دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس وحدت ارائه می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرکل روابط عمومی جامعة المصطفی گفت: دستاوردهای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم، فرهنگ، پژوهش و صنایع دستی و هنری در سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت ارائه می‌شود. 

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور ۱۱۰ اندیشمند از ۴۱ کشور و ۱۱۰ نفر از نخبگان و فرهیختگان داخلی از یکشنبه نهم مهر در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد که موضوع این کنفرانس، همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش های مشترک است.

با توجه به اهانت شرم آمیز برخی افراد در کشورهای غربی و تایید یا سکوت سردمداران کشورهای اروپایی امسال یک نمایشگاه قرآن در کنار کنفرانس وحدت برپا شد که به گفته حجت الاسلام شهریاری رییس کنفرانس وحدت اسلامی و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، همانگونه که رییس جمهوری با بلند کردن قرآن در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان داد که چگونه باید از کلام الهی دفاع کرد، برپایی این نمایشگاه نیز برای معرفی چهره رحمانی اسلام به جهانیان است.

در این نمایشگاه بیش از ۱۵ غرفه از نهادها و موسساتی همچون دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، شبکه اینترنتی سفیر، مرکز گفت‌وگوی صلح برای همه، جشنواره بین المللی صنعت مد، لباس و زیبایی کشورهای اسلامی، موسسه اطلاعات و تحقیقات اسلامی، بنیاد بین‌المللی تکریم ادیان و مذاهب، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، جمعیت دفاع از ملت فلسطین، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، جامعة المصطفی، شبکه نیکوکاری محسن و غرفه ای برای ارائه آثار هنری قرآنی برپا شد.

جامعة المصطفی العالمیة نهادی علمی و بین المللی با هویت حوزه ای است که با هدف گسترش علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی، با رویکرد آموزشی، پژوهشی و تربیتی، اهتمام دارد که انبوهی از داوطلبان را از سراسر جهان تحت پوشش قرار دهد و فرصت کم نظیری برای تشنگان زلال معارف اسلامی و هدایت قرآنی در سراسر جهان فراهم آورد تا ضمن تربیت مجتهدان، عالمان و متخصصان پارسا و متعهد، به تبیین، تولید و تعمیق تفکرات و اندیشه های اسلامی و نشر و ترویج اسلام ناب محمدی همت گمارد.

در جامعة المصطفی العالمیة رشته های اسلامی فقه، اصول فقه، قرآن، حدیث، فلسفه، عرفان، اخلاق، کلام و تاریخ اسلام و در حوزه علوم انسانی نیز رشته ها و گرایش هایی همچون علوم تربیتی، حقوق، روان شناسی، اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، بانکداری، ارتباطات، مدیریت و زبان و ادبیات زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی و روسی، با رویکرد اسلامی ارائه می شود.

دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس وحدت ارائه می‌شود

علی الله‌اکبری مدیرکل روابط عمومی جامعة المصطفی در گفت و گو با ایرنا از فعالیت جامعه المصطفی در قم و ۹ استان و همچنین چندین کشور خبر داد و گفت: این نهاد به عنوان یک دانشگاه بین المللی اسلامی و یک نهاد علمی و بین المللی فعالیت می کند و معمولا همکاری های علمی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه های مختلف بین المللی با مراکز مختلف در داخل و خارج از کشور دارد که یکی از این محورها کنفرانس وحدت است و هر سال این غرفه در سالن اجلاس برگزار می شود.

وی افزود: ما از ماه ها قبل با مسئولان مجمع تقریب مذاهب اسلامی هماهنگی هایی در بخش های مختلف کنفرانس وحدت مثل پیشنهاد مهمان صورت می گیرد و جلسات هماهنگی برای برگزاری کنفرانس نیز برگزار می شود که یکی از بخش ها مربوط به نمایشگاهی است که در کنار کنفرانس وحدت برگزار می شود و نهادهای بین المللی که در داخل کشور فعالیت می کنند، دستاوردهای بین المللی ایران را در معرض دید میهمانان این کنفرانس قرار می دهند.

الله اکبری ادامه داد: آنچه جامعه المصطفی در این نمایشگاه عرضه می کند، معرفی مجموعه دستاوردها و ظرفیت های علمی و پژوهشی است که در سطح بین المللی ارائه می شود و بیشتر مخاطبان آن را دانشجویان غیرایرانی تشکیل می دهند که در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و حتی در بخش های پسادکتری در رشته های علوم انسانی و علوم اسلامی تحصیل می کنند. البته جامعه المصطفی در نظام حوزوی از نظام سطوح همچون حوزه های علمیه پیروی می کند ولی این نهاد دارای سطح پنج معادل اجتهاد است که در حوزه های علمیه چنین سطحی وجود ندارد.

وی افزود: جامعه المصطفی در ۳۷ منطقه خارج از کشور فعالیت دارد که هر منطقه شامل چند کشور است و در مجموع حدود صد کشور را شامل می شود. در این کشورها نمایندگی یا دانشگاه یا مراکزی در زمینه های فرهنگی، علمی و پژوهشی داریم که علوم انسانی و علوم اسلامی را تدریس می کنند. البته در برخی از دانشگاه های خارج از کشور سایر رشته ها نیز تدریس می شود. مانند علوم پزشکی یا پرستاری یا حسابداری که با توجه به نیاز منطقه ایجاد می شود.

مدیر کل روابط عمومی جامعه المصطفی از همکاری این مرکز با نهادهای بین المللی داخل کشور مانند مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه سخن گفت و افزود: دانشجویان بسیاری در خارج از کشور از این دانشگاه فارغ التحصیل شده و در صحنه علم و آموزش و اشتغال در کشور خود حضوری فعال دارند.

وی درباره فعالیت های غرفه جامعه المصطفی در سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی گفت: میهمانان کنفرانس با فعالیت های جامعه المصطفی آشنا می شوند و برخی درخواست پذیرش برای فرزندان خود دارند. مجموعه ای از کتاب های انتشارات جامعه المصطفی که به ده ها زبان منتشر شده و درباره گفت و گوی ادیان و مذاهب از میان هزاران کتاب است. در اینجا عرضه می شود.

سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی دارای دو بخش است که بخش اول آن یعنی نشست های مجازی از پنجشنبه ششم مهر آغاز شده و تا سه شنبه ۱۱ مهر ادامه دارد و در این بخش ۲۴۰ اندیشمند در ۱۶ وبینار شرکت کرده اند و در هر وبینار ۱۵ اندیشمند به سخنرانی می کنند.

بخش حضوری کنفرانس نیز یکشنبه نهم مهر با سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شد و سه شنبه مصادف با ۱۷ ربیع الاول و دیدار شرکت کنندگان در کنفرانس با رهبر معظم انقلاب و صدور بیانیه پایان می یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha