۲ کیلوگرم، ۱۸۲ کیلوگرم در یکضرب، ۲۱۷ کیلوگرم در دوضرب و ثبت مجموع ۳۹۹ کیلوگرم به مدال نقره این دسته رسید.

حضور چند قهرمان جهان و المپیک در دسته ۱۰۹ کیلوگرم کار را برای کسب موفقیت رضا دهدار و مهدی کرمی سخت کرده است.

وزنه‌برداری در اندیشه تکرار افتخارات

علی داودی یکی از اصلی‌ترین امیدهای کسب مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو است. در ادوار گذشته نمایندگان ایران در دسته فوق‌سنگین بدون رقیب طلا را به نام خود ضرب می‌کردند اما در هانگژو کار برای علی داودی پیچیده شده است زیرا در این دسته گورمیناسیان بحرینی با رکورد ورودی ۴۵۵ کیلوگرم مدعی اول این دسته است و داودی با ۴۴۰ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار دارد. البته این رکورد ورودی به معنای تضمین مدال طلای گورمیناسیان نیست. هنر قهرمان اجاره‌ای بحرینی‌ها در یکضرب است. او با ۲۱۷ کیلوگرم رکورد قاره کهن را در اختیار دارد اما در دوضرب نمی‌تواند آنگونه که باید توانمند ظاهر شود.

در طرف مقابل حرکت یک‌ضرب پاشنه آشیل هرکول ایرانی است اما او در دوضرب اکنون به مرز ۲۵۰ کیلوگرم رسیده است. گورمیناسیان در رقابت‌های جهانی با اختلاف کم نسبت به داودی در جایگاه سوم قرار گرفت. گورمیناسیان هر چند که در یکضرب ۱۰ کیلوگرم نسبت به داودی اختلاف داشت اما داودی در دوضرب به غول ارمنی نزدیک شد. البته داودی در دوضرب تنها سه کیلوگرم بیشتر از گورمیناسیان مهار کرد.

داودی در دوضرب وزنه‌های ۲۴۲ و ۲۴۹ را بالای سربرد اما در حرکت سوم تا مرز مهار وزنه ۲۵۵ کیلوگرم پیش رفت که در ادامه نتوانست آن را بالای سر نگه دارد. داودی چنانچه بتواند این وزنه را در بازی‌های آسیایی بالای سرببرد به طور قطع مدال طلا را کسب خواهد کرد.

وزنه‌برداری در اندیشه تکرار افتخارات

وزنه‌برداری ایران در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی ۳۳ مدال طلا، ۳۰ نقره و ۲۰ برنز کسب کرده و دومین رشته پرافتخار کشور بعد از کشتی به شمار می‌رود. این رشته همچنین در ادوار مختلف المپیک ۹ مدال طلا، ۶ نقره و پنج برنز کسب کرده است. محمد نصیری با کسب سه نشان طلا پرافتخارترین وزنه‌بردار ایران در ادوار بازی‌های آسیایی به شمار می‌رود.

برنامه ملی‌پوشان وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی هانگژو چین به شرح زیر است:

دوشنبه دهم مهر

دسته ۶۴ کیلوگرم: ریحانه کریمی / ساعت ۱۷/۳۰ -۱۵

چهارشنبه دوازدهم مهر

دسته ۸۱ کیلوگرم: حسین سلطانی / ساعت: ۲۱ -۱۹

پنج‌شنبه سیزدهم مهر

دسته ۹۶ کیلوگرم: امیر حقوقی و میرمصطفی جوادی / ساعت: ۱۷ - ۱۵

دسته ۷۶ کیلوگرم: الهه رزاقی / ساعت:۲۱-۱۹

جمعه چهاردهم مهر

دسته ۱۰۹ کیلوگرم: مهدی کرمی و رضا دهدار / ساعت:۱۵-۱۷

دسته ۸۷ کیلوگرم: سیده الهام حسینی / ساعت:۲۱-۱۹

شنبه پانزدهم مهر

دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم: علی داوودی و آیت شریفی / ساعت ۱۵-۱۷

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha