بررسی سیمای پیامبر در متون کهن پارسی، «قاف» تا « کشف الاسرار روزبهان»

شیراز - ایرنا - با حضور کارشناسان و اساتید متون کهن، سیمای پیامبر در متون کهن پارسی بررسی شد و اساتید و کارشناسان این حوزه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ضمن بررسی آثاری شاخص در این زمینه، نحوه بازنمایی شخصیت و سیره رسول خاتم (ص) در این آثار ادبی را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر عبدالرضا قیصری شاعر فارسی و دانش آموخته ادبیات عرفانی روز دوشنبه در بررسی سیمای پیامبر در متون کهن پارسی که در قالب هفته هنر نبوی برگزار شد، گفت: بخش مهمی از متون فارسی با موضوع زندگی و احوال حضرت رسول (ص) حاصل ترجمه‌هایی است که از سیره‌های ایشان و تفسیرهای قرآن شده است.

به گفته او کتاب قاف که با موضوع بازخوانی سه متن کهن فارسی درباره زندگی حضرت پیامبر (ص) تدوین شده برای شناخت این متون نمونه بسیار خوبی است.

قیصری درباره «قاف» گزینش و ویرایش شده توسط یاسین حجازی عنوان کرد: این اثر از سه منبع تفسیر سورآبادی، سیرت رسول‌الله و شرف النبی استفاده کرده و وقایع زندگی حضرت مصطفی (ص) و با رعایت ترتیب و توالی زمانی زندگی ایشان بیان کرده است.

این شاعر و دانش‌آموخته ادبیات عرفانی با خوانش نمونه هایی از کتاب اظهار کرد: ساختار داستان گونه و روایتی قاف کتاب قابل ستایش است و علاوه بر این، می تواند منبع مستند و جذابی برای نویسندگان و سرایندگانی باشد که قصد آفرینش ادبی درباره زندگی پیامبر اسلام (ص) دارند.

پس از بررسی محتوا و ساختار کتاب قاف از سوی قیصری، دکتر مهدی فاموری استاد دانشگاه ادبیات واحد یاسوج به معرفی آثار ادبیات کهن و ترجمه‌های انجام شده از سیره نبوی پرداخت.

به گفته او نزدیک به همان دوره‌ای که رفیع‌الدین همدانی در شیراز و به خواست اتابک سعد زنگی، به ترجمه سیره ابن هشام پرداخت، دانشمندی دیگر به نام سعیدالدین کازرونی نیز کتابی در سیره رسول اکرم تالیف کرد که به سیره کازرونی معروف شد.

این استاد دانشگاه افزود: ۲ ترجمه از این اثر در دست است؛ یکی از پسرش محمد و دیگری از عبدالسلام ابرقویی که با نام نهایه المسئول فی روایه الرسول انجام شده و این دومی منتشر نیز شده است.

او اضافه کرد: از آثار سده ششم درباره پیامبر اکرم نیز می‌توان به کشف الاسرار روزبهان بقلی شیرازی اشاره کرد.

آنطور که فاموری توضیح داد در این اثر حضرت محمد (ص) به عنوان چهره‌ای بسیار فرهمند توصیف شده است.

این پژوهشگر حوزه ادبیات گفت: ۲ ویژگی آراستگی و عاشق‌وش بودن نیز از حضرت رسول در کشف الاسرار روزبهان بازنمایی شده است.

در ادامه هفته هنر نبوی ملکوت که تا ۱۴ مهر ماه در مرکز مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور در حال برگزاری نمایشگاه‌های پوستر، نقاشی، خوشنویسی نستعلیق، ثلث، شکسته و حروف نگاری نام حضرت محمد (ص) از هنرمندان برجسته کشور برپا می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha